در معاملات امروز سه میلیارد و ۲۶۴ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۲ هزار و ۷۵ میلیارد ریال در ۲۰۹ هزار و ۸۲۵ نوبت دادوستد شد.

بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، ۲۵۱ واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۴۶ واحد کاهش یافت.

شاخص قیمت (هم وزن) نیز ۳۳ واحد پایین آمد؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.

شاخص آزاد شناور نیز ۶۲۶ واحد رشد کرد؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.

شاخص بازار اول (مربوط به شرکت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) ۴۴۵ واحد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس نیز ۲هزار و ۶۲۷ واحد صعود کرد.

در معاملات امروز نمادهای تاپیکو (سرمایه گذاری نفت وگاز تامین)، پارسان (نفت و گاز پارسیان)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، حکشتی(کشتیرانی)، وبملت (بانک ملت) و وغدیر (سرمایه گذاری غدیر) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشته و آن را بالا کشیدند.

پتروشیمی ها صدرنشین شدند

گروه شیمیایی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه ۵۱۴ میلیون سهم به ارزش ۲ هزار و ۷۸ میلیارد ریال دادوستد شد.

گروه فرآورده های نفتی به ارزش یک هزار و ۶۹۰ میلیارد ریال و فلزات اساسی به ارزش یک هزار و ۶۹ میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.

همچنین گروه بانک با دادوستدی به ارزش ۸۵۵ میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت.

گروه کانی های فلزی نیز با معاملاتی به ارزش ۴۷۴ میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

رشد ۲۲ واحدی فرابورس

شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز ۲۲ پله رشد کرد و در جایگاه ۲ هزار و ۱۱۱ واحدی قرار گرفت.

در بازار فرابورس، بیش از ۹۲۶ میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از پنج هزار و ۴۱۸ میلیارد ریال دادوستد شد.

در معاملات امروز نمادهای میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه)، هرمز (فولاد هرمزگان جنوب)، شراز (پالایش نفت شیراز) و دماوند (تولید برق دماوند) بیشترین تاثیر مثبت داشتند و زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، نیز بالاترین فشار منفی را وارد کرد.

بورس در مسیر رشد و اصلاح

محمد پورتدین کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت بازار سرمایه و رقابت با بازارهای موازی، گفت: بازار سرمایه هنوز از ظرفیت خوبی برای سودآوری نسبت به بازارهای رقیب مانند ارز، طلا و مسکن برخوردار است و شواهد از ادامه روند صعودی بلندمدت آن حکایت دارد.

وی با مقایسه میزان بازدهی بورس نسبت به سایر بازارهای رقیب افزود: نگاهی گذرا به بازدهی سایر بازارهای موازی نشان می دهد بازار دلار ۲۸۷ درصد و مسکن حدود ۱۱۰ درصد بازدهی داشته است که از عقب افتادن بازار سرمایه حکایت دارد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: بازار سرمایه تلاش می کند شکاف بازدهی خود نسبت به بازارهای رقیب را پر کند؛ بنابراین در آینده شاهد تداوم رشد بورس خواهیم بود.

به گفته وی، از نظر تکنیکال (تحلیل فنی نمودار و شاخص بورس) هنوز نشانه هایی برای پایان موج رشد و تغییر روند کلی بازار بورس دیده نمی شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.