این خبرگزاری آمریکایی امروز(جمعه) اعلام کرد، ایران سومین تولیدکننده بزرگ نفت در خاورمیانه است و اجرای دور جدید تحریم های دولت &#۳۹;دونالد ترامپ&#۳۹; با هدف به صفر رساندن صادرات نفتی ایران، اختلالی بزرگ تر از اختلال ناشی از جنگ داخلی لیبی، در بازار عرضه نفت ایجاد خواهد کرد.

البته، معافیت احتمالی برخی خریداران نفت از ایران و تولید بیشتر برخی کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) مانند عربستان به منظور جبران کاهش صادرات ایران احتمالا خلای ناشی از کاهش عرضه نفت این کشور به بازارهای جهانی را تا حدی پرخواهد کرد.

با این حال، درباره ظرفیت تولید اضافی این کشورها تردید وجود دارد و ماهیت جهانی بازار نفت، در امان بودن هیچکس در برابر اختلال بازار نفت را تضمین نمی کند. حتی رانندگان آمریکایی که خودروهای شان چندین دهه شاهد کاهش نفت خام ایران نبودند، اکنون درد و رنج ناشی از این کاهش را احساس می کنند.

به گفته &#۳۹;فاتح بیرول&#۳۹;، مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی، صادرات نفت ایران کاهش یافت و احتمالا در هفته های آتی کمتر هم خواهد شد.

به گزارش بلومبرگ، دولت ترامپ پیام های دوسویه ای ارسال می کند که از یک طرف، از به صفر رساندن صادرات نفت و از طرف دیگر، احتمال معافیت برخی خریداران نفت ایران از تحریم های آمریکا خبر می دهد.

با توجه به بالا بودن قیمت بنزین در آمریکا و انتخابات میاندوره ای پیش روی این کشور، شاید ترامپ قدری حالت تهاجمی اش را تعدیل کند. 

مقامات دولت آمریکا تایید می کنند که قضیه معافیت برخی کشورهای خریدار نفت ایران از تحریم ها در دست بررسی ااست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.