به رغم انتشار اخباری از رسانه های ترک به استناد ادعاهای مطبوعات آمریکایی مبنی بر ربایش و قتل خاشقچی و همچنین تداوم تحقیقات جنایی و قضایی پلیس ترکیه، هنوز اطلاع دقیقی از سرنوشت این روزنامه نگار مشهور در دست نیست و خبری رسمی درباره سرنوشت وی منتشر نشده و این موضوع همچنان محور گمانه زنی مقامات امنیتی و مفسران سیاسی ترکیه است.

خبرهای مربوط به جمال خاشقچی که در ۲ اکتبر (۱۰ مهر ماه) پس از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد، طی دو هفته اخیر به ویژه دیروز و امروز در راس اخبار رسانه های ترکیه قرار گرفته و آنها با استناد به منابع امنیتی ناشناس و نیز تفسیر گزارش های مندرج در مطبوعات غربی به ویژه آمریکایی، مستقیم و غیر مستقیم محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را مسئول نهایی و اصلی پرونده خاشقچی می دانند.

روزنامه کارار با انتشار گزارشی برگرفته از واشنگتن پست تحت عنوان &#۳۹;ولیعهد عربستان، صداهای مخالف را خفه می کند&#۳۹; نوشت: حاکمیت ریاض در دوران ولیعهدی بن سلمان به روش اداره امنیتی و پلیسی این کشور روی آورده و عربستان به سوی آینده ای تاریک و بغرنج در حرکت است.

این رسانه با استناد به نوشته های روزنامه واشنگتن پست افزود: کشور عربستان امروز به زندانی بزرگ تبدیل شده به طوری که بن سلمان برای تثبیت قدرت خود، بسیاری از منتقدین را وادار به سکوت و بعضی دیگر را سرکوب کرده و تاریکی مطلق بر این کشور حاکم شده است.

به نوشته روزنامه کارار، محمد بن سلمان پس از رسیدن به مقام ولیعهدی عربستان، تاکنون بیش از ۴۰۰ نفر از علمای دینی، فعال حقوق بشری و کارفرمایان را دستگیر و زندانی کرده و از سرنوشت شماری دیگر به مانند خاشقچی خبری در دست نیست.

روزنامه ینی شفق ترکیه نیز صبح امروز با استناد به اخبار منتشره در روزنامه نیویورک تایمز نوشت: مقامات آل سعود تحت فشار سنگین بین المللی ناگزیر از پذیرش قتل و یا ربایش خاشقچی هستند و در این اثنا تصمیم به انتساب این جنایت به ژنرال احمد الاسیری از مسئولان بلند پایه اطلاعاتی و نزدیک به ولیعهد را گرفته اند.

این رسانه نزدیک به دولت ترکیه در ادامه با استنادی دیگر به اطلاعات مندرج در روزنامه نیویورک تایمز افزود: مقامات عربستانی برای مختومه شدن هر چه زودتر این پرونده، همه تلاش خود را به کار بسته اند و در این راستا دست به دامن آمریکا و ترکیه شده و نام این مقام بلندپایه اطلاعاتی را به عنوان عامل جنایت به مقامات واشنگتن اعلام کرده و خواهان حمایت کاخ سفید از طرح مختومه شدن این پرونده و خاتمه بحران هستند.

این رسانه همچنین افزود: جرد کوشنر داماد ترامپ نیز که رابطه حسنه ای با حکومت ریاض به ویژه با بن سلمان دارد، به رییس جمهوری آمریکا بر تداوم حمایت از ولیعهد تاکید کرده است.

روزنامه استار از دیگر رسانه های نزدیک به حزب حاکم ترکیه نیز با انتشار گزارشی تحت عنوان &#۳۹;شاهزاده بن سلمان چگونه مخالفان را حذف کرد؟ اسناد صوتی افشا و به میان آمد&#۳۹; نوشت: حادثه ناپدید شدن خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول به عنوان مخالف اقدامات بن سلمان، توجه افکار عمومی و بسیاری از صاحب نظران سیاسی را بیش از گذشته به نحوه اداره کشور عربستان، حذف منتقدان حکومت ریاض با نظارت محمد بن سلمان ولیعهد این کشور و اجرای این پروژه توسط سعود القحطانی مشاور رسانه ای ولیعهد جلب کرد.

