معاون اول رئیس‌جمهوری در ابتدای صحبت‌های خود گفت: نمی‌خواستم امروز به این مراسم بیایم و تصمیمم برنیامدن بود. با وجود این‌که دیشب آقای شریعتمداری با من صحبت کرد و از من برای این مراسم مجددا دعوت کرد من به او گفتم شرایطم جوری است که شاید در این مراسم شرکت نکنم، اما وقتی در بخش خبری ساعت هشت صبح اعلام شد جلسه امروز با حضور من برگزار می‌شود فکر کردم که تعبیر و تفسیر دیگری از نیامدن من بشود، بنابراین آمدم که خدمت صادرکنندگان عرض ادب کنم.

شوخی معاون اول رییس جمهوری با وزیر پیشین وزارت صنعت، معدن و تجارت که شب گذشته از سمت خود استعفا داد و صبح امروز طی نامه‌ای از سوی رییس جمهوری به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شد از دیگر حواشی این مراسم بود.

پیش از سخنان جهانگیری، شریعتمداری به بیان  مطالبی درباره وضعیت صادرات در کشور پرداخت.وی در صحبت‌های خود بارها به استعفایش از وزارت صنعت، معدن و تجارت و این‌که در حال حاضر در هیچ سمتی مشغول به کار نیست اشاره‌ای کرد و با این پیش‌فرض، توصیه‌ها و راهکارهایی خطاب به معاون اول رییس جمهوری  ارائه کرد.

جهانگیری نیز در پایان صحبت‌های خود با بیان این‌که جلسه امروز آخرین حضور آقای شریعتمداری در وزارت صنعت، معدن و تجارت بود، اظهار کرد: آقای شریعت از دوستان قدیمی من است و به او ارادات زیادی دارم. ایشان زحمت بسیاری در وزارت صمت کشیدند و ان‌شاءالله در وزارتخانه جدیدشان موفق باشند.

او همچنین با شوخی خطاب به شریعتمداری ادامه داد: آقای شریعت یک جور پشت تریبون حرف می‌زند و می‌گوید من بیکارم؛ این در حالی است که همین امروز ؛ پشت در منتظر ماند و وقتی مطمئن شد وزیر بعدی است وارد جلسه شد و در صندلی خود نشست.

معاون اول رییس جمهوری همچنین به بخش‌هایی از صحبت‌های شریعتمداری در مراسم امروز اشاره کرد و گفت: آقای شریعتمداری از این موضع صحبت کرد که مدیران کشور ترسیده‌اند. این در حالی است که من مکررا گفته‌ام در شرایط فعلی مدیران ریسک‌پذیر را می‌خواهیم. در واکنش به این صحبت‌های من برخی می‌گویند چرا در این شرایط مدیران را برکنار نمی‌کنید؛ آنها فکر می‌کنند که در دستان من قلم و کاغذ است و راه که می‌روم می‌توانم مدیر را برکنار کنم. این در حالی است که من تا الان اجازه برکناری مدیرم را پیدا نکردم چه برسد به وکیل، وزیر و ... .

وی ادامه داد: برکناری کارساز نیست بلکه مدیر باید ریسک‌پذیر و تصمیم‌گیر باشد؛ اگر مدیری این موضوع را نمی‌پذیرد به کشور ظلم می‌کند که پستی را قبول می‌کند.

به گزارش ایسنا، جهانگیری در بخش دیگری از صحبت‌های امروز خود در مراسم گرامیداشت بیست‌ودومین سالروز ملی صادرات به اعلام  یک خبر خوب در حوزه دارو پرداخت و گفت: گرچه شرایط سختی در کشور وجود دارد، اما در شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه تصویب کردیم که پنج میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کنیم و به ریال تبدیل نماییم تا فقط برای شرکت‌های داروسازی مورد استفاده قرار بگیرد.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: با توجه به سازوکاری که درباره برداشت از صندوق توسعه ملی وجود دارد، این مصوبه تقدیم مقام معظم رهبری شد و هفته گذشته نیز به تایید ایشان رسید و ان‌شاءالله تا هفته بعد با قیمت سامانه نیما در اختیار فعالان اقتصادی قرار می‌گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.