فابین ماین فیش سخنگوی وزارت امور اقتصادی سوئیس در برن به خبرنگاران گفت: دولت سوئیس جنایت انجام شده در کنسولگری عربستان در استانبول را پیگیری می کند و تغییر این تصمیم منوط به تصمیم گیری های آتی دولت سوئیس خواهد بود.

دولت سوئیس ارسال سلاح به عربستان سعودی را از سال ۲۰۰۹ میلادی متوقف کرده اما اخیرا به ارسال تجهیزات دفاع هوایی و اسلحه های با کاربرد شخصی مبادرت می کرد.

خاشقچی خبرنگار منتقد سیاست های محمدبن سلمان ولیعهد عربستان روز دوم اکتبر ( ۱۰ مهر) به طور فجیعی در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد.

دادستان کل ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد که جمال قاشقچی بلافاصله پس از ورود به کنسولگری به دست ماموران امنیتی سعودی که از ریاض آمده بودند، خفه و سپس مثله شده بود.

گزارش های رقت باری پس از این جنایت منتشر شده مبنی بر اینکه بدن این روزنامه نگار سعودی قطعه قطعه شده و هنوز جنازه او پیدا نشده است.

دولت عربستان که قبلا اعلام کرده بود خاشقچی کنسولگری را با پای خود ترک کرده است، سپس گفت که او به دست افراد خودسر در کنسولگری به قتل رسیده است و ۱۸ نفر را در این رابطه دستگیر کرده است.

این حادثه روابط کشورهای غربی را با عربستان سعودی به شدت تیره کرده و گفت و گوهای متعددی در سطح بین المللی مطرح شده که کشورهای غربی را وادار می کند ارسال سلاح به پادشاهی سعودی را قطع کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.