سیداحمد خاتمی ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به شهادت آیت‌الله مصطفی خمینی گفت: شهادت او بذر انقلاب اسلامی را در مرحله پایانی نشاند. انقلابی که در ۲۲ بهمن ۵۷ به پیروزی رسید. امام درباره شهادت او فرمود این لطف خفی الهی بود. دست دشمنان در شهادت او بوده است.

کشور برای برگزاری باشکوه مراسم اربعین بسیج شده است

وی اربعین را رزمایش ولایت خواند و اظهار داشت: از هدایای الهی به امت ما، این رزمایش هدفمند عاشقانه است. این رزمایش، رزمایش بیعت با آرمان‌‌های اباعبدالله الحسین (ع) است. الحمدالله کشور برای برگزاری باشکوه این مراسم بسیج شده است. هم مردم و هم مسئولان در این عرصه تلاش دارند و امیدواریم امسال نیز مانند سال‌های گذشته شاهد برپایی با شکوه این مراسم ملکوتی باشیم.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دیدارهای اخیر رهبر انقلاب تصریح کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان و سران سه قوه و همچنین در اجتماع ده‌‌ها هزار نفری در ورزشگاه آزادی مطالب مهمی فرمودند. ایشان فراخوانی در رابطه با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت داشتند. سندی محکم و متقن که تعداد زیادی از فرهیختگان فراهم کردند. رهبری فرمودند سند بالادستی است و مجمع تشخیص، مجلس شورای اسلامی، دولت و شورای امنیت ملی را مامور کردند در این عرصه تحقیق و عمق‌‌بخشی برای غنی شدن این سند که سند پنجاه ساله آینده خواهد بود، داشته باشند. 

تنش و دعوا درست کردن از ناحیه هر کس بد است

خاتمی ادامه داد: ان‌شالله همه نخبگان کمک کنند تا دو سال آینده این سند هرچه کامل‌تر باشد. معنای این سند این است که نظام و انقلاب ماندنی است؛ آن کوته‌‌فکر‌ها و بیچاره‌هایی که گاهی تعابیر بی‌ربطی می‌گویند که نظام در شیب کذا و کذاست، بدانند نظام ماندنی است. این نظام از گردنه‌های سخت عبور کرده و زمینه‌ساز قیام حضرت امام عصر (عج) خواهد شد.

وی در مورد معیشت مردم هم خاطرنشان کرد: مسئله اول کشور، حل مشکل معیشت مردم است. این از بدیهیات است. مسئولان و مردم باید باور داشته باشند. شما را به خدا در این مسئله متمرکز شوید. درست کردن مسائل حاشیه‌ای که ربطی به زندگی مردم ندارد و تنش و دعوا درست کردن از ناحیه هر کس بد است، به ویژه اگر از ناحیه مسئولان باشد. نمونه‌‌‌هایی از این حاشیه‌‌‌ها را نمی‌گویم ولی با حاشیه‌‌‌سازی مردم را مشغول نکنید.

مشکلات کشور با داد و فریاد و شلوغی حل نشده و نمی‌شود

خطیب نماز جمعه این هفته تهران درباره راه‌حل برون‌رفت از مشکلات ابراز داشت: این بحران نیست. راه‌‌حل، توکل بر خدا و قطع امید از بیگانگان، نگاه به درون و باور داشتن به ملت و جوانان عزیز است. باید اطاعت عملی از رهبری داشت، نه اطاعت شعاری. برنامه‌‌ریزی جهادی، مدیریت جهادی و وحدت ملت حول محور ولایت از راه‌‌حل‌های وضعیت است.

خاتمی افزود: مشکلات کشور با داد و فریاد و شلوغی حل نشده و نمی‌شود. مشکلات در فضای آرام و صمیمی حل خواهد شد. مطمئن باشید یک چشم بیداری دارید با نام مقام معظم رهبری که مدام هدایت‌‌گری دارد و به فکر حل مشکلات شما هستند. 

دستگاه دیپلماسی به پاکستان تذکر بدهد

وی با بیان اینکه باید مراقب موج‌‌‌سواران خائنی بود که می‌خواهند بر خواسته‌های به‌حق ملت سوار شوند، عنوان کرد: موج‌‌سوارانی که حل مشکلات شما را نمی‌خواهد بلکه می‌خواهند از آب گل‌‌آلود ماهی خیانت و آسیب به نظام بگیرند. به تحریک اقشار مختلف می‌‌‌پردازند. توجه کنید این آدم بد سابقه که از رسانه آلوده و فضای مجازی آلوده تحریک‌تان می‌کند، خیر شما را نمی‌خواهد؛ بلکه از شما به عنوان سکویی برای اهداف خود استفاده می‌کند. ملت ما بصیرت خود را نشان داده و نشان خواهد داد. 