به نوشته این رسانه، روزنامه واشنگتن پست چهارشنبه گذشته مصاحبه ای را با یکی از دوستان نزدیک خاشقچی به نام عمر عبدالعزیز منتشر کرد که وی در این مصاحبه مدعی شد که نزدیکان بن سلمان در کافه ای در کانادا سعی داشتند تا وی را برای بازگشت به عربستان اقناع کنند که در این راستا، از ابزار تهدید و خشونت نیز استفاده کرده اند.

استار به نقل از واشنگتن پست نوشت: این روزنامه نگار و فعال حقوق بشری عربستانی اسناد صوتی تهدید وی توسط ماموران بن سلمان و تحت فرمان سعود القحطانی را نیز تحویل مسئولان واشنگتن پست داده است.

روزنامه استار همچنین با انتشار تصاویری از ورود تیم ۱۵ نفره عربستانی به ترکیه در روز ناپدید شدن خاشقچی و با کشیدن دایره ای اطراف دو نفر از حاضرین در این تصاویر، احتمال ارتکاب به جنایت را متوجه انها دانست.

روزنامه صباح از دیگر رسانه های نزدیک به دولت ترکیه نیز با انتشار خبری منتسب به شبکه الجزیره قطر عنوان کرد که قتل خاشقچی در ساختمان کنیسولگری عربستان در استانبول در حین شکنجه تثبیت شده است و مقامات ترکیه در چند روز آینده گزارشی رسمی و دقیق اعلام خواهند کرد.

به نوشته این رسانه با استناد به گزارش منتشره در تلویزیون الجزیره، قاتلان خاشقچی تحت امر و هدایت بن سلمان مرتکب این جنایت شده اند و مقامات امنیتی ترکیه با حساسیت ویژه ای پیگیر این ماجرا بوده و هستند.

روزنامه های کارار و ینی آکیت ترکیه نیز با درج تیتر &#۳۹;مکان قتل مشخص شد&#۳۹; به نقل از شبکه الجزیره به انتشار این خبر اقدام کردند.

هنوز از سرنوشت دقیق خاشقچی که از روز دوم اکتبر(۱۰ مهرماه) به محل ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول مراجعه کرده و ناپدید شده، خبر دقیقی در دست نیست.

با انتشار خبر ناپدیدشدن خاشقچی در ساختمان کنسولگری عربستان، موجی از خشم و واکنش های تند علیه حکومت آل سعود در سراسر جهان به راه افتاد تا جایی که سران بسیاری از کشورهای غربی خواهان پاسخی شفاف از سوی ریاض شدند.

در همین ارتباط برگزاری &#۳۹;کنفرانس سرمایه آینده ریاض&#۳۹; نیز در هاله ای از ابهام قرار گرفت به طوری که بسیاری از مدعوین مشهور از شرکت در این کنفرانس خودداری کردند و حتی &#۳۹;ارنست مونیز&#۳۹; وزیر انرژی آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما نیز چهارشنبه گذشته با صدور بیانیه ای اعلام کرد که تا روشن شدن زوایای بیشتری از ماجرای ناپدید شدن و قتل احتمالی «جمال خاشقجی» روزنامه نگار و منتقد برجسته عربستانی، عضویت خود در هیات مدیره پروژه مگاشهر &#۳۹;نیوم&#۳۹; در عربستان سعودی را به حالت تعلیق در می آورد.

رسانه های ترکیه روز گذشته ( پنجشنبه ) ضمن معرفی پنج نفر از اتباع عربستانی به عنوان متهمان قتل خاشقچی، جزئیات بیشتری از مدارک صوتی ساعات اولیه بازداشت و قتل وی را منتشر کردند.

همه مدارک و شواهد ادعا شده در رسانه های ترکیه نشان می دهد که نزدیکان بن سلمان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و ادعای آل سعود در باره بی اطلاعی از سرنوشت این روزنامه نگار کذب است.

دولت ترکیه که بررسی وضعیت خاشقچی را در اولویت کاری قرار داده، نتیجه آخرین بررسی های خود را به شکل رسمی اعلام نکرده است و مقامات این کشور روش محتاطانه ای را در اظهار نظر درباره وضعیت وی در پیش گرفته اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.