حضرت آیت الله خامنه ای صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار با بیش از دو هزار نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، تلاش و فعالیت دهها هزار نخبه در سراسر ایران را ترسیم‌کننده تصویری امیدبخش و واقعی از کشور خواندند و با اشاره به نقش و تأثیرگذاری نخبگان جوان در برنامه ریزی صحیح برای آینده، پیشرفت علمی ایران و جلو بردن مرزهای دانش بشری، «تعامل متقابل، دو جانبه و جدی تر نخبگان و نظام، مراقبت هوشمندانه و استفاده صحیح از گنجینه نیروی انسانیِ نخبه و تقویت هویت ملی و آرمانخواهی در مجموعه نخبگان کشور» را ضروری خواندند و تأکید کردند: تصویرسازی غلط و منفی و ناامید کننده از اوضاع ایران مهمترین دستور کار امروز دشمن است اما به فضل الهی تصویر واقعی کشور در مجموع، نقطه مقابل تصویرسازی نظام سلطه است.

رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود، دیدار با نخبگان جوان را امیدبخش و شادی‌آفرین خواندند و با اشاره به سخنان تعدادی از جوانان نخبه گفتند: این مطالب عمدتاً بسیار متین و متقن و کاملاً مورد تأیید بنده بود و مسئولان محترم باید با جدیت آنها را پیگیری کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تأثیرگذاری ملی و فراملی نخبگان از زوایای مختلف افزودند: وجود دهها هزار نخبه، از یک منظر، نشانگرِ «تصویر صحیح و واقعی از کشور» و مایه خرسندی و احساس امید است، ضمن آنکه با بهره مندی از نخبگان قطعاً چارچوبهای برنامه‌ریزی برای مسائل کشور باید ارتقاء یابد و از دیدگاههای آنان استفاده شود.

ایشان خاطرنشان کردند: از نظرات نخبگان جوان، فعال، دلسوز و با نشاط و پای کار در بخش‌های مختلف از جمله نفت، استفاده و برای تبدیل اقتصاد نفتی به اقتصاد مستقل و دانش‌پایه و اقتصاد مقاومتی، برنامه ریزی شود.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تأثیر نخبگان در «پیشرفت علمی کشور» گفتند: بهره گیری صحیح و مناسب از دانش و توانایی های نخبگان موجب پیشرفت علم در کشور و در نتیجه رسیدن به موضع عزت و اقتدار و کاهش آسیب پذیری ها خواهد شد.

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: اگر از لحاظ علمی پیشرفت کنیم، تهدید دشمنانِ تمدنی و سیاسی و اقتصادی ما دائمی نخواهد بود و کاهش خواهد یافت.

ایشان یکی دیگر ازعرصه‌های تأثیرگذاری نخبگان کشور را «ایفای نقش در شکستن مرزهای جهانیِ دانش» دانستند و افزودند: در قرون اخیر، سهم ما در جلو بردن مرزهای دانش بسیار کم بوده است و باید با استفاده از ظرفیت بالای نخبگان جوان کشور، مرزهای اکتشاف و دانش جهانی را توسعه دهیم.

حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: جوانان باید با مطالعه تاریخ، از دوران تلخ ۲۰۰ ساله قبل از پیروزی انقلاب اسلامی که به دلیل بی اعتنایی به استعدادها و نخبگان، کشور دچار عقب ماندگی شد، مطلع شوند و قدر دوران کنونی را بدانند.

 

ایشان با تأکید بر اینکه در دوران قاجار و پهلوی، ایران یکی از عقب مانده ترین کشورها از لحاظ دانش روز بود، افزودند: در حالی که جمعیت ایران حدود یک درصد جمعیت جهان است، سهم ما در تولید علم در دوران پهلوی، یک دهم درصد بود اما اکنون سهم ایران در تولید علم در دنیا به حدود دو درصد رسیده است که به این حد نیز نباید قانع بود.

رهبر انقلاب اسلامی به یک نمونه دیگر از بی اعتنایی به علم و دانش در دوران پهلوی اشاره کردند و گفتند: از زمان تأسیس دانشگاه تهران بعنوان اولین دانشگاه کشور در سال ۱۳۱۳ تا سال ۱۳۵۷ که چهل و چهار سال می شود، تعداد دانشجویان کل کشور، ۱۵۰ هزار نفر بود اما اکنون که چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، تعداد دانشجویان کشور بیش از چهار میلیون نفر است.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه چنین مقایسه هایی، تفاوت دو حکومت و دو نظام را به روشنی نشان می دهد، خاطرنشان کردند: علت عمده عقب ماندگیِ علمی و اخلاقی و سیاسی کشور در آن دوران تاریک، وجود حکمرانان بی کفایت، دنیاطلب، وابسته و بی عرضه بود که در مقابل ملت تکبر می فروختند و به فکر مصالح آنان نبودند اما در مقابل بیگانه تا کمر خم می شدند.

ایشان تأکید کردند: همه ما باید به دلیل رهایی از آن دوران تلخ و پیشرفتهای کنونی، سپاسگزار نظام جمهوری اسلامی و امام بزرگوار باشیم.

رهبر انقلاب اسلامی سپس چند توصیه در خصوص نخبگان بیان کردند.

اولین توصیه ایشان «لزوم تعامل دو جانبه میان نخبگان و نظام مدیریت کشور» بود که در این زمینه گفتند: از یک طرف مسئولان باید جدی تر به‌دنبال تعامل با نخبگان و ارائه خدمات و رفع موانع کار آنان باشند و از طرف دیگر نخبگان نیز باید همه ظرفیت های خود را در اختیار پیشرفت کشور قرار دهند.

حضرت آیت الله خامنه ای منابع انسانی خوب و نخبه متحرک و پیش‌رونده را یک گنجینه و ثروت عظیم خواندند و تأکید کردند: این ثروت همانند هر گنجینه دیگری در معرض طمع و چپاول نظام سلطه است تا ضمن آنکه از این ثروت برای خود بهره می برد، درخصوص علم و فناوری یعنی داشته های ثروت آفرین و قدرت آفرین نیز انحصار ایجاد کند.

ایشان «حذف فیزیکی نخبگان» را یکی از روشهای نظام سلطه برای خارج کردن این گنجینه از چنگ ملتها برشمردند و با اشاره به ترور دانشمندان هسته ای کشور گفتند: علاوه بر حذف فیزیکی، «امحاء فرهنگی و یا مشغول کردن نخبگان به امور دیگر»، از دیگر روشهای نظام سلطه برای گرفتن این ثروت عظیم کشور است، بنابراین مسئولان و نخبگان باید هوشیار و مراقب باشند.

حضرت آیت الله خامنه ای، راه مقابله با فریب های نظام سلطه برای مجموعه نخبگی کشور را «تقویت هویت ملی و آرمانخواهی در میان نخبگان» دانستند و خاطرنشان کردند: جوان نخبه ما باید به ایرانی و مسلمان بودن، هویت ملی، آرمانها و تاریخ بسیار شرافتمندانه خود افتخار کند.

ایشان تأکید کردند: یکی از برنامه های دشمن، آرمان زدایی و هویت زدایی است که همه باید مراقب و متوجه این نقطه تهاجم باشند.

یکی دیگر از توصیه های رهبر انقلاب اسلامی به نخبگان، «مراقبت برای غافل نشدن از مسئولیتهای خود در قبال مردم و مسائل مهم کشور» بود.

حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: نخبه نباید در فضای تخصصی خود غرق شود و به مسائل جامعه همچون «استقلال، عدالت، پیشرفت و آسیب های اجتماعی» اعتنایی نداشته باشد.

ایشان خطاب به نخبگان تأکید کردند: اگر شما نخبگی را در زیر پرچم «عدالتخواهی و استقلال و هویت ملی» انجام دهید، قطعاً ارزش آن بیشتر خواهد بود.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به جنگ تحمیلی اقتصادی، سیاسی و امنیتی علیه ایران عزیز افزودند: یک نخبه نمی تواند به این جنگ بی تفاوت باشد.

رهبر انقلاب اسلامی با تشبیه جنگ تبلیغاتی و رسانه ای بسیار شدید دشمن به جنگ تحمیلی افزودند: امکانات تبلیغاتی ما مانند اوایل دفاع مقدس، اندک است اما همانگونه که در آن نبرد پیروز شدیم، به فضل الهی در این جنگ هم بدون تردید پیروز خواهیم شد.

ایشان «تصویرسازی غلط» را مهمترین کار امروز دشمن برای اغوای افکار عمومی جهان و ایران برشمردند و خاطرنشان کردند: نخبه جوان ما باید در این رویارویی سنگین، وظیفه خود را برای پیروزی و سرافرازی ایران انجام دهد.

حضرت آیت الله خامنه ای در جمع بندی این بخش از سخنانشان این دستور کار را برای نخبگان جوان ترسیم کردند: «تلاش علمی زیر پرچم عدالتخواهی، انحصارشکنی، ستم ستیزی و حساسیت و رسیدگی به مسائل و مشکلات مردم».

رهبر انقلاب اسلامی همچنین در بیان چند نکته درباره بنیاد نخبگان، ضمن تشکر از زحمات بنیاد، کار و تلاش شبانه روزی را به مسئولان آن توصیه مؤکد کردند و افزودند: در شناسایی، جذب، هدایت، ساماندهی، شنیدن سخن نخبگان و درمان کردن دردهای آنان شب و روز نشناسید.

«پرهیز از روزمرگی همراه با ابتکار دائم و نوسازی روشها در بخشی که هدایت نخبگان را در بنیاد برعهده دارد»، «برنامه ریزی دقیق و صحیح برای فعالیتهای هویت بخش»، «استفاده از دفتر نمایندگی رهبری در دانشگاهها»، «استفاده از شرکتهای دانش بنیان و مراقبت درباره تنزل نیافتن ضوابط این شرکتها