هفته ای داغ و پر از خبر را پشت سر گذاشتیم که اهم آن ترور قاشقچی، اجلاس گروه ویژه اقدام مالی، حواشی تغییرات کابینه، آغاز راه پیمایی اربعین و پاسخ تند و تیز دکتر نیلی به "حمله های بی شمار "بود، به نظر من این مقاله نشانگر سرریز شدن صبر دکتر نیلی بود، ایشان در چند سال گذشته به شدت به دنبال اجماع سازی و تفاهم بود.

بر خلاف دکتر غنی نژاد که ابایی از همجه به نهادگرایان ودولتی ها ندارد ایشان با متانت و سعه صدر تلاش می کرد با ارایه دیدگاههای خود بسنده کند و به تقابل با دیگران نپردازد، ولی در مقابل ادعاهای کیمیاگری دوستان نهادگرا سعه صدر را از دست داد ، علی الخصوص اینکه یکی از آنان با محاسبه قیمت دلار بر مبنای مابه التفاوت تورم داخلی وخارجی ارزش دلار را ۱۸۵۰ تومان اعلام کرد، ایشان اقتصاددانان نهادگرا را سرزنش کرد که بیان کننده" آرزوهای سیاستمداران هستند: "شما می‌گویید اکسیری به‌نام "اقتصاد نهادگرا" وجود دارد که می‌توان با آن، بدون انجام "اصلاحات قیمتی" در بازارهای مختلف، "فساد" را کنترل کرد. می‌توان با آن بدون انجام اصلاح قیمت انرژی، مصرف انرژی را کنترل کرد. شما می‌گویید می‌توان دنیایی داشت که در آن، آب مجانی عرضه می‌شود اما بحران آب نداشته باشیم. می‌گویید باید مشکل ساختاری آب را حل کرد! اکسیر دیگری هست که می‌گوید می‌توان با پایین نگاه داشتن "نرخ ارز"، "واردات" را کنترل کرد بدون آنکه مشکلاتی از قبیل "قاچاق، فساد و رانت" وجود داشته باشد. شما همه تناقضات را در یک دنیای خیالی که سیاستمداران در آرزوی آن هستند حل کرده‌اید.

تجربه شخصی من در کار با اقتصاددانان دو طیف تایید کننده نظرات اقای نیلی است، زیرا این دوستان منتقدان خوبی هستند ولی برای همه مشکلات نسخه واحدی می پیچند، "نهاد، اصلاح ساختار ومبارزه با فساد ورانت، کنترل و نظارت دولت"

در اتاق تهران یک کار مطالعاتی را به یکی از اکابر این گروه ارجاع دادیم ولی نهایتا هیچ راهکاری و فرمولی را برای "ارزش گذاری قیمت دلار" ارایه نداد و کلمات بالا را تکرار کرد.

فعلا که این دوگروه در حال دیالوگ وجدل هستند و گروه سومی به رهبری آقایان نوبخت و نهاوندیان کنترل تصمیمات اقتصادی دولت را در دست گرفته اند و حرف آخر را می زنند که نتیجه آن خسران ملی و بی ثباتی در سیاست ها است.

در جریان گاف سعودیها در ترور حاشیه نویس روزنامه واشنگتن پست، ایران موضع گیری صریحی نکرد و از جنجال تبلیغاتی دوری کرد زیرا در این صورت اولا کشورهای غربی حاضر به محکوم نمودن بن سلمان و عربستان نمی شدند، ثانیا به نظر می رسد ایران برای کاستن از فشارهای تحریم های امریکا وترامپ ، بهبود روابط با عربستان و امارات را در دستور کار دارد و این حادثه می تواند به نزدیکی دو کشور کمک نماید.

با شروع راهپیمایی اربعین که تجسم شکل گیری "امت اسلامی" و شاهد شورمردم دو کشور بوده و عراقی ها مهمان نوازی و ارادت به سروران شهیدان را به بهترین شکل ممکن به نمایش می گذارند ، با توقف صادرات از بعضی از مرزها وکاهش صادرات مواجه هستیم و نتوانسته ایم از ظرفیت راهپیمایی اربعین استفاده اقتصادی نماییم، صادرات که در ده روز اول مهرماه با آغاز اخذ تعهد ارزی به حدود روزانه ۱۵ میلیون دلار کاهش یافته بود مجددا رونق گرفته واین روزها به ارقام بالای سی میلیون دلار رسیده ایم.

