شبکه الجزیره می‌گوید شواهد به دست آمده از خانه «محمد العتیبی»، سرکنسول سعودی در شهر استانبول ترکیه نشان می‌دهد که او در جریان قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود بوده است. 

این شبکه به نقل از منبعی در دفتر دادستانی کل ترکیه شامگاه چهارشنبه نوشت که نمونه‌هایی پزشکی که تیم تحقیق ترکیه از خانه عتیبی به دست آورده، کاملا با نمونه‌های به دست آمده از بازرسی از ساختمان کنسولگری مطابقت دارد.

این منبع همچنین به الجزیره گفته است که ترکیه از آمریکا خواسته نمونه خون «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار سعودی و منتقد آل سعود را در اختیار آنکارا و تیم حقیقت یاب قرار دهد.

هنوز نتایج تحقیقات تیم حقیقت یاب ترکیه از بازرسی به عمل آمده از خانه سرکنسول سعودی کاملا منتشر نشده است.

این تیم بعد از فشارهای زیاد ترکیه و مجامع جهانی به سعودی‌ها عصر چهارشنبه موفق شد وارد محل سکونت محمد العتیبی شود.

نیروهای امنیتی ترکیه بارها از احتمال وجود شواهدی دال بر قتل خاشقچی در خانه سرکنسول سعودی خبر داده بودند و آنکارا کارشکنی و عدم همکاری ریاض در صدور مجوز بازرسی از خانه عتیبی را دلیل ناقص بودن پرونده این روزنامه‌نگار منتقد آل سعود عنوان کرده بود.

همزمان با انتشار خبر الجزیره، نیویورک تایمز نیز نوشت که «فایل‌های ضبط شده نشان می‌دهد که سرکنسول از قاتلان خاشقچی خواسته است جسد او را در بیرون از دفتر کار او [در کنسولگری] مُثله کنند» که با تهدید یکی از این قاتلان رو به رو شده است.

روزنامه نیویورک تایمز می‌نویسد، یکی از اعضای تیم قتل خاشقچی به محمد العتیبی گفته «اگر دوست دارد به هنگام بازگشت به عربستان سعودی زنده باشد، سکوت کند».

گزارش‌هایی که طی چند روز گذشته رسانه‌های آمریکایی به نقل از منابع ترکیه منتشر کرده‌اند، حکایت از آن دارد که «ماهر مطرب»، محافظ شخصی «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی مسئول هماهنگ کننده قتل جمال خاشقچی بوده است.

بر اساس این گزارش‌ها، مطرب روز قتل خاشقچی ۱۹ بار تماس گرفته که ۴ تماس از این ۱۹ تماس، از دفتر منشی بن سلمان بوده است.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد از زمان ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول از سه‌شنبه  ۱۰ مهرماه/۲اکتبر ناپدید شده است. برخی مقام‌های ترکیه‌ای گفته‌اند او در داخل این ساختمان کشته شده، اما مقام‌های سعودی معتقدند او ساختمان را ترک کرده است.

رسانه‌های ترکیه تصاویری از ورود تیمی متشکل از ۱۵ نفر از مقام‌های سعودی منتشر کرده‌اند که پیش از ورود آقای خاشقجی به ساختمان کنسولگری، وارد استانبول شده‌اند. 

جمال خاشقجی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) روزنامه‌نگار سعودی است که قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود.  

شبکه خبری «العرب» که در بحرین مستقر بود به فاصله کوتاهی بعد از راه‌اندازی تعطیل شد. این اتفاق بعد از مصاحبه این شبکه خبری با یک سیاستمدار شیعه بحرینی رخ داد که صحبت‌هایی درباره لغو شهروندی ۷۲ تبعه بحرین مطرح کرده بود. 

خاشقجی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از سیاست‌های کشورش به ویژه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی منتشر کرد. 

وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.