همیشه هم هزینه های سفرهای داخلی آنقدر زیاد نیست که کسی از عهده آن برنیاید. یک گزینه پیشنهادی برای سفری ارزان قیمت می تواند دیدن جاذبه های سمنان باشد. جاذبه هایی که نمونه مشابهی در تهران ندارند و دیدن بخش مهمی از آنها رایگان است. برای شروع می توان با قطار به سمنان سفر کرد و به عنوان مثال گرمسار را مد نظر قرار داد. شهرستانی نزدیک به تهران که در  یک روز هم جاذبه هایش قابل بازدید است.

 

در روزهای مانده به تعطیلات آخر هفته که قیمت بلیت هواپیماها سر به فلک می کشد بلیت قطار برای رفتن به گرمسار را می توان با سه هزار تومان تهیه کرد برخی ساعتها مانند اول صبح این نرخ به ۱۶ هزار تومان می رسد. از تهران تا گرمسار دو ساعت راه است گزینه دیگر غیر از قطار،   رفتن به سه راه افسریه و از آنجا گرفتن تاکسی های خطی است که آنها هم این مسیر را دو ساعته و یا کمتر طی می کنند با همان نرخ ۱۲ هزار تومان. نرخی که اگر قرار باشد مسافری از اپلیکیشن های درخواست تاکسی برای تردد در خیابان های تهران بپردازد قطعا گران تر خواهد بود.

 

مسیر کوتاه تهران گرمسار با هر وسیله ای آنقدر طولانی نیست که نتوان یک روزه جاذبه های آن را دید. اولین گزینه و شاید هیجان انگیزترین گزینه می تواند بازدید از غارهای نمکی باشد غارهایی که شکل و شمایل گنبدهای نمکی ایجاد شده به صورت طبیعی آنها هیچ کدام شبیه به هم نیست.

 

برداشت نمک از معادن نمک هم در نوع خود جذاب است. معدن نمک درخشان یکی از آنهاست. معمولا افراد محلی مکان این غارها و معادن را خوب بلد هستند در غیر این صورت هم می توان از اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان درخواست راهنمای گردشگری کرد تا جاذبه های گردشگری و نمکی گرمسار را به خوبی نشان دهد.

 

اما بازدید از غارهای نمکی یا حتی دریاچه های نمکی که داخل برخی از آنها ایجاد شده، باید با احتیاط باشد برداشت نمک از برخی از آنها موجب شده تا این غارها و یا گنبدها خطرآفرین باشد باید از سلامت گنبدها مطمئن شد ممکن است برخی از آنها ترک خورده باشد و برای سلامت گردشگر مشکل ایجاد کند و یا عملیات حفاری و برداشت درحال انجام باشد. اما بازدید از نمک هایی که در محوطه های بیرونی و خارج از فضای بسته معادن هستند قطعا جالب هستند و خطری نخواهند داشت.

 

 جاذبه دیگر و شگفت انگیز گرمسار که از آن به عنوان عارضه طبیعی هم یاد می شود، تنگه ظلمات است تنگه ای که بین گرمساری ها و اصفهانی ها مشترک است و هر کدام می خواهند این تنگه را جزو جاذبه های گردشگری خودشان بدانند. برای رفتن به تنگه ظلمات می توان از طریق شهرستان گرمسار با هماهنگی سازمان محیط زیست وارد پارک ملی کویر شد و غیر از دیدن جاذبه های دیگر پارک، به تنگه ظلمات رفت. هماهنگی با محیط زیست برای ورود به این محدوده هم خیلی سخت نیست کافی است مسئول مربوطه را در جریان بازدید خود قرار دهید.

 

غیر از دیدن این دو جاذبه مهم گرمسار اگر زمان بیشتری را صرف کرد و گرمسار را بهتر دید. روستای پاده را هم می توان در گرمسار جزو برنامه های بازدید قرار داد. این روستا هنوز بافت سنتی و خشتی خود را حفظ کرده و از آثار تاریخی آن مانند یخچال خشتی، حمام قدیمی و قلعه تاریخی قابل بازدید هستند.

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.