دفتر ریاست جمهوری فرانسه با انتشار بیانیه‌ای ضمن تائید برگزاری این نشست در ۲۷ اکتبر اعلام کرد: امانوئل ماکرون، در ترکیه خواهان تضمین ادامه آتش‌بس در استان ادلب برای جلوگیری از بروز یک بحران انسانی و جاری شدن سیل جدیدی از مهاجران خواهد شد. فرانسه امیدوار است این نشست مقدمه‌ای برای از سرگیری مذاکرات صلح در این کشور باشد.

خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه به نقل از ابراهیم کالین، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گزارش کرد: «انتظار می‌رود در جریان این نشست وضعیت میدانی، توافق ادلب و روند سیاسی سوریه از تمامی زوایا و ابعاد بررسی شده و اتفاق نظر برای دستیابی به یک راه حل پایدار برای خاتمه دادن به اختلافات حاصل شود.»

روسیه و ترکیه یک هفته پس از نشست تهران، برای برقرای آتش‌بس در استان ادلب به توافق رسیدند. تسلیحات سنگین گروه‌های شورشی از خط حائل استان ادلب خارج شده است. با این حال روسیه کماکان بر حق دولت سوریه برای مقابله با گروه‌های «تروریست» تاکید می‌کند. ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه پس از بروز یک درگیری میان نیروهای ارتش سوریه و شورشیان در استان ادلب گفته بود سوریه برای اجرای آتش‌بس در این منطقه، به زمان احتیاج دارد.

بر خلاف روسیه که حامی اصلی دولت بشار اسد در جنگ داخلی سوریه به شمار می‌رود، ترکیه، آلمان و فرانسه بارها بر گذار سیاسی فوری در این کشور تاکید کرده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.