سامانه خدمات پیام‌رسان سوئیفت از هفته گذشته اعلام کرده بود که دسترسی برخی بانک‌های ایرانی را در پی تحریم‌های آمریکا علیه ایران قطع خواهد کرد؛ هرچند که این اقدام را "قابل تاسف" خوانده بود.

سوئیفت در بیانیه‌ای مختصر با اشاره به این‌که تعلیق بانک‌های ایرانی از دسترسی به این سیستم مالی "قابل تاسف" است، اعلام کرد که این اقدام را جهت ثبات و تمامیت سیستم مالی جهانی انجام داده است.

نکته‌ مهم این است که سوئیفت تاکید کرده که این تعلیق مربوط به همه بانک‌ها نیست و تنها برای برخی از بانک‌های ایرانی انجام خواهد شد؛ در عین حال از ذکر نام این بانک‌ها خودداری کرده است.

در ادامه این ماجرا، کمیسیون اروپا این اقدام سوئیفت را تا تاسف‌بار اعلام کرد و رویترز نیز دو روز پیش به نقل از مدیر اجرایی این سامانه اعلام کرد که قطع دسترسی این بانک‌های ایرانی به سوئیفت اواخر هفته جاری میلادی انجام خواهد شد.

با این حال برخی خبرها حاکی از این است که دسترسی برخی بانک‌های ایرانی از حدود ساعت ۱۵ امروز به سامانه سوئیفت قطع خواهد شد و این سامانه این موضوع را در قالب اطلاعیه‌ای به بانک‌های موردنظر اعلام کرده؛ موضوعی که به صورت رسمی تایید نشده است.

هرچند که هنوز هیچ منبع رسمی نام بانک‌هایی که دسترسی‌شان به سیستم سوئیفت قطع می‌شود را اعلام و تایید نکرده است، اما باتوجه به فهرست تحریم‌های بانکی اولیه و ثانویه آمریکا می‌توان گفت که کدام بانک‌ها به احتمال بسیار قوی به ارتباط خود با سوئیفت ادامه خواهند داد.

بر اساس گزارش دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا (اوفک)، تمامی بانک‌های ایرانی تحت تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند، اما برخی از این بانک‌ها تحت تحریم‌های اولیه هستند که هیچ فرد، شرکت یا شهروند آمریکایی اجازه مبادلات تجاری با آن‌ها را ندارد و برخی دیگر در فهرست تحریم‌های ثانویه آمریکا نیز قرار دارند که به این ترتیب هیچ شخص یا شرکتی در کل دنیا نمی‌تواند با این بانک‌ها مبادلات تجاری و مالی داشته باشد که درغیر اینصورت مشمول جریمه‌های سنگین خواهد شد.

به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود که دسترسی بانک‌هایی که صرفا تحت تحریم‌های اولیه آمریکا هستند، کماکان باقی بماند و احتمال قطع دسترسی سایر بانک‌ها به سوئیفت وجود دارد.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر حدود ۱۹ بانک ایرانی، فقط در فهرست تحریم‌های اولیه آمریکا قرار دارند و به احتمال بسیار قوی دسترسی‌شان به سامانه سوئیفت قطع نخواهد شد.

بانک‌های سرمایه، سامان، کارآفرین ایران، کیش اینترنشنال، اقتصاد نوین، شهر، کشاورزی، خاورمیانه، مسکن، پاسارگاد، توسعه تعاون، کفالت، قرض‌الحسنه رسالت، ایران‌زمین، همکاری‌های منطقه‌ای اسلامی، گردشگری، مهر ایران، حکمت ایرانیان و موسسه مالی توسعه بانک‌ها و موسساتی هستند که به نظر می‌رسد براساس آخرین تغییرات فهرست تحریم‌های آمریکا در لیست تحریم‌های ثانویه این کشور قرار ندارند و دسترسی‌شان به سوئیفت ادامه خواهد داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.