این رسانه عرب زبان ادامه داد: ریاض در نخستین ساعات صبح شنبه اعلام کرد که قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان در نتیجه یک مشاجره با مسئولان سعودی اتفاق افتاده است. در ادامه، ریچارد بلومنثال، سناتور دموکرات در برنامه ای که از شبکه سی ان ان پخش شد، تصریح کرد که مسئولان سعودی تلاش می کنند که زمان بخرند و بهانه ای برای کار خود بتراشند، اما به جای پاسخ دادن، سوالهای بیشتری را ایجاد می کنند. بلومنثال به ضرورت تحقیق بین المللی در مورد این مساله اشاره کرده و افزود: جهان به نتایج تحقیق بین المللی نیاز دارد، نه به بیانیه سعودیها که تمام تلاش خود را می کنند ولی عهد سعودی را از اتهامات مبرّا کنند.

باب کورکر، سناتور جمهوری خواه ایالت تنیسی، رئیس کمیسیون روابط خارجی کنگره، در این باره می گوید: عربستان هر روز بیانیه متفاوتی در مورد خاشقجی صادر کرد. سعودیها تحقیقات خود را انجام می دهند، اما این ایالات متحده است که باید به صورت مستقل در چارچوب قانون ماگنیتسکی، در این باره تحقیق کند، تا بتواند قاتلان خاشقجی را بازداشت کند.

دیگر سناتور دموکرات آمریکا از ایالت نیوجرسی، باب مندیز، در این باره گفت: فشارهای بین المللی عربستان را وادار به اعتراف به قتل خاشقجی کرد، اما حتی اگر خاشقجی در جریان مشاجره کشته شده باشد، امکان اجرای قانون ماگنیتسکی وجود دارد.

راند پل، سناتور جمهوری خواه ایالت کنتاکی، به تعلیق تمام معامله های نظامی و کمکها و همکاری ها با ریاض فراخوانده و تصریح کرد: عربستان باید بهای گرانی را برای ارتکاب این جنایت بپردازد.

علاوه بر این، جری کونولی، عضو پارلمان در ایالت ویرجینیا، در گفتگو با سی ان ان بیانیه سعودی در مورد قتل خاشقجی را شبیه به یک عملیات کلاسیک مافیا دانست و گفت: عربستان بر این مساله سرپوش می گذارد تا به این شکل از ولی عهد سعودی حمایت کند.

الیوت انجل، نماینده نیویورک، بیانیه اخیر سعودیها را غیر قابل اطمینان و غیر مستند دانست؛ چرا که از روز اولی که این حادثه اتفاق افتاد، بیانیه های متناقضی از سوی سعودیها منتشر شد. وی همچنین دولت ترامپ را به اجرای تحقیقاتی دقیق و شفاف در نزدیک ترین زمان ممکن دعوت کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.