ادریس جزایری درخصوص تاثیرات تحریم‌های یک‌جانبه بر بهره‌مندی از حقوق بشر که به تازگی گزارش خود در این زمینه را به مجمع عمومی سازمان ملل ارئه داده است، نسبت به تاثیرات منفی تحریم‌های یک‌جانبه بر بهره‌مندی افراد از حقوق بشر در سوریه، ایران، ونزوئلا، غزه و زیمبابوه ابراز نگرانی کرد.

وی تاکید کرد: تحریم‌های یک‌جانبه‌ای که مردم بی‌گناه را از غذا و دارو محروم می‌کند، باید هرچه فوری پایان یابد.
بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی سازمان ملل، جزایری ادامه داد: تحریم‌های یک‌جانبه که هرگونه تراکنش مالی را محدود می‌کند و یا هدفش جلوگیری از تعامل تجاری کشورهای سوم با یک کشور است، غیرقانونی و غیر اخلاقی هستند به‌ویژه زمانی که حقوق بشر شهروندان کشور تحریم شده را هدف قرار می‌دهند.

این گزارشگر سازمان ملل تصریح کرد: اختلافات میان کشورهای عضو باید از طریق راه‌های صلح‌آمیز آن گونه که در منشور سازمان ملل مورد تاکید قرار گرفته، حل‌وفصل شود و در عین حال، از اینکه مردم بی‌گناه هدف تنبیهات دسته جمعی قرار گیرند، پرهیز شود.
وی با تاکید بر اینکه حقوق بین‌الملل خواهان دسترسی آزاد و بی قید و شرط انسان‌ها به کالاهای بشردوستانه است، گفت: دیوان بین‌المللی دادگستری به تازگی در حکم اولیه خود بر الزام کشورها برای تضمین موثر استثنائات بشردوستانه در رژیم تحریم‌هایشان، شامل تجهیزات ایمنی حمل و نقل هوایی تاکید کرده است.

به گزارش ایسنا، ادریس جزایری در اینجا به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری مورخ ۱۱ مهرماه در رابطه با پرونده شکایت ایران از آمریکا به دلیل وضع تحریم علیه کشورمان اشاره دارد که طی آن، از آمریکا خواست تا تحریم‌هایی را که تامین کالاهای بشردوستانه را برای ایرانی‌ها با مشکل مواجه می‌کند، شامل دارو، تجهیزات کشاورزی و خدمات و قطعات هواپیمایی لغو کند.
دادگاه لاهه تاکید کرد که تحریم‌های آمریکا منجر به بروز خسارات جبران ناپذیر برای مردم ایران خواهد شد. بنابراین واشنگتن باید کانال‌های صادرات کالاهای بشردوستانه شامل تامین دارو و تجهیزات درمانی، تجهیزات کشاورزی و خدمات و قطعات حمل و نقل هوایی را به ایران تضمین کند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل که روز چهارشنبه گذشته درخصوص تاثیرات تحریم‌ها بر بهره‌مندی از حقوق بشر در یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت،‌ همچنین نسبت به تحریم‌های آمریکا علیه ایران که اوایل نوامبر (ماه آینده میلادی) اعمال می‌شود ابراز نگرانی و بیان کرد: مقامات واشنگتن می‌گویند که این قرار است سخت‌ترین تحریم‌ها باشد. در اینجا باید این سوال را مطرح کرد که آیا توجه داشته‌اید مردم بهای آن را پرداخت خواهند کرد.

وی افزود: درخصوص ایران، من پیشنهاد می‌دهم که خیلی سریع وارد گفت‌وگوهایی با مقامات مربوطه شویم تا استثناهایی در نظر گرفته شود که مردم ایران بهای اختلاف میان دولت این کشور و دولت اعمال کننده تحریم (آمریکا) را ندهند.

ادریس جزایری همچنین گفت: اگر کاری انجام ندهیم به این معنی است که در حال چشم‌پوشی از مفهوم تنبیه دسته جمعی هستیم که در قوانین بین‌المللی پذیرفته شده نیست و غیرقانونی تلقی می‌شود. آیا منطقی است که چنین وضعیتی را بپذیریم؟ پاسخ من خیر است.
وی ادامه داد: ما باید یک موضع قوی برای پیروی کشورهای عضو از کنوانسیون ژنو اتخاذ کنیم. باید از ایجاد شرایطی که رنج را برای مردم ایران، سوریه، زیمباوه، غزه، ونزوئلا و غیره به همرا دارد، پرهیز کرد.
گزارشگر ویژه سازمان ملل خاطرنشان کرد: تناقض در اینجا این است تمامی این اقدامات علیه این مردم به بهانه دفاع از آنها در برابر نقض حقوق بشر توسط دولت‌هایشان انجام می‌شود. البته که دولت‌ها باید بهره‌مندی مردم خود از حقوق بشر را تضمین کنند اما کشوری که علیه یک کشور دیگر تحریم وضع می‌کند به گونه‌ای که مردم بی‌گناه آن را هدف قرار می‌دهد، باید برای کاری که انجام داده مسئول دانسته شود.

وی تاکید کرد: افرادی که تحت حملات اقتصادی قرار دارند، به همان اندازه کسانی که هدف حملات نظامی هستند به محافظت نیاز دارند. من از جامعه بین‌الملل می‌خواهم که تحمیل رنج برای انسان‌های بی‌گناه را غیرقانونی و از نظر اخلاقی تنفرآمیز بداند و به تدوین یک اعلامیه جهانی درخصوص اقدامات یک‌جانبه و اجرای قانون بپیوندد.

شورای امنیت سازمان ملل اولین بار در سپتامبر ۲۰۱۴ در پی نگرانی‌ها نسبت به وضع حقوق بشر و تاثیر منفی تحریم‌های یک‌جانبه بر بهره‌مندی شهروندان از حقوق بشر گزارشگر ویژه‌ای را برای بررسی این مسئله تعیین کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.