خبرگزاری فرانسه گزارش داد، دولت باغچلی، رهبر حزب جنبش ملی‌گرای ترکیه در اظهاراتی در نشست پارلمانی اعلام کرد که دیگر ائتلاف با حزب حاکم برای انتخابات محلی که قرار است در ۳۱ ماه مارس ۲۰۱۹ برگزار شود، وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: ما کاندیدای مدنظر خودمان را معرفی خواهیم کرد.

در ۳۱ ماه مارس مردم برای انتخاب شهردار در سراسر ترکیه از جمله آنکارا و استانبول به پای صندوق‌های رای خواهند رفت.

مناقشات بر سر قانون پیشنهادی عفو باعث افزایش تنش‌ها میان دو حزب عدالت و توسعه و جنبش ملی‌گرا شده و تضعیف "ائتلاف جمهور" میان دو حزب را به همراه داشته است.

باغچلی ادامه داد: اگر یک حزب عقب‌نشینی می‌کند دیگر ائتلافی نمی‌تواند باقی بماند. ما دیگر هیچ انتظاری از این ائتلاف برای انتخابات محلی نداریم.

با این حال باغچلی ساعاتی بعد اعلام کرد که هنوز ائتلاف جمهور پابرجاست اما در انتخابات محلی به صورت ائتلاف با حزب حاکم شرکت نخواهند کرد.

در انتخابات ریاست جمهوری حزب جنبش ملی‌گرا با حزب عدالت و توسعه ائتلاف جمهور را تشکیل دادند و بدین شکل رجب طیب اردوغان را به عنوان کاندیدای مشترک انتخاب کردند.

پس از این اظهارات رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در واکنش به این اظهارات اعلام کرد: ما هیچ اقدامی علیه ائتلاف جمهور انجام ندادیم. این ائتلاف یکی از موفقیتهای بزرگ در سالهای اخیر بوده و می‌خواهیم این ائتلاف را در آینده هم داشته باشیم. نباید اجازه دهیم که اختلاف نظر ها بر این ائتلاف سایه بیفکند. با این حال جنبش ملی‌گرای ترکیه و آک پارتی (حزب حاکم) دو حزب مستقل و جدا از یکدیگر هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.