یوناتن بت کلیا با اشاره به بررسی طرح تشکیل شهر جدید ایوانکی در هیأت وزیران، گفت: استراتژی تشکیل شهرهای اقماری و حومه ای در اطراف پایتخت، رویکرد خوبی است، به شرط آنکه تمام زیرساخت ها و امکانات رفاهی برای این مناطق تدبیر شود.

راز انتقال جمعیت از تهران به شهرهای اقماری، توسعه زیرساخت ها است

نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: در چند سال گذشته شاهد بودیم اقداماتی برای ایجاد شهرک های مسکونی در اطراف پایتخت صورت گرفت، اما به علت عدم وجود زیرساخت های رفاهی و امکانات، عملا مورد استقبال مردم قرار نگرفت، بنابر این راز انتقال جمعیت از تهران به شهرهای اقماری، توسعه زیرساخت ها است.

قطار حومه ای عامل تأثیرگذار در جذب مردم به شهرهای اقماری

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: یکی از مهم ترین عوامل استقبال مردم از شهرهای اقماری مانند شهر جدید ایوانکی، ایجاد و توسعه حمل و نقل بین شهری مانند قطار حومه ای است، با توجه به فاصله حدودا ۵۵ کیلومتری، گسترش حمل و نقل بسیار حائز اهمیت است و در صورتی که به این موضوع توجه نشود، استقبال مردم کاهش خواهد یافت.

وی گفت: البته به نظر من راه کار، انتقال پایتخت و ایجاد پایتخت سیاسی است، زیرا بسیاری از کشورها از این روش برای کنترل جمعیت خود استفاده کرده اند، به طور مثال کشوری مانند سنگاپور، یک شهر در کنار پایتخت خود دارند که تمام ادارات و وزارتخانه ها در آن قرار دارد و این مسئله موجب کاهش جمعیت پایتخت شده است.

باید تمام وزارتخانه ها در قالب یک پایتخت سیاسی از تهران جدا شود

بت کلیا ادامه داد: در شرایط کنونی تمام زیرساخت ها، کارخانه ها، دستگاه ها و وزارتخانه ها در تهران قرار دارد و این مسئله به عاملی برای جذب جمعیت و مهاجرت افراد از شهرهای دیگر به پایتخت شده است، از این رو به نظر من در گام نخست باید تمام وزارتخانه ها در قالب یک پایتخت سیاسی از تهران جدا شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: قطعا انتقال پایتخت سیاسی کار بسیار سختی و طاقت فرسایی است و نمی توان در کوتاه مدت انتظار نتیجه داشت، اما به توجه به مشکلات کنونی تهران، مانند آلودگی هوا و ترافیک، این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.