جلال میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا درباره این‌که گروه ویژه اقدام مالی تعلیق تحریم‌ها علیه ایران را تمدید کرده است، گفت: سال‌ها سیاست خارجی و حتی موضع‌گیری داخل‌مان متاثر از آمریکا بوده است، این‌که چه کاری کنیم علیه آمریکا موضع بگیریم و شعار بدهیم و متاسفانه در این مقابله توجه کافی  به منافع ملی نکرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: مبارزه و مقابله با آمریکا را باید به طریقی مدیریت کنیم که هوشمندانه باشد تا خودمان آسیب نبینیم از شعارهایی که سر می‌دهند.

وی با بیان اینکه در دوره آقای روحانی شاهد تحولاتی در سیاست خارجی هستیم، گفت: این برای اولین بار است که در دوره روحانی ما شاهد یک تحول در سیاست خارجی‌مان هستیم که یک‌مقداری هدفمند عمل می‌کنیم؛  به گونه‌ای که بدون فاصله گرفتن از آرمان‌ها از شعارها و شعاری عمل کردن فاصله گرفته‌ایم و عقلانی عمل می‌کنیم.

نماینده مردم ایلام با اشاره به برجام گفت: نمونه این امر برجام بود، علیرغم این‌که منتقدان دولت شعار می‌دهند که برجام به ضرر ما بوده من معتقدم که فرصتی در اختیار ما گذاشت که برای اولین بار در جلسه شورای امنیت آمریکا در انزوا قرار گرفت و نتوانست از ابزارهای بین‌المللی علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.

وی در خصوص سازوکار گروه ویژه اقدام مالی (FATF) گفت: FATF یک مجمع غیر دولتی بین‌المللی است که علیرغم فشارهای داخلی با تعامل و ارتباط منطقی که در پیش گرفتیم می‌توانیم برای خودمان، بانک‌ها و موسسات مالی فرصت ایجاد کنیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: البته عده‌ای مطرح می‌کنند که با برجام در تنگنا قرار گرفته‌ایم این نمی‌تواند توجیه درستی باشد که ما با دست خودمان به گونه‌ای عمل کنیم که FATF موضعی بگیرد که علیه منافع ملی ما باشد.

وی تاکید کرد: ما باید تعامل خود را  با  سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی بیشتر کنیم و از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم. همانطور که مشاهده کردید با استفاده از ظرفیت‌ها توانستیم در دادگاه بین‌المللی پیروز شویم و دادگاه احکامی را صادر کرد که به نفع ما بود.

میرزایی خاطر نشان کرد: باید عینک بدبینی را از چشمانمان برداریم و واقع‌بین باشیم و صد البته این واقع‌بینی به معنی نادیده گرفتن آرمان‌های انقلاب نیست.

میرزایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در داخل چگونه باید ابعاد این مسئله را برای مخالفان باز کرد تا آنها هم به نیاز وجود آن پی ببرند، گفت: کشور ما متکثر است، صداهای مختلف و نگرش‌های متفاوتی در آن وجود دارد. نباید بیش از این  همدیگر را تخریب کنیم و کشمکش راه بیندازیم.

وی تاکید کرد: باید تمرکز ما بر حفظ منافع ملی باشد زیرا در شرایط سختی قرار داریم و مردم به سختی افتاده‌اند امروز باید با یکدیگر کنار بیایم؛ فرصت دعوا نداریم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: عده‌ای هنوز سعی می‌کنند با نگاه انتخاباتی دولت را تضعیف کنند تا شاید سال آینده با ناکارآمد نشان دادن آن عرصه را برای خودباز کنند. من نگرانم با این تخریب‌ها دیگر چیزی از قدرت باقی نماند که برای بهره‌برداری از آن اقدام کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.