العین الاخباریه گزارش داد، پنجمین نشست استراتژیک ابوظبی فردا (یکشنبه) با حضور بسیاری از سیاستمداران و کارشناسان مطرح جهان در پایتخت امارات برگزار و به مدت دور روز ادامه خواهد داشت.

براساس این گزارش، از مهم‌ترین موضوعات نشست سالیانه ابوظبی نقش ایران ، قطر ، ترکیه و مساله معامله قرن خواهد بود.

به گزارش ایسنا، پیش از این نیز نشست سالیانه مناظره استراتژیک ابوظبی باحضور انور قرقاش وزیر مشاور امارات در امورخارجه، عمرو موسی دبیرکل سابق اتحادیه عرب، محمد جبریل رییس جبهه متحد ملی لیبی و نخست‌وزیر سابق این کشور، جیمز جونز از فرماندهان سابق ناتو و مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، میشل چرتوف رئیس سابق سازمان امنیت داخلی امریکا و شیخ محمد الصباح وزیر خارجه پیشین کویت در آن حضور داشتند.

در این نشست ۴۰۰ میهمان حضور داشتند که ۳۰۰ تن آنها از کشورهای عربی بودند. هم‌چنین از جمهوری اسلامی ایران تنها یک ایرانی، سیدحسین موسویان دیپلمات با سابقه کشورمان و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در دولت اصلاحات شرکت داشت.

موسویان در مورد تشکیل پیمان امنیتی شورای همکاری‌های خلیج فارس متشکل از عربستان، کویت، بحرین، عمان، قطر و امارات متحده عربی گفت که شورای مذکور در اولین سال پیروزی انقلاب ایران و به قصد مهار ایران تشکیل شد و ابتدا از تجاوز نظامی صدام به خاک ایران حمایت کرد تا جایی که عربستان ۴۰ میلیارد دلار و کویت ۳۰ میلیارد دلار برای نابودی ایران به صدام کمک کردند. صدام ده سال بعد از تشکیل این شورا، به کویت حمله کرد و این شورا قادر به کمترین اقدام برای دفع تجاوز به خاک عضوش نبود و به آمریکا پناه برد.

وی ادامه داد: پیمان شورای همکاری‌های خلیج فارس به رهبری عربستان به یمن حمله نظامی کرد که به جز نابودی و کشتار مردم یک کشور عربی هیچ دستاوردی نداشته است. اعضاء شورا هم‌چنین به کشور لیبی حمله نظامی کردند و یک کشور دیگر عربی را نیز از هم پاشاندند. شورای همکاری خلیج فارس تا کنون بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار از پیشرفته‌ترین تسلیحات نظامی را از آمریکا و کشورهای اروپایی وارد کرده است، در ۵ تجاوز نظامی به کشورهای منطقه شرکت کرده و بیش‌ترین نقش را در بی‌ثباتی منطقه و کشورهای عربی ایفاء کرده است ضمن این‌که برای حفظ امنیت خود هم روز به روز بیش‌تر به آمریکا وابسته شده است.

یکی از شرکت کنندگان عرب در ادعایی گستاخانه در این نشست گفت که دولتهای شورای خلیج فارس باید با بلوچی ها و کردها و سنی‌های ایران کمک کنند تا ایران تجزیه شود.

موسویان در پاسخ گفت: این کاری است که این دولت‌های شما در ۳۶ سال گذشته انجام داده‌اند و شکست خورده‌اند. اگر روزی گفت‌وگوها بین ایران و شورای همکاری خلیج فارس برای حل اختلافات آغاز شود، سازمان‌های امنیتی ایران هزاران کیلو از اسناد و مدارک از این نوع مداخلات را روی میز خواهند گذاشت و حتی مبالغ پرداخت شده با ذکر نام افراد را به شما خواهند داد.اگر روزی گفت‌وگوها بین ایران و شورای همکاری خلیج فارس برای حل اختلافات آغاز شود، سازمان‌های امنیتی ایران هزاران کیلو از اسناد و مدارک از این نوع مداخلات را روی میز خواهند گذاشت و حتی مبالغ پرداخت شده با ذکر نام افراد را به شما خواهند داد.

یکی دیگر از حضار عرب مدعی شد که آمریکا با تجاوز نظامی به عراق و افغانستان، زمینه سلطه ایران بر منطقه را فراهم کرد.

موسویان در پاسخ به وی گفت: اگر شما اعراب حاشیه خلیج فارس از تجاوز نظامی عراق به خاک ایران حمایت نمی‌کردید، صدام به کویت حمله نمی‌کرد. بعد هم که قادر به دفع تجاوز صدام به کویت نبودید، باز هم این شما اعراب بودید که از آمریکا دعوت کردید که برای نجات کویت، به عراق حمله کند. آمریکا بعد ازحمله تروریستی به برج‌های دوقلو در نیویورک که به کشته شدن حدود ۳۰۰۰ تن منجر شد، به افغانستان حمله کرد و حقیقت هم این بود که ۱۵ نفر از ۱۹ نفر عاملان عملیات حمله به برج‌های نیویورک از کشور عربستان بودند. از این رو باز هم اتباع شما بهانه به آمریکا دادند تا به افغانستان حمله کند. در حقیقت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس زمینه حمله آمریکا به عراق و افغانستان را فراهم کردند. حالا برای چه ایران را محکوم می‌کنید؟ مرتب آمریکا را محکوم می‌کنید که چرا حمله کرد و ایران را تقویت کرد!

سخنگوی پیشین تیم مذاکرات هسته‌ای ایران در تشریح استراتژی منطقه‌ای ایران گفت: ایران و کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس دو استراتژی متفاوت برای حفظ امنیت منطقه دارند. شورای همکاری عربی معتقد است که قدرت‌های خارجی باید امنیت منطقه را حفظ کنند. چند دهه به آمریکا تکیه کرده و حالا هم که آمریکا قصد ترک منطقه را دارد، به دنبال دیگر قدرت‌ها افتاده است. اما ایران معتقد است که امنیت منطقه باید توسط خود کشورهای منطقه و در قالب یک همکاری دسته جمعی مشترک حفظ شود. در این جلسه هم شما عرب‌ها به اوباما و آمریکا حمله کردید که چرا قصد ترک منطقه را دارد. حرف من با شما این است که آمریکا در ۶۰ سال گذشته بر منطقه سلطه بلامنازع داشته و نتیجه آن هم این شده که منطقه در آستانه نابودی و سقوط است. چرا باز هم اصرار دارید سلطه آمریکا را در منطقه حفظ کنید؟

در این نشست رئیس سابق سازمان امنیت داخلی آمریکا و برخی از نمایندگان کشورهای عربی جمهوری اسلامی و حزب‌الله را متهم به اقدامات تروریستی کردند.

موسویان در پاسخ به آنها نیز گفت: پیدایش حزب‌الله به خاطر نجات تمامیت ارضی لبنان و مقابله با تجاوزهای اسراییل بود. زمانی‌که اسرائیل در سال ۱۹۸۲ بیروت را اشغال کرد، کشورهای عربی کمترین اقدامی برای نجات لبنان نکردند. حزب‌الله با حمایت ایران تشکیل شد و به دفعات تجاوز اسراییل را دفع کرد.

به گفته موسویان بعد از اتمام نشست یکی از شرکت‌کنندگان سعودی وی را به کناری کشید و گفته است: من اهل حجاز و سنی هستم. سه نکته دارم که نمی‌توانستم درجمع بگویم. اول این‌که وهابی‌ها خطرناک‌تر از صهیونیست‌ها هستند. نکته دوم هم این‌که شما یک تنه کل ۳۰۰ نفر را حریف بودید. سوم این‌که راهی برای صلح با همسایگان عرب پیدا کنید وگرنه این‌ها بیش‌تر به‌دامان اسراییل خواهند افتاد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.