اتفاق شیرین این هفته حضور تجار معروف و خوشنام "موصل و کرکوک "در نشست با اعضا اتاق مشترک بود، این تجار که در زمینه مصالح ساختمانی، مواد غذایی، فنی ومهندسی، برق ولوازم جانبی، لاستیک وتایر فعال بودند بعد از ۴۰ سال از ایران بازدید میکردند و از سفر به ایران و آشنایی با مردم و تولیدات ایران بسیار خشنود و راضی و جالب اینکه منتقد کالای ترک بودند ( از نظر کیفیت و قیمت علیرغم بسته بندی و ظاهر شکیل )که ۹۰ درصد بازار این دو شهر را تصرف کرده است، مذاکرات خوبی با اعضا اتاق داشتند و نهایتا اتاق موصل دعوت نمود که پذیرای هیات تجاری ایران در موصل باشد، ضمنا اعلام نمودند که امنیت در این دوشهر کاملا تامین شده و علاقمندند که شاهد حضور تجار و کالاهای ایرانی در بازارهای خود باشند.

 

با وجود اینکه شنبه از حضور این هیات. به دعوت معاون علمی و فن آوری رییس جمهور جهت بازدید از نمایشگاه نانو با خبر شدیم ولی از فرصت جلسه اول مجمع عادی سالانه اتاق استفاده کرده و هر دو رویداد را عصر یکشنبه برگزار کردیم. اگرچه مهمانان را برای شام دعوت کردیم ولی خودم را برای والیبال یکشنبه شبها به مجموعه انقلاب رساندم.

 

بحث "اف ای تی اف" و عرضه نفت در بورس هم سوژه رسانه ها شده است ولذا در این هفته چند مصاحبه رادیویی ومطبوعاتی داشتم وتوئیتی در رابطه با موضع نظارتی مجمع تشخیص منتشر کردم که مورد توجه قرار گرفت و از اینکه با وجود عدم مغایرت پالرمو با اصول قانون اساسی و شرع ،چگونه امکان دارد با سیاست های کلی نظام مغایر باشد اظهار تعجب کردم، این ممکن نیست مگر اینکه برداشت اعضا مجمع صحیح نباشد یا سیاستهای کلی مغایر قانون اساسی و شرع باشد!!!

دوشنبه جلسه کمیسیون تجارت اتاق مشترک با موضوع چالش های پیمان سپاری ارزی را داشتیم که همه اعضا خصوصا صادرکنندگان دولتی وشرکتهای بزرگ بورسی نظیر مپنا، دارویی تامین ، سایبا وکابل شهید قندی را گرفتار کرده و صادراتشان متوقف شده است. در این رابطه آخرین اقدامات و پیگیری ها را اطلاع رسانی کردم ونهایتا با آقایان دانایی فر وخسروتاج تماس گرفتم. بیشنهاد آقای خسروتاج راه اندازی "کمیته انتقال اطلاعات پروانه های صادراتی" و واگذاری این امتیاز به واردکنندگانی است که با ارز متقاضی خواهان واردات هستند، امیدوارم که این تدبیر مورد موافقت هیات مدیره اتاق قرار گرفته و عملیاتی شود.

این هفته با تعداد زیادی از علاقمندان به صادرات به عراق جلسه داشتم و در حد توانم دوستان را راهنمایی وتشویق کردم، ضمنا طرح راه اندازی مرکز تجاری ایران در عراق( عمده فروشی) را تدوین و برای تصویب وتامین منابع به اتاق ایران فرستادم و مستندات یک پرونده اختلافی با شرکت نفت را نیز گرداوری و ارسال کردم.

در مجموع هفته ای پرکار و ثمر بخش بود، اخوی محمود هم که با مشکل تنگی کانال نخاع دست وپنچه نرم میکرد بالاخره تن به عمل داد و توسط دکتر محمد صفریان جراحی شد والحمدلله عمل موفقیت آمیز بوده و ایشان از آن راضی است .

با سفارت در بصره برای اعزام یک هیات جهت عقد قرارداد خدمات شهری بصره هماهنگ کردم وامیدوارم همزمان با فعال شدن مرکز خدمات تجاری ایران در بصره، شاهد عقد چندین قرارداد بزرگ و بلند مدت شرکتهای ایرانی با استانداری بصره باشیم.

والسلام

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.