به گزارش آناتولی، مولود چاوش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه امروز چهارشنبه پس از دیدار با مایک پمپئو همتای آمریکایی خود خطاب به خبرنگاران در فرودگاه بین‌المللی آنکارا گفت: دیروز تفتیش اقامتگاه کنسول عربستان سعودی در استانبول به دلیل اینکه مقامات ریاض گفتند خانواده وی در این مکان هستند، انجام نشد؛ امیدواریم امروز این کار را انجام دهیم.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه همچنین گفت: دیداری دوجانبه و نیز دیدار هائی میان هیأت‌ های دو طرف داشتیم. مذاکرات مفیدی بود. پمپئو در این دیدار پیام‌ ترامپ درباره خاشقجی را منتقل کرد. او تاکید کرده که این مسأله باید با تمام جوانب آن شفاف‌ سازی شود.

چاوش اوغلو در ادامه گفت: رئیس‌جمهوری ترکیه نیز با پمپئو پیش از سفر به مولداوی دیدار کرد. ما براساس گزارش های روزنامه‌ ها اظهارنظر نمی‌ کنیم. دادستان کل تفتیش و بازجویی بسیار دقیق و حساسی انجام می‌ دهد.

وی در ادامه افزود: هرچند با تاخیر، ولی تفتیش کنسولگری ساختمان عربستان سعودی در استانبول انجام گرفت. متاسفانه شب گذشته تفتیش اقامتگاه کنسول این کشور انجام نشد. مقامات سعودی مدعی شدند که خانواده او در آنجا حضور دارد. امیدواریم تفتیش امروز انجام شود. قبلا هم تاکید کردیم که عربستان سعودی باید بدون اتلاف وقت در تمام زمینه ها همکاری لازم را با ما انجام دهد.

وزیر خارجه ترکیه اضافه کرد: درباره آخرین تحولات منبج نیز صحبت کردیم. آمریکا قبول دارد که کمی تاخیر رخ داده است. ممکن است کارهای میدانی به کندی پیش رود اما نباید سهل‌ انگاری شود. برنامه آموزش مشترک آغاز شده و گشت‌زنی مشترک نیز باید هرچه زودتر ازسرگرفته شود. علاوه بر دیدار با همتای آمریکایی خود با جیمز جفری نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور سوریه نیز دیدار مفصلی انجام دادم. تاکید کردیم که تنها منبج کافی نیست و ثبات باید در شرق فرات و شهرهای اطراف آن برقرار شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه گفت: تحریم های آمریکا علیه ترکیه اقدامی بیهوده بود. از این پس در روابط خود تحریم یا چنین اقداماتی نخواهیم داشت. در این خصوص توافق نظر داریم. تحریم چه تاثیری بر روابط ما خواهد داشت؟ درصورت اجرای تحریم رابطه نتیجه بخش نخواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.