دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا شامگاه شنبه از موضعش مبنی بر اینکه داستان‌سرایی عربستان درباره قتل جمال خاشقجی داخل کنسولگری آنها در ترکیه معتبر است کوتاه آمد اما هنوز هم اعتماد بسیاری به محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی دارد و تاکید می‌کند روابط ایالات متحده با ریاض برای دستیابی به اهداف سیاسی دولتش در خاورمیانه ضروری است.

ترامپ در مصاحبه با واشنگتن پست درباره داستان‌سرایی متفاوت سعودی‌ها از قتل خاشقجی گفت: بدیهی است که نیرنگ و دروغ وجود دارد. داستان‌های آنها همه جا هست.  

دونالد ترامپ نه تنها خواستار عزل محمد بن سلمان نشد، بلکه در عوض رهبری او را ستود و این شاهزاده جوان را "شخصی قوی" توصیف کرد که "کنترل بسیار خوبی" دارد.

رئیس‌جمهوری آمریکا حین این مصاحبه ۲۰ دقیقه‌ای مکررا به اهمیت مناسبات اقتصادی میان واشنگتن – ریاض و نقش محمد بن سلمان در این رهبری اشاره داشت.

ترامپ مدعی شد: او به چشم شخصی دیده شده است که می‌تواند اوضاع را تحت کنترل داشته باشد. منظورم البته به روشی مثبت است.

رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد: رهبر دیگری را به عنوان جانشین این شاهزاده ۳۳ ساله ترجیح نمی‌دهد زیرا او درباره دیگران مطالبی خوانده است و محمد بن سلمان "به مراتب و از هر نظر که بگویید قوی‌ترین شخص" است و "او براستی به کشورش عشق می‌ورزد."

ترامپ اشاره‌ای نکرد که آیا تمایلی به تحریم سعودی‌ها دارد یا چگونه می‌خواهد این کار را انجام دهد. او گفت حرف زدن در این رابطه زود است.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین حین این مصاحبه به دفعات گفت که "هیچ‌کس" در دولتش به او نگفته است که محمد بن سلمان مقصر بوده است.

دونالد ترامپ گفت، نواری که از حمله داخل کنسولگری ریاض در استانبول وجود دارد، نه دیده و نه شنیده است و مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هم همینطور. او گفت: من تماما درباره این ویدیوها یا این نوارها شنیده‌ام. هیچ‌کس زودتر از من به آن دسترسی پیدا نمی‌کند. هیچ‌کس قادر به نمایش آن نبوده است.

واشنگتن پست در گزارشی به نقل از منابع مطلع اعلام کرد، مقام‌های سیا فایلی صوتی را شنیده‌اند که به گفته مقام‌های ترکیه ثابت می‌کند این روزنامه‌نگار سرشناس درون ساختمان کنسولگری کشته و توسط تیمی از عوامل سعودی مثله شده است. ترامپ در این مصاحبه گفت، هنوز مدرکی به دستش نرسیده است که ثابت کند محمد بن سلمان از قبل اطلاع داشته که خاشقجی قرار است کشته شود یا دستور آن را داده باشد.

ترامپ گفت: "هیچ‌کسی به من نگفته است که او مسؤول است. هیچ‌کس به من نگفته است که او مسؤول نیست. ما هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم. من هیچ‌کدام از اینها را نشنیده‌ام."

او با بازگویی داستان‌سرایی سعودی‌ها از این حادثه دلخراش گفت: این احتمال وجود دارد که او بعدا متوجه این قضیه شده باشد. احتمال دارد اتفاقی درون این ساختمان به شکل بدی رخ داده باشد. احتمال دارد او آن زمان فهمیده باشد. شاید او می‌دانسته که آنها قرار است او را به عربستان بازگردانند.

او بارها از روش سیاست عملگرایانه درباره خاورمیانه سخن گفت، عربستان سعودی را برای خرید سلاح از ایالات متحده ستود و بر اهمیت بهای نفت و لطمه زدن به ایران تاکید کرد.

او افزود: "ما هیچ‌کس دیگری را در آنجا نداریم تا از اسرائیل حفاظت کنیم."

ترامپ ادامه داد: بسیار عالی می‌شود که او مسؤول نبوده باشد. معتقدم که این کشور متحد بسیار مهمی برای ماست. خصوصا وقتی شما ایران را دارید که کارهای بسیار بدی در جهان می‌کند، این وزنه تعادل خوبی برای جهان است. آنها تا جایی که می‌توانند کارهای شرورانه انجام می‌دهند. آنها احتمالا به این شرایطی که می‌بینند می‌خندند.  

در همین حال ترامپ تاکید کرد: اگر ایالات متحده به عربستان سلاح نفروشد، چین و روسیه از آن سود می‌برند.

او بار دیگر گفت که سعودی‌ها قصد دارند ۱۱۰ میلیارد دلار تجهیزات نظامی خریداری کنند اما اکثر این توافق‌ها هنوز محقق نشده‌اند و برخی از تحلیلگران میزان کلی این فروش را خیالی می‌دانند.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین از سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی دفاع کرد و گفت "او در این رابطه بی‌اطلاع است."

او همچنین درباره شایعاتی که درباره وضعیت جسمانی ملک سلمان به گوش می‌رسد، گفت: دو روز پیش با او صحبت کردم. او خیلی هوشیار بود و او مرد خردمندی است.

ترامپ همچنین درباره روابط نزدیک دامادش جارد کوشنر با محمد بن سلمان گفت. مقام‌های کاخ سفید می‌گویند او از دست دامادش ناراضی است اما ترامپ در مصاحبه با واشنگتن پست اندکی از او حمایت کرد و گفت: او با عربستان داد و ستد ندارد. آنها دو جوان هستند. جارد اصلا او را خوب نمی‌شناسد. آنها جوان و  هم سن و سال هستند. همین. فکر می‌کنم همدیگر را دوست داشته باشند. جارد کارش را خیلی خوب انجام می‌دهد. فکر می‌کنم با اسرائیل صلح خواهد کرد اما خب شکست‌های زیادی هم وجود دارند. این عقب‌گردی برای روند صلح است.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.