اسکای نیوز در گزارش خود آورده است: رقم واقعی مراودات تسلیحاتی دو کشور قطعاً بیشتر از میزان اعلام‌شده است، چرا که در طول مدت یاد شده تعداد مجوزهای محرمانه فروش سلاح به عربستان دو برابر رشد داشته است.

افزایش چشمگیر مراودات تسلیحاتی انگلیس و عربستان

نهادهای حقوق بشری در انگلیس 'مجوز فروش آزاد اسلحه' را سندی برای انجام معامله 'محرمانه' توصیف می‌کنند که بر اساس آن دولت قادر خواهد بود تا بدون هیچ محدودیتی به مدت 5 سال سلاح صادر کند.

طبق این مجوز الزامی برای دولت انگلیس وجود ندارد تا مشخصات مصرف‌ کننده نهایی را اعلام کرده و ضمن آن حجم معاملات انجام‌شده تا پایان دوره مجوز قابل افشا نخواهد بود.

بر اساس گزارش رسمی وزارت تجارت بین‌الملل انگلیس، این کشور در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۲۶ مجوز رسمی به ارزش یک میلیارد و ۱۲۹ میلیون پوند صادر کرده که این رقم در قیاس با سال قبل از آن، ۲۳ مجوز افزایش داشته است.

اسکای نیوز با اشاره به این مطلب که از زمان آغاز جنگ یمن افزون بر 10 هزار تن کشته و 22 میلیون تن دیگر نیازمند کمک‌های انسان دوستانه هستند، افزود: تعداد تسلیحات و درآمد ناشی از فروش تجهیزات نظامی به عربستان بیشتر از مجوزهایی است که به ‌صورت رسمی اعلام‌ شده است.

بر اساس این گزارش، تعداد مجوزهای محرمانه صادرشده در سال 2017 برای فروش اسلحه به عربستان به میزان دو برابر افزایش داشته است.

دولت انگلیس به‌ عنوان دومین تأمین ‌کننده تسلیحات نظامی عربستان از سوی افکار عمومی در این کشور تحت‌ فشار قرار دارد اما حاضر به توقف معاملات تسلیحاتی خود با ریاض نیست.

پیش از اسکای نیوز در گزارشی از افزایش چشمگیر مجوز فروش اسلحه به ریاض از زمان نخست ‌وزیری «ترزا می» خبر داده بود. این شبکه خبری در گزارش خود گفته بود که در بازه زمانی جولای 2016 تا سپتامبر 2017 بیش از 50 'مجوز فروش آزاد اسلحه' به عربستان صادرشده که این رقم در قیاس با 32 مجوز صادرشده در مدت مشابه قبل از آن، 56 درصد افزایش نشان می‌دهد.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که فشارها بر دولت عربستان سعودی بر سر ناپدید شدن جمال خاشقچی روزنامه‌نگار مشهور عرب در ترکیه بالاگرفته است.

خاشقچی در 2 اکتبر (10 مهرماه) پس از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و مقام‌های غیررسمی ترکیه اعلام کردند که وی در داخل ساختمان به دستور مقام‌های سعودی به قتل رسیده است.

روزنامه 'واشنگتن‌پست' نیز نوشته که تصاویر ویدئویی و صدای ضبط‌ شده‌ای موجود است که اثبات می‌کند خاشقچی پس از شکنجه، کشته ‌شده است.

وزیر امور خارجه انگلیس امروز هشدار داد چنانچه نقش عربستان در ماجرای ناپدید شدن خاشقچی محرز شود، این کشور «با عواقب بسیار بسیار جدی روبرو خواهد شد.»

سخنگوی دولت انگلیس نیز دیروز اعلام کرده بود وزیر تجارت بین‌المللی این کشور در کنفرانس اقتصادی هفته آینده عربستان شرکت نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: انگلیس نسبت به ناپدید شدن جمال خاشقچی بسیار نگران است. ما از همکاری‌های عربستان و ترکیه دراین‌باره استقبال می‌کنیم و امیدواریم که پادشاهی عربستان سعودی تحقیقات کامل، معتبر، شفاف و سریع خود را در این ‌باره صورت دهد.

این سخنگو هشدار داد: آن‌هایی که مسئول ناپدید شدن خاشقچی هستند، بایستی پاسخ دهند.

این کنفرانس که به داووس در صحرا معروف است با حمایت محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برگزار می‌شود.

علاوه بر وزیر تجارت بین‌الملل انگلیس، برخی مقام‌های دولتی ازجمله در فرانسه و سازمان‌ها و موسسه‌های بانکی و بین‌المللی انصراف خود را از شرکت در کنفرانس مزبور اعلام کرده بودند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.