رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در یادداشت خود برای لو فیگارو در صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول آورده است: " ترکیه همواره به تمامیت ارضی کشورهای همسایه‌اش احترام گذاشته و گام‌هایی برای حمایت از صلح و ثبات آنها برداشته است.

 اعتراضات ترکیه به تلاش‌های تازه به اجرای توافق سایکس پیکو (توافقی که منجر به فروپاشی عثمانی و تقسیم سرزمین‌های تحت کنترل این امپراطوری شد) در منطقه ما و تلاش‌های ما برای جنگ با سازمان‌های تروریستی از جمله داعش، پ‌.‌ک‌.ک و فتو نشانه احترام ما به تمامیت ارضی کشورهای همسایه و ضرورت برقراری امنیت در کشورهای اروپایی - که ترکیه بخشی از آن است- محسوب می‌شود.

در صدمین سالگرد جنگ جهانی اول نمی‌توانیم مدعی باشیم که جنگ و درگیری خاتمه یافته است. تنش‌های داخلی، تهدید فزاینده ترور و تعمیق بی‌ثباتی در همسایگان جنوبی ترکیه ، عراق و سوریه طی سال‌های اخیر، همچنین آوارگی و خلع مالکیتی که دهه‌هاست در فلسطین شاهدش هستیم نشانه‌های آشکاری از این مدعاست.

برخی مشکلات سیاسی کنونی از زمانی آغاز شده که قدرت‌های بزرگ جهان پس از جنگ جهانی اول اقدام به ترسیم مرزهای کشورها کردند.  شکشت نهادهای سیاسی مشکل ساز در ایجاد ارتباط قوی با جوامعی که آنها بر آن حاکمیت داشتند به خصوص در خاورمیانه و شمال آفریقا به تشکیل حکومت‌های خودکامه، کودتاهای نظامی و حکومت اقلیت‌ها در قرن بیستم منجر شد.

مهمترین درسی که باید از جنگ جهانی اول بگیریم این است که برقراری صلح پایدار مشکل است.

ترکیه به تلاش‌هایش برای عضویت کامل در اتحادیه اروپا ادامه می‌دهد و همزمان برای برقراری صلح و ثبات، از دولت‌های آزاد و دموکراتیک خاورمیانه که نماینده مردمشان هستند، حمایت می‌کند. کسانی که حامی  دولت‌های سیاسی هستند که هیچ ارتباطی با مردمشان ندارند، بسیار تلاش می‌کنند که تلاش‌های مردم برای انجام جنبش‌های دموکراتیک مانند بهار عربی را به سکوت وادارند و بدین شکل صلح و ثبات جهانی را زیر سوال می‌برند."

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.