آکتای در گفت و گو با شبکه تلویزیونی بی.بی.سی ترکی به ابعاد مختلف موضوع ناپدید شدن خاشقچی پرداخت و ضمن تشریح نحوه آگاهی مقامات عالی ترکیه از این واقعه، ورود ۱۵ نفر از ماموران احتمالی ارتکاب جرم عربستان به ترکیه پیش از مراجعه خاشقچی به کنسولگری و خروج آنها از ترکیه با هواپیمای دولتی عربستان انجام شده است، دلیل این ادعا دانست.

وی تاکید کرد: البته که ترکیه در چهارچوب تحقیقات قضایی ـ امنیتی بی تردید درباره دلیل حضور ماموران دولتی عربستان در ترکیه همزمان مراجعه خاشقچی به کنسولگری و عامل اعزام آنها بررسی های دقیق و مواخذه های موثر انجام خواهد داد و شک نکنید که افکار عمومی جهان امروز خواهان پاسخگویی مقامات ریاض به این شبهات است.

این مقام ترکیه گفت: ناپدید شدن جمال خاشقچی در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول یک حادثه انسانی تلخ بین المللی است و ترکیه با تداوم تحقیقات قضایی ـ جنایی، بی تردید در معرفی آمران و عاملان این واقعه دریغ نخواهد کرد.

وی ادامه د اد: در آخرین دیداری که با خاشقچی داشتم، وی نگران ترور و یا قتل خود توسط ماموران سعودی نبود بلکه فقط احتمال دستگیری خود را در صورت ورود به خاک عربستان بیان کرد.

&#۳۹;خاشقچی معتقد بود که حکومت آل سعود نمی خواهد با کشتن روزنامه نگاران مخالف و منتقدین سرسخت مشهور، با هزینه های سنگین بین المللی مواجه شود.&#۳۹;

به گفته این مقام نزدیک به رییس جمهوری ترکیه، از سخنان خاشقچی به واقع مشخص بود که وی به هیچ وجه تصور ربایش و یا قتل خود در ساختمان کنسولگری عربستان را نمی کرد و به همین دلیل برای دریافت تاییدیه طلاق به این مرکز دیپلماتیک مراجعه کرد.

آکتای در ادامه گفت و گوی خود با این شبکه تلویزیونی افزود: اگر ربایش و یا قتل خاشقچی در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اثبات شود، دیگر این حادثه فقط موضوعی در بین روابط آنکارا و ریاض باقی نخواهد ماند و به بحرانی بین المللی تبدیل خواهد شد و طبیعی است که دولت ترکیه در ابتدا تعرض به حق حاکمیت کشور خود و ارتکاب جرم در قلمرو ترکیه توسط یک دولت خارجی را مطرح خواهد کرد و وظیفه خود در پیگیری این حادثه تلخ تا روشن شدن حقیقت و مجازات عاملان و آمران را به جا خواهد آورد.

وی تصریح کرد: بی تردید در این مرحله از تحقیقات، معرفی نکردن فرد و یا افراد مشخصی در جریان این حادثه به عنوان متهم، دلیلی بر بی گناهی آنها نیست.

وی در پایان سخنان خود گفت: ماموران امنیتی عربستان با هواپیمای دولتی این کشور به ترکیه آمده و با هدایت حادثه ناپدید شدن خاشقچی، با همان هواپیما به کشور خود بازگشته اند که با اثبات این ماجرا، مقامات امنیتی و قضایی ترکیه در هر نقطه از جهان برای محاکمه و مجازات عاملان و آمران این جنایت در هر محکمه ای حاضر خواهند شد و از هیچ اقدامی برای روشن شدن حقیقت دریغ نخواهند کرد.

یاسین آکتای چندی پیش نیز در گفت و گو با تلویزیون خبر تورک به ابعاد گوناگون حادثه ناپدید شدن خاشقچی پرداخت و اظهار کرد: اگر چه بسیاری از دوستان عرب مشترک من و خاشقچی، بارها عدم مراجعه به مراکز دیپلماتیک عربستان را به این روزنامه نگار مشهور گوشزد کرده بودند، ولی خاشقچی به هیچ عنوان احتمال ربودن و یا سرنوشتی بدتر را باور نداشت چرا که در مراجعه اول به کنسولگری، با رفتار گرم مسئولان مواجه شده و حتی پس از خروج، همراه با بغض با نامزد خود در تمجید رفتار صمیمانه آنها صحبت کرده بود.

هنوز از سرنوشت دقیق خاشقچی که از روز دوم اکتبر(۱۰ مهرماه) به محل ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول مراجعه کرده و ناپدید شده، خبر دقیقی در دست نیست، ولی منابع غیر رسمی پلیس به رسانه ها گفته اند که اسناد و شواهد نشان می دهد که او در ساختمان کنسولگری به قتل رسیده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.