عبد الباری عطوان، نویسنده، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر فلسطینی و سردبیر روزنامه رای الیوم در سرمقاله این روزنامه درباره روند عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی نوشت: سه ضربه دردناک طی سه روز گذشته بر سر کرامت باقی مانده کشورهای عربی فرود آمدند، اولی مشارکت تیم ژیمناستیک اسرائیل در مسابقات قطر بود، دومی رفتن یک تیم جودوی اسرائیل به ابوظبی به ریاست مری ریگیف، وزیر فرهنگ و ورزش اسرائیل که چهره‌ای به شدت نژادپرست و تحقیرکننده اعراب است و ضربه سوم و بزرگترین و دردناک‌ترین آنها، سفر رسمی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به کشور عمان و استقبال گرم سلطان قابوس (پادشاه عمان) از او و هیات همراهش بود.

اینها حملاتی هماهنگ‌شده برای عادی سازی روابط با تل‌آویو بودند که با فشارهای آمریکا انجام شدند و هرگز ارتباطی با برقراری صلح میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی ندارند بلکه تنها صلحی "رایگان" میان اسرائیل و دولت‌های عربی به عنوان مقدمه‌ای برای تحمیل و اجرای بندهای باقی مانده "معامله قرن" است، معامله‌ای که در اصل به معنای سوء استفاده از وضعیت ضعیف کشورهای عربی و نابودی مساله فلسطین، پایان دادن به اختلافات کشورهای عربی و اسرائیل و به رسمیت شناختن آن به عنوان یک "کشور" دوست در خاورمیانه است.

چه بسا این مهم‌ترین حلقه در طرحی مطالعه شده است که مسائل منتهی به نابودی عراق، سپس سوریه، لیبی و بعد یمن و ایجاد خطر گرسنگی در مصر را توضیح می‌دهد، بدون نابودی این کشورها به بهانه‌های متعدد و دروغین، امکان اجرای این طرح وجود ندارد.

زمانی که کشورهای قطر و عمان در سال ۱۹۹۶ دفاتری تجاری را در پایتخت‌های خود افتتاح کردند و میزبان مسئولان اسرائیلی مانند اسحاق رابین (سال ۱۹۹۴ در مسقط)، شیمون پرز (در مسقط و دوحه در سال ۱۹۹۶) بودند، این دو کشور اعلام کردند، این گام در چارچوب تشویق روند صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها و ایجاد فضایی مناسب برای مذاکرات برداشته شده به ویژه که سازمان آزادی‌بخش فلسطین توافقنامه اسلو (سپتامبر ۱۹۹۳) را امضا کرد و پس از آن اردن قرارداد صلح "وادی عربة" را به امضا رساند.

عمان زمانی که دفتر تجاری اسرائیل را در اکتبر سال ۲۰۰۰ یعنی ۱۸ سال قبل بست، موضعگیری جالب توجهی اتخاذ کرد، وزارت خارجه این کشور در آن مقطع اعلام کرد، در راستای حمایت از مساله فلسطین و استمرار راه عمان در حمایت از حقوق ثابت و مشروع فلسطینی‌ها دفتر تجاری اسرائیل را بسته است.

در ادامه بیانیه این وزارتخانه آمده بود، صلح عادلانه و جامع موردنظر عمان بر اصول کمک به مظلوم، حمایت از مقدسات و بازگرداندن حقوق صاحبان حق، باقی خواهد ماند. حال سوال اینست که الان چه چیزی تغییر کرده است؟

عمان و قطر تعطیلی دو دفتر تجاری اسرائیل را در اعتراض به یورش اسرائیل به مناطق تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین و اقدام نیروهای امنیتی در کشتار وحشیانه فلسطینی‌ها در پیش گرفتند، جالب اینکه موج عادی‌سازی روابط به شکل رسمی از سوی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس زمانی آغاز شد که سربازان اسرائیل اکنون همین شیوه‌های قتل را در پیش گرفته‌اند. روزی که نتانیاهو و همسرش به همراه رئیس موساد وارد مسقط شدند، شش فلسطینی بی‌گناه در نوار غزه کشته شدند و دو میلیون شهروند عرب و مسلمان در غزه آستانه مرگ ناشی از گرسنگی و بیماری هستند.

تا زمانی که سه کشور عمان، قطر و امارات در راستای حمایت از اسرائیل گام بر می‌دارند و ملاک‌های دولت‌های این کشورها برای حمایت از مظلومان و مقدسات و احقاق حقوق آنها رعایت نشود، صلحی محقق نمی‌شود. اسرائیل در راستای یهودی‌سازی قدس حرکت کرد، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا قدس را به عنوان پایتخت ابدی یهودیان در سراسر جهان به رسمیت شناخت و جیسون گرینبلات که هفته آتی برای اعلام معامله قرن و بندهای آن وارد اراضی اشغالی خواهد شد، با قانونی کردن شهرک‌سازی‌ها و نهادینه‌سازی پول در برابر توافق و در نهایت لغو حق بازگشت، مساله فلسطین را در رام‌الله دفن خواهد کرد.

یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان صراحتا اظهار داشت: سفر نتانیاهو به مسقط و پیش از آن سفر محمود عباس به این شهر در چارچوبی دوجانبه و با درخواست دو طرف انجام شد، ما میانجی نیستیم و نقش آمریکا نقشی اساسی است و اسرائیل "کشوری" در منطقه خاورمیانه است.

این سخنان بن علوی حاکی از چیزی بیشتر از یک سفر ساده است، بعید است که نتانیاهو طی چند روز آینده برای افتتاح سفارت اسرائیل در مسقط به این کشور بازگردد اما افتتاح سفارت‌خانه‌ در دوحه، ابوظبی و منامه و چه بسا ریاض بعید نیست. صحبت درباره روابط دوجانبه عادی است.

میلیون‌ها عرب کشور عمان را دوست دارند، چراکه عمان خود را از بسیاری از جنگ‌ها و طرح‌های تخریبی منطقه به ویژه دو جنگ یمن و سوریه و پیش از آن دو، عراق دور نگه داشته و بر ایجاد روابطی نزدیک با ایران پافشاری کرده است. عمان وارد طرح‌های باج‌گیری و مقابله آمریکا علیه تهران نشد، در شرایطی که مساله فلسطین در آستانه نابودی قرار دارد و فلسطینی‌ها با محاصره و کشتار وحشیانه مواجه هستند، درک دلایلی که رهبران عمان را ترغیب کرده تا این جایگاه بزرگ و احترام را با استقبال از جنایتکار جنگی همانند نتانیاهو فدا کنند، دشوار است؟

انتظار بود نتانیاهو در اولین سفرش به یک کشور عربی به ریاض برود به ویژه به دلیل همگرایی و نزدیکی محرمانه‌ای که میان آنها وجود داشت، به همین خاطر نیز شوک بزرگی به همه وارد شد، اگر معتقد باشیم که این سفر تنها مقدمه‌ای برای دیگر سفرهای علنی، افتتاح سفارت‌ها، تبادل منافع، هماهنگی امنیتی جامع و احتمالا علیه فلسطینی‌ها و تمامی کسانی باشد که در جبهه مقاومت هستند، باید گفت مسیر عادی‌سازی از حاشیه‌ها آغاز شده و در حال حرکت به سمت مراکز اصلی است.

در محکومیت و رد تمامی اشکال عادی سازی تردیدی وجود ندارد و تشکیلات خودگردان فلسطین را که اولین عادی‌کنندگان بوده و درب را به روی دیگر عادی‌کنندگان گشود، قابل سرزنش است. فلسطینی‌ها هرگز تسلیم نخواهند شد و حتی اگر بخشی از حقوقشان از سوی برخی کشورها پایمال شود، هرگز از حقوق خود دست نخواهند کشید.

متاسفیم که برادران عرب فلسطینی‌ها یا برخی از آنها به ویژه در منطقه خلیج فارس به سمت نتانیاهو و دولتش که فاشیست‌ترین و نژادپرست‌ترین دولت در تاریخ منطقه است، می‌روند. باز جای افتخار دارد که ملت‌های عربی در منطقه خلیج فارس هرگز این عادی‌سازی را نخواهند پذیرفت و در برابر آن مقاومت خواهند کرد مانند مقاومت مردم در مصر، لبنان، سوریه، عراق، مراکش، سومالی، سودان، لیبی، الجزایر، یمن جنگ زده و دیگر کشورهای عربی که لیست بلندی هستند.

همه ملت‌های عرب همچنان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را که دستانش به خون بی‌گناهان آلوده بوده و تلاش می‌کند هویت عربی و اسلامی مقدسات این سرزمین را با یهودی‌سازی آنها از بین ببرد، رد می‌کنند و همواره در جبهه عدالت، شرافت، کرامت و صلح واقعی که همه آیین‌های آسمانی آنها را تایید کرده‌اند، می‌ایستند.

نمی‌توان مانع از اقدامات برخی سران عربی در عادی‌سازی روابط با اسرائیل شد، این تاریخ شماست اما می‌توان در برابر آن مقاومت کرد حتی با کلام. ملت فلسطین هرگز تسلیم نخواهد شد زیرا اطمینان دارد دوره باطل کوتاه است و در نهایت خیر و خوبی از دل شر بیرون می‌آید و به این امت و ایمان مستحکم آنها که ریشه در این سرزمینی پاک دارد، اطمینان دارد. گذشت زمان این را روشن می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.