«مایک پمپئو» در نشستی خبری گفت که از زمانی که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا از توافق خارج شد، دولت استراتژی جدیدی را اتخاذ کرد. هدف ما این است که ایران به منبع مالی دست نداشته باشد تا وضعیت خاورمیانه و جهان را به هم بریزد.

وی ادامه داد: ما امیدواریم که یک توافق با ایران ممکن باشد ولی این امر مشروط به این است که ایران شروط ۱۲ گانه ما را بپذیرد. بعد از روی کار آمدن ترامپ ۱۹ دور تحریم علیه ایران اجرا کردیم ولی تحریم‌های امروز شتاب بیشتری به سقوط فعالیت‌های اقتصادی ایران می‌دهد.

پمپئو افزود: اگر کشوری به تحریم‌های ما اهمیت ندهد، ایالات متحده آن را تنبیه کرده و ممکن است خود این شرکت تحریم شود. بیش از ۱۲ کشور که مشتری نفت ایران بودند، دیگر به این تبادل ادامه نخواهند داد. تصمیم گرفتیم بر اساس شرایط خاص برخی کشورهاف معافیت‌هایی را به کشور بدهیم از جمله کره‌شمالی، ترکیه و تایوان. دو کشور از این هشت کشور کاملا به تبادل نفتی با ایران پایان دادند. ایران باید موضع خودرا ۱۸۰ درجه تغییر دهد و مثل یک کشور عادی رفتار کند. ما امروز تمام تحریم‌هایی را که بر اساس برجام لغو شده بود برمی‌گردانیم

امروز صد در صد درآمدهای نفتی ایران در بانک های خارجی مسدود می‌شود که فقط می‌تواند از آن در اهداف بشردوستانه استفاده کند.

وی در ادامه مواضع بی‌اساس خود، گفت: اطمینان می‌دهم تا زمانی که دولت ترامپ بر سر کار است، ایران نمی‌تواند به فعالیت نظامی هسته‌ای خود ادامه دهد.

پمپئو در موضعی که حاکی از استانداردهای دوگانه آمریکا است، گفت: فرق ایران و عربستان و رفتار آنها بسیار زیاد است. عربستان در حال تلاش برای مبارزه با تروریسم است اما ایران نیروی اصلی بی‌ثبات‌کننده خاور میانه است.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گزافه‌گویی‌های خود مدعی شد که ایران نیروی اصلی بی‌ثبات کردن خاورمیانه است.

پمپئو در پاسخ به پرسشی درباره این‌که معافیت‌ها دقیقا شامل چه مواردی است، گفت که نیروگاه بوشهر از جمله موارد استثناها خواهد بود. آنچه ما گفتیم بسیار محدود و موقت خواهد بود. فعالیت‌های ایران باید شفاف‌تر شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که «ایران در عراق بسیار قدرتمند است و واکنش آمریکا به تاثیر ایران بر نفوذ متحدان واشنگتن» چیست، گفت: بر همین اساس است که می‌گوییم برجام مانع فعالیت‌های ایران نشده است و به همین خاطر است که روی فعالیت‌های مالی ایران متمرکز می‌شویم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.