رویترز گزارش داد، غسان سلامه، فرستاده سازمان ملل رسما اعلام کرد که از برنامه غرب برای برگزاری انتخابات در ۱۰ دسامبر که به عنوان راهی برای برون‌رفت از بحران در لیبی مطرح شد، خارج شده است.

به جای آن، سازمان ملل که برای چندین سال تلاش کرده تا به میانجی‌گری در بحران لیبی بپردازد، به دنبال برگزاری نخستین کنفرانس ملی با هدف سازش در کشوری است که بین صدها گرو مسلح قومی، قبیله‌ای و منطقه‌ای تقسیم شده است.

قدرت‌های غربی که به سقوط معمر قذافی، دیکتاتور لیبی کمک کردند، باعث شده‌اند این کشور با گروه‌های مختلف شبه نظامی و رادیکالی رو به رشد تنها دست و پنجه نرم کند.

آنها همچنین نگران این هستند که لیبی به پایگاه بی ثباتی برای کشورهای اروپایی نیز بدل شود و به همین دلیل، قدرت‌های غربی اخیرا توجه ویژه‌ای به لیبی داشته‌اند و دیپلمات‌ها امیدوارند که این کنفرانس دو روزه در پالمرو بتواند به دستاوردی هم برسد.

فرانسه در ماه مه سال جاری میلادی میزبان نشستی بود که در جریان آن گروه‌های اصلی در لیبی وعده برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری را در دسامبر دادند.

اما چند هفته درگیری در طرابلس و تنش‌های بعد از آن باعث شد تا برنامه برگزاری انتخابات متوقف شود.

حالا ایتالیا امیدوار است که این کنفرانس به عنوان اهرم فشاری برای طرف‌های درگیر در لیبی به کار آید و آنها به تفرقه خود فایق آیند.

در همین حال، تحلیلگران می‌گویند اگر این کنفرانس برگزار شود،‌ این نخستین دیدار میان خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی و فایز السراج، نخست وزیر مستقر در طرابلس از نشست پاریس خواهد بود.

دیپلمات‌های غربی نیز امید دارند که این کنفرانس به کمتر شدن اختلاف میان فرانسه و ایتالیا که هر دو تمایل زیادی به نفت لیبی دارند اما اختلافشان در حل تنش در این کشور زیاد است، کمک کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.