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در مورد اسارت مرزبانان ایرانی در میرجاوه یادآور شد: در این عرصه نیروهای امنیتی خوب وارد میدان شدند، نیروهای مسلح خوب عمل کردند و وزارت امور خارجه هم خوب عمل کرد. امیدواریم حاصل این تلاش‌ها جواب بدهد و این عزیزان آزاد شوند ولی به نظر می‌رسد دستگاه دیپلماسی باید به همسایه شرقی ما تذکر بدهد که این رسم حسن هم‌جواری نیست که تروریست‌ها از مرز شما بیایند، بروند و کشور شما بشود مأوای تروریست‌‌ها. آنها باید تلاش بیشتری کنند تا قضایای اینچنینی رخ ندهد؛ حتی اگر نیاز به همکاری مشترک ایران و پاکستان است کلک تروریست‌ها را در پاکستان بکنند.

مخالفان FATF به موافقان آن خائن نگویند

خاتمی در مورد FATF هم بیان کرد: تا بخواهد این قانون تکمیل شود، دو مرحله باقیمانده است؛ لایحه در شورای نگهبان باید تصویب شود. اگر قانع نشدند به مجمع می‌رود. در نتیجه این قصه هنوز تمام نیست. تقاضا می‌کنم دو طرف عصبانی برخورد نکنند. یک طرف به موافقان نگوید از دم خائن هستند؛ این نادرست است. یک طرف به مخالفان نگوید شما مشکلات کشور را نمی‌شناسید. امور کشور با عصبانیت به جایی نمی‌رسد؛ این لایحه‌‌ای است مانند دیگر لوایح. از اینکه فضای کشور را طوفانی کنیم کاری حل نمی‌شود.

وی اضافه کرد: نکته دوم این است که از عزیزانی که سرانجام کار دست‌شان است، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت، می‌خواهم که توجه کنند، سازمان‌های بین‌المللی قابل اطمینان نیستند. دبیر اجرایی FATF گفته هیچ تضمینی برای خروج ایران از لیست سیاه نیست. حالا که نیست چرا این طناب‌ دار را دور گردن خود بیاندازیم و خود را خفه کنیم؟ 

دنیای استکبار می‌خواهد از پنجره قوانین بین‌‌المللی دوباره وارد کشور شود

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه چهل سال پیش این ملت دزدهایی را از در با خفت و ذلت بیرون کرد، اظهار داشت: دنیای استکبار می‌خواهد از پنجره قوانین بین‌‌المللی دوباره وارد کشور شود. مراقب دزدهایی باشند که این ملت با سیلی بیرون کرده از پنجره این قوانین بین‌المللی وارد نشوند.

خاتمی با اشاره به انتقادات رسانه‌ها از نحوه ورود ائمه جمعه به مسائل سیاسی و تخصصی کشور تصریح کرد: از اکنون برخی دست به قلم می‌شوند که نمازجمعه چه کار به این حرف‌ها دارد. نمازجمعه به مسائل سرنوشت‌ساز ملت کار دارد. نمازجمعه‌های ما نمازجمعه‌های عربستان نیست، دستوری نیست. ما وظیفه داریم هرچه مصلحت می‌‌دانیم در تراز نماز جمعه مطرح کنیم. از عزیزان اهل قلم هم انتظار می‌رود اهل نقد مودبانه باشند.

آل سعود از ابتدا آل قتل و غارت و آل جنایت بود

وی در مورد ماجرای ترور جمال خاشقچی در سرکنسولگری عربستان در ترکیه نیز خاطرنشان کرد: این مسئله تاج و تخت آل سعود را به لرزه درآورده است. این جنایت نشاندهنده هویت آل‌سعود است؛ این خاندان از ابتدایی که سرکار آمدند، آل قتل و غارت و آل جنایت بودند. پرونده‌شان در این عرصه بسیار سیاه است. دنیا به یکی پرداخته و چشمش را بر جنایات دیگر آل سعود بسته است. ده‌ها هزار نفر در جنایت آل سعود در یمن به شهادت رسیدند. ۱۲ میلیون یمنی در آستانه قحطی هستند. دنیا چشمش را بر این جنایت بسته است. 

این عضو مجلس خبرگان رهبری به رویکرد امریکا در ماجرای جنال خاشقچی اشاره کرد و ابراز داشت: آمریکا خیلی تلاش می‌کند که این قضیه را ماستمالی کند. وزیر امور خارج‌اش را به عربستان فرستاده و دولت جبار عربستان هم میلیاردها دلار خرج می‌کند که این قصه را در عرصه بین‌المللی ماستمالی کند. آمریکا هم دلش به حال عربستان نسوخته بلکه دلش به حال ده‌‌ها میلیارد دلاری سوخته است که از این گاو شیر ده درمی‌آمد.

خاک بر آل سعود که این همه تحقیر می‌شوید و باز نوکرید

خاتمی با اشاره به اظهارات ترامپ که گفته بود عربستان گاو شیرده است، عنوان کرد: خاک بر سر شما که این همه تحقیر می‌شوید و باز نوکرید. ولی این طوفانی که به پا شده هم دامن آمریکا را خواهد گرفت و به این راحتی نخواهد توانست از این گرداب جان سال به در ببرد. آل سعود هم نمی‌تواند از این ضربه جان سالم به در برد. امیدواریم این ضربه آل سعود را آل سقوط کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.