دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس بیزینس نیوز گفت: هیچ کس به اندازه من در مقابل روسیه سرسخت‌تر نبوده است. دستکم با اطمینان می‌گویم که هیچ رئیس جمهوری در دوران نیمه مدرن آمریکا سرسختی که من نشان داده‌ام را نداشته است.

ترامپ درباره حمایتش از دولت مرکزی اوکراین که چند سالی است که مشغول جنگ با جدایی طلبان مورد حمایت روسیه در شرق خود است، گفت: من به اوکراین سلاح داده‌ام. اوباما به آنها بالش داد. این واقعا چیزی است که او به آنها داد، چند تا بالش. او به آنها هیچ سلاحی نداد.

ترامپ:من به اوکراین سلاح دادم اوباما بالش!

زمانی که روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه‌جزیره کریمه را از اوکراین گرفته و به خاکش ضمیمه کرد، باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا در پاسخ وعده داد که به اوکراین تجهیزات نظامی غیرکشنده نظیر خودروهای هاموی و پهبادهای تجسسی می‌دهد. اشاره ترامپ به اینکه اوباما به اوکراین بالش داده، احتمالا به سخنرانی سپتامبر ۲۰۱۴ پترو پوروشنکو، رئیس جمهور اوکراین خطاب به کنگره آمریکا است که در آن وی گفته بود: لطفا به درستی حرف مرا بفهمید. پتو و دوربین دید در شب مهم هستند اما یک نفر نمی‌تواند با پتو در یک جنگ پیروز شود. حتی فراتر از آن ما نمی‌توانیم صلح را با یک پتو حفظ کنیم.

ترامپ بعد از آغاز ریاست‌جمهوری‌اش اعلام کرد که آمریکا به اوکراین کمک‌های نظامی کشنده می‌فرستد. دولت او ماه ژوئیه اعلام کرد که ۲۰ میلیون دلار کمک‌های نظامی به کی‌یف می‌دهد.

ترامپ در ادامه این ایده را مطرح کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه چیزی را که می‌خواسته با افزایش اختلاف در آمریکا به دست آورده است. وزارت دادگستری ما و اف بی آی به نفع روس‌ها با این تحقیقات احمقانه یا هر چیزی که اسمش را می‌گذارید عمل کردند. این تحقیقات کاملا به نفع آنها بود چون آنها می‌خواهند همان طور که از لفظ "پاشیدن بذر آشوب" استفاده می‌کنند، آشوب به وجود بیاورد. آنها این نتیجه را بدون هیچ تلاشی به دست آورده‌اند. آنها هیچ کاری نکرده‌اند و در ازای هیچ کاری به این هدف خود رسیدند. ما خودمان این کار را علیه خودمان کردیم. همین آشوب احمقانه. اکنون مدت تقریبا زیادی است که کسی درباره آن حرف نزده چون مردم آن را باور نمی‌کنند. چه کسی باور می‌کند که من با روسیه تماس گرفته‌ام تا به من کمک کند. هیچ همدستی در کار نیست.

ترامپ تصریح کرد: این دموکرات‌ها هستند که ایده همدستی با روسیه را در پاسخ به شکست غیرمنتظره خود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ مطرح کرده‌اند. آنها شکست خورده‌اند و بعد با این بهانه جلو آمده‌اند که ما شکست خوردیم، بگذارید ببینیم، بله به خاطر روسیه. آیا شما فکر می‌کنید که من با روسیه تماس گرفته‌ام. من به کمک در آیداهو نیاز دارم، من به کمک در آیوا نیاز دارم. پس بیایید با روسیه تماس بگیریم! این یک ماموریت احمقانه است.

ترامپ در پاسخ به اینکه در نشستش با پوتین در ماه ژوئیه در پایتخت فنلاند درباره چه چیزی بحث کرده، گفت: ما درباره اسرائیل صحبت کردیم. ما درباره مداخله صحبت کردیم. من گفتم اگر شما مداخله کردید، دیگر نباید هیچ مداخله‌ای اتفاق بیفتد. من به او گفتم که هیچ مداخله دیگری نباید صورت بگیرد که او نیز در پاسخ به آن گفت: من مداخله نکردم. من مداخله نکردم.

ترامپ تاکید کرد: آیا آنها می‌خواهند که من با پوتین روی رینگ بوکس رفته و با او مسابقه بوکس بدهم؟ من با او خوب بودم.

ترامپ اظهار داشت: بگذارید به شما بگویم اگر من بیش از حد سخت‌گیر بودم، آنها این بار من را متهم می‌کردند به اینکه بیش از حد سختگیرم. من می‌توانستم یک روابط خیلی خوب با روسیه داشته باشم. داشتن روابط خوب با روسیه چیز خوبی است نه اتفاقی بد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.