با وجودی که شورای شهر تهران، پروسه انتخاب شهردار جدید برای تهران را کلید زده است و شنبه ۱۲ آبان ماه قرار است ۵ گزینه نهایی از سوی اعضای شورای شهر انتخاب شوند اما اخباری به گوش می‌رسد که نشان می دهد همچنان تلاش ها برای ماندگار شدن افشانی ادامه دارد.

شاهد این مدعا سخنان سخنگوی شورای شهر تهران است که در پاسخ به این سوال که آیا شورا همچنان تلاش برای حفظ شهردار فعلی پایتخت را دنبال می‌کند، گفته است همچنان از ظرفیت‌های قانونی برای حفظ افشانی استفاده خواهد شد.

از سوی دیگر تصویری از برنامه هفته آینده مجلس که در شبکه های اجتماعی منتشرشده، نشان می دهد با وجود اینکه یک فوریت استفساریه مستثنی کردن شهردار تهران در مجلس شورای اسلامی رأی نیاورد، در اقدامی بی سابقه بررسی این طرح در دستور کمیسیون اجتماعی مجلس قرار گرفته است.

گفته می‌شود در کمیسیون می‌خواهند شهردار تهران را به شهردار کلان شهرها تغییر بدهند و با ۵۰ امضا، فوریت طرح اصلاح‌شده را در دستور کار صحن علنی مجلس قرار دهند.

هنوزهیچ پیشنهادی برای طرح در کمیسیون وجود ندارد

حالا علیرضا محجوب نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد مسئله مستثنی کردن شهرداران کلان‌شهرها از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان گفت: دو فوریت مستثنی کردن شهردار تهران در مجلس رای نیاورد و هنوز هیچ پیشنهادی برای طرح در کمیسیون وجود ندارد. اصل این طرح نیز به کمیسیون اجتماعی ارائه نشده است.

وی افزود: در کمیسیون اجتماعی بحثی در مورد استثنا شدن شهرداران کلانشهرها از قانون نشده و اگر این طرح از مجاری رسمی به کمیسیون ارجاع شود یا یکی از نمایندگان آن را مطرح کند در مورد آن بحث و تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

اصلاح احتمالی قانون به دوران افشانی نمی‌رسد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا چنین طرحی در دستور جلسه آینده کمیسیون خواهد بود و به ماندن افشانی در شهرداری تهران منجر خواهد شد، گفت: بعید می‌دانم چنین موضوعی در کمیسیون مطرح شود و در صورت مطرح شدن، تصمیم‌گیری در مورد آن زمان‌بر خواهد بود.

وی افزود: چنین طرحی زمانی به نتیجه خواهد رسید که شورای شهر تهران تصمیم خود را برای انتخاب شهردار جدید گرفته است و فرد جدید انتخاب شده است.

محجوب در مورد پروسه بررسی طرح‌های مطرح در کمیسیون اجتماعی گفت: بررسی یک طرح در کمیسیون روند کوتاه‌مدت ندارد و این پروسه دو ماه طول می‌کشد. اگر تراکم دستور جلسه داشته باشیم، طرح در نوبت قرار می‌گیرد تا در زمان مقرر مطرح شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.