حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای روز دوشنبه در حاشیه جلسه مسئولان عالی قضایی در جمع خبرنگاران افزود: متاسفانه گروه های نوظهور انحرافی امروز کم و بیش در جامعه وجود دارد و ممکن است مردم و بخصوص برخی جوانان ناخواسته به این جریان‌ها که ماهیتشان هم برای آن‌ها مشخص نیست نزدیک و آشنا شوند و برای خودشان و جامعه گرفتاری ایجاد کنند.

وی ادامه داد: قرائن و شواهدی هم وجود دارد که در برخی از این گروه های نوظهور انحرافی دست‌های خارجی در کار است، بنابراین هم به مردم توصیه می‌شود که احتیاط کنند و هم خود این جریان‌ها بخصوص آن‌ها که با افکار انحرافی هستند و یا موارد مشکوک و مبهمی است، حتما مورد توجه سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی ما قرار بگیرند.

* استفاده از مجازات های جایگزین حبس

اژه ای گفت: در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی، رئیس قوه قضاییه به قضات تاکید کردند که حتما در مواردی که طبق قانون امکانش وجود دارد، حبس‌ها را به مجازات‌های دیگر تبدیل کنند. یعنی قبلا خود آن قانون اصلاح شده و دستورالعمل آن نیز صادر شده، همه کسانی که می‌توانند و ضرورتی ندارد در زندان باشند از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کنند.

وی افزود: این کار هم به نفع خانواده‌ها و هم به نفع زندانی است و نیز با توجه به مشکلات و محدودیت‌هایی که سازمان زندان ها با آن مواجه است، به نفع سازمان زندان‌ها و قوه قضاییه است. بنابراین اگر ضرورتی نداشته باشد باید از حکم جایگزین حبس استفاده شود تا فرد در زندان نماند و آن کار‌هایی که قاضی او را ملزم می‌کند به جای حبس انجام دهد که باز این کار به نفع جامعه و کشور خواهد بود.

* ایجاد وحدت رویه در حقوق عامه 

سخنگوی قوه قضاییه طرح دستورالعمل حقوق عامه را از دیگر مباحث مطرح شده در جلسه امروز مسئولان قضایی برشمرد و گفت: در قانون اساسی آمده است که احیای حقوق عامه جزو وظایف قوه قضاییه است و در قوانین موضوعه هم بعضا این موضوع مطرح شده است. 

وی افزود: ما در دو جلسه است که به صورت تفصیلی بحث می‌کنیم که این حقوق عامه شامل چه چیز‌هایی است و حقوق عامه و این حق به معنای حقیقی و خاص حق است یا یک تفسیر موسع‌تر می‌شود از حقوق عامه تعبیر کرد.

سخنگوی دستگاه قضا اضافه کرد: با توجه به حقوق خصوصی، حقوق عمومی و حق عامه و حق و الزاماتی که از لحاظ قانونی و شرعی وجود دارد، بحث‌های بسیار خوب و عمیق و موثری انجام شد.

وی افزود: امروز مواردی از آن به تصویب رسید و مقدمه بحث و یک ماده از تعریف این معنا تقریبا به یک نتیجه روشن رسید و ضرورت دارد که در خصوص احیای حقوق عامه که دادستان‌ها و دادستان کل کشور می‌توانند وارد شوند یک هماهنگی و وحدت رویه باشد؛ بنابراین در این خصوص هم جلسه آینده ادامه پیدا خواهد کرد تا شیوه و روش و اقداماتی که در جهت احیای حقوق عامه و اجرای حقوق عامه است در جلسه بعد مشخص شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.