گابریل زیگمار وزیر خارجه سابق آلمان و هیات همراه ظهر امروز (دوشنبه ۲۱ آبان ماه) با علی لاریجانی  رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

لاریجانی در این دیدار با اشاره به قدمت روابط ایران و آلمان گفت: بعد از برجام پیشرفت هایی در همکاری های اقتصادی ایران و اروپا ایجاد شد، اما رفتار ترامپ مشکلاتی ایجاد کرده و باید به این موضوع توجه شود، رفتار رئیس جمهور آمریکا نه تنها برای ایران بلکه برای اروپایی ها نیز مشکل به وجود آورده و شرایط مشوشی را در صحنه بین الملل ایجاد کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: احساس می شود با این وضعیت، بهم ریختگی امنیتی در دنیا به وجود می آید و اگر اروپا نتواند نقش مستقلی ایفا کند، این وضعیت ادامه می یابد.

آمریکا با ایران دشمنی دارد، اما دلیلی وجود ندارد که درباره آلمانی ها همچنین ذهنیتی ایجاد شود

لاریجانی تصریح کرد: باید توجه شود که آمریکا با ایران دشمنی دارد، اما دلیلی وجود ندارد که درباره آلمانی ها همچنین ذهنیتی ایجاد شود. اگر اروپا بتواند نقش مستقل تری ایفا کند به نفع کشورهای اروپایی است، هر چند ممکن است اختلاف نظرهایی باشد، اما استقلال اروپا بهتر از این است که کشوری مانند آمریکا در صحنه بین الملل رفتار نامعقولی انجام دهد. ایجاد قطبی دیگر در دنیا که از عقلانیت برخوردار باشد، به نفع امنیت جهانی است.

وی با اشاره به اینکه ایران آماده همکاری با اروپاست، افزود: برای آلمان و فرانسه حیف است که با وجود اینکه خود را مهد دموکراسی می دانند، از سعودی ها دفاع کنند، هر چند که در مدت اخیر اظهارات مثبتی وجود داشته است.

گابریل زیگمار: علاقمندی شرکت های کوچک و متوسط آلمانی برای سرمایه گذاری در ایران

بر اساس این گزارش در ادامه این دیدار گابریل زیگمار وزیر خارجه سابق آلمان با ابراز خرسندی از دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی ایران گفت: فکر می کنم صحبت های اتحادیه اروپا درباره مسائل بین المللی مختص به ایران نیست و درخصوص استقلال اتحادیه اروپا نیز می باشد.

وی ادامه داد: اروپا با تمامی سیاست های آمریکا موافق نبوده و باید توجه داشت در اروپا به همان اندازه که قطعیت برای حفظ برجام و اجرای تعهدات نسبت به ایران وجود دارد، عدم قطعیت نیز درباره موضوع مقابله با آمریکا وجود دارد، چرا که همانطور که در ایران اختلاف نظر وجود دارد، در اروپا نیز اختلاف نظر وجود دارد، به طور مثال لهستان امنیت خود را برعهده کشورهای غرب اروپا نگذاشته و به آمریکا وابستگی دارد و طبیعتاً با این کشور همراهی می کند.

گابریل زیگمار تصریح کرد: در آلمان شرکت های کوچک و متوسط زیادی وجود دارد که به آمریکا وابسته نیستند و به همکاری با ایران علاقه مند هستند.

وی بیان کرد: درخصوص برجام این نکته را درک می کنم که ایران نمی تواند بی نهایت صبوری انجام دهد.

فرانسه و آلمان بیش از همه مایل به اجرای تعهدات نسبت به ایران هستند

وزیر خارجه سابق آلمان افزود: فرانسه و آلمان بیش از همه مایل به اجرای تعهدات نسبت به ایران هستند، امیدوارم بقیه کشورها نیز متقاعد به اجرای تعهدات شوند، چرا که برای ما موضوع فراتر از بحث تهران است و اگر درخصوص برجام کوتاه بیاییم، در مسائل بعدی نیز همین اتفاق می افتد.

گابریل زیگمار ادامه داد: اینکه اروپا در حل بحران سوریه نقش نداشته باشد، موضوع مناسبی نیست، چرا که می توانست نقش مناسبی برای عبور از بحران ها داشته باشد. نکته دیگر اینکه امیدوار بودیم پس از برجام و با بهبود شرایط اقتصادی درخصوص مسائل دیگر نیز گفت وگو انجام شود.

وی درخصوص مسائل کشور آلمان گفت: آلمان با پادشاه سعودی مشکلاتی دارد و حتی جلوی صادرات اسلحه به این کشور گرفته شود، اما فکر می کنم دولت سعودی تنها از کاخ سفید پیام دریافت می کند.

به کشتن بدون سر و صدا کودکان یمن توجه نمی شود

وزیر خارجه سابق آلمان اضافه کرد: موضوع قتل خاشقچی کمی عجیب است، چرا که کودکان یمن بدون سر و صدا کشته می شود و خیلی توجه نمی شود، در این راستا از ایران درخواست می کنم فارغ از موضوع برجام نقش موثری ایفا کند.

زیگمار ادامه داد: از لحاظ ثبات اقتصادی کشور آلمان جای نگرانی وجود ندارد و شرکت ها و سرمایه گذاران کشور آلمان علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.