تیم تحقیقات بی بی سی اعلام کرد: ماهر عبدالعزیز مطرب، رئیس سرویس اطلاعات عربستان و یکی از مظنونان به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی آموزش‌های ویژه جاسوسی دیده است.

این تیم افزود: شرکت ایتالیایی "هکینگ تیم"، از بزرگترین شرکت‌های ارائه دهنده نرم افزارهای نظارتی در سال ۲۰۱۱ کارگاهی را در یک مجموعه نظامی در اطراف ریاض برگزار کرده بود که مطرب نیز در این کارگاه شرکت کرده است.

تیم تحقیقات بی بی سی به نقل از یک مربی اروپایی تاکید کرد که این مربی بلافاصله پس از انتشار تصویر مطرب در میان ۱۵ سعودی که ترکیه می‌گوید تیم قاتلان خاشقجی هستند وی را شناسایی کرده است.

این مربی که به دلایل امنیتی نخواسته هویتش فاش شود گفته که ماهر عبدالعزیز مطرب خود را به عنوان یک افسر اطلاعاتی عربستان معرفی و به مدت دو هفته در این دوره آموزشی شرکت کرده است.

این منبع تاکید کرد: مربیان آموزش جاسوسی سایبری نام او را "صورت تاریک" گذاشته بودند، چرا که "او خیلی ساکت و اغلب جدی بود و از افرادی نبود که خیلی به مسایل تکنیکی علاقه نشان بدهد."

این مربی اظهار کرد: موضوع این کارگاه آموزش چگونه زیرنظرگرفتن شهروندان عربستانی و رخنه در کامپیوتر و تلفن‌های آنها بوده است.

وی افزود: اطلاعات عربستان همه چیز را در داخل این کشور کنترل می‌کند و توانایی نظارت بر اینترنت همه مردم دارد، اما نظارت بر مردم در خارج از کشور نیازمند استفاده از برنامه‌های جاسوسی ویژه است.

تیم بی بی سی در ادامه این سوال را مطرح کرد که آیا خاشقجی پیش از رفتن به کنسولگری در دو اکتبر هک شده بود یا نه؟

از سوی دیگر، روزنامه نیویورک تایمز چند تصویر از مطرب به همراه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در جریان سفر به آمریکا، فرانسه و اسپانیا منتشر کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.