فیلیپ بونکارر، رئیس گروه دوستی پارلمانی فرانسه و ایران در مجلس سنای فرانسه و خانم دلفین او، رئیس گروه دوستی پارلمانی فرانسه و ایران در مجلس ملّی فرانسه که در رأس هیأتی از گروه دوستی پارلمانی به تهران سفر کرده­ اند پیش از ظهر امروز یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ با حشمت ­اله فلاحت­ پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملّی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کردند.

 

فلاحت ­پیشه در ابتدای این دیدار با اشاره به روابط خوب دو کشور گفت: گسترش مناسبات ایران و فرانسه در عرصه ­های مختلف به نفع دو ملت است و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از روند افزایش ارتباطات دوستانه فیمابین بویژه در عرصه پارلمانی حمایت می­کند.

وی با تاکید بر لزوم افزایش همکاری­های دو کشور در مسائل دوجانبه و منطقه ­ای بوی‍ژه مبارزه با افراط گرایی و تروریسم افزود: امنیت ایران و اروپا به هم وابسته است و همکاری ایران و فرانسه بعنوان دو کشور قربانی تروریسم، نقش فراوانی در تامین امنیت و آرامش در منطقه و اروپا دارد.

فلاحت ­پیشه در ادامه گفت: تروریسم زاییده همان تفکّر افراطی است که با مثله کردن مخالف خود در کنسولگری ­اش در کشوری دیگر سعی دارد در برابر حامیان اروپایی و آمریکایی­ اش ژست دموکراتیک و حقوق بشری بگیرد. این تفکر افراطی با ایجاد گروهک­های تروریستی در افغانستان، سوریه، عراق و ­یمن عامل کشتار هزاران انسان بی­گناه شده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا بر به کارگیری راه­ حل سیاسی بجای نظامی در سوریه و یمن تاکید داشت و معتقد است مردم سوریه و یمن خود باید برای آینده­ شان تصمیم بگیرند.

وی افزود: آمریکا و متحدانش در افغانستان، لیبی، سوریه و مناطق دیگر با تهدید حاکمیت کشورها موجب ایجاد هرج و مرج و آشفتگی شده­ اند که در این میان لازم است تا کشورهای اروپایی مانع تداوم اقدامات آنان شوند.

فلاحت ­پیشه ضمن محکوم کردن اقدام آمریکا در اعمال فشار بر کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران درطول 40 سال تحریم به توان داخلی خود اتکاء کرده و اکنون هیچ کشوری قادر نیست استقلال و موجودیت ایران را مورد تهدید قرار دهد.

فلاحت ­پیشه در ادامه از حضور عناصر وابسته به گروهک منافقین در خاک فرانسه و اقدامات آنان علیه امنیت ملّی کشورمان انتقاد کرد و خواستار تجدیدنظر مسئولان فرانسوی در حمایت از این گروهک تروریستی شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان این دیدار گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن پایبندی به تعهدات خود در برجام، از طرف­های اروپایی برجام بویژه فرانسه انتظار دارد اقدام عملی برای حفظ آن از خود نشان دهند.

فیلیپ بونکارر رئیس گروه دوستی پارلمانی فرانسه و ایران در مجلس سنای فرانسه نیز در همین دیدار با ابراز خرسندی از سفر به کشورمان، از تلاش­های ایران در مبارزه با تروریسم قدردانی کرد و گفت: فرانسه مایل است تا از تجربیات ایران در مبارزه با تروریسم بهره ­مند شود و دو کشور می ­بایست در زمینه کمک به کاهش بحران­های منطقه­ ای نظیر بحران سوریه و یمن همکاری بیشتری با یکدیگر داشته باشند.

خانم دلفین او رئیس گروه دوستی پارلمانی فرانسه و ایران در مجلس ملّی فرانسه نیز گفت: گسترش ارتباط و همکاری میان مجالس فرانسه و ایران با تلاش گروه های دوستی پارلمانی، موجب افزایش درک متقابل دو کشور از مواضع یکدیگر و توسعه همکاری­ها در عرصه­ های مختلف می­گردد.

وی در ادامه گفت: اولویت ما برقراری ثبات و امنیت در منطقه و مبارزه با داعش و گروهک ­های تروریستی و افراطی است و در این خصوص همکاری­ های خوبی میان دو کشور در جریان است که می­ بایست افزایش یابد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.