روزنامه واشنگتن‌پست در مطلبی نوشته است: در طول هفته‌های گذشته پس از ناپدید شدن جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اردوغان و مشاورانش اقدامات بسیاری انجام دادند. آنها با انتشار اخباری درباره این بحران توجه جهان را درباره ترور رخداده در خاک کشورشان جلب کردند.

 

جزئیات مهمی از کشته شدن خاشقجی در رسانه‌های بین‌المللی و ترکیه منتشر شد و حتی خود اردوغان مقامات سعودی را به ممانعت از انجام تحقیقات متهم کرد.

در آخرین اقدام برای اعمال فشار علیه عربستان سعودی دادستانی ترکیه روز جمعه اعلام کرد که آنها با کارمندان ترکی که در کنسولگری مشغول به کار بودند، مصاحبه کرده‌اند؛ کارمندانی که ممکن است در این مساله دخالت داشته و یا به هنگام ناپدید شدن خاشقجی در آنجا حضور داشتند.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز هشدار داد که زمانی که ترکیه تحقیقات خود را کامل کند نتایج آن را با جهان در میان خواهد گذاشت.

تحلیلگران بر این باورند که برای اردوغان منافع بسیاری در متهم نشان دادن عربستان سعودی و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان وجود دارد. این دو کشور حوزه‌های رقابتی در خاورمیانه داشته و با حمایت ترکیه از قطر تنش‌ها میان دو کشور افزایش یافته است.

پرونده خاشقجی این فرصت را برای ترکیه فراهم کرد که محبوبیت محمد بن سلمان را خراب کند و باعث ایجاد اختلاف میان آمریکا و عربستان سعودی شود.

در همین راستا حتی رئیس‌جمهور ترکیه خاشقجی را به عنوان "یک دوست" معرفی کرد.

تحلیلگران بر این باورند که اردوغان به دنبال دستیابی به اهداف و امتیازات دیگری نیز است که می‌توان به جلوگیری از دخالت عربستان سعودی در سوریه به خصوص در مرزهای این کشور با ترکیه و جلوگیری از کمک‌های مالی آمریکا به عربستان اشاره کرد. هم چنین این بحران شرایطی برای ترکیه به وجود آورده که اردوغان بتواند به اصطلاح نقش مدافع آزادی مطبوعات را برعهده گرفته و به عنوان یک معامله‌گر میان عربستان سعودی و آمریکا، دو متحد دیرینه بازی کند.

سونر چاغاپ تای، یک کارشناس امور ترکیه در موسسه سیاست خاورنزدیک در واشنگتن می‌گوید: اردوغان استاد ایجاد فرصت از بحران است. او یک سیاستمدار عالی در این مساله بوده و اکنون نیز به دنبال فرصت است.

با این حال انتشار جزئیات درباره پرونده خاشقجی و ایجاد فشار علیه ریاض خطراتی برای ترکیه از جمله قطع کامل روابط با سعودی‌ها به همراه دارد و حتی ممکن است سعودی‌ها به اقدام متقابل دست بزنند.

گونل تل، رییس مرکز مطالعات ترکیه نیز می‌گوید: اردوغان به تنهایی به جنگ با سعودی‌ها رفته البته ترک‌ها تلاش کردند که این مساله را به عنوان یک مشکل جهانی نشان دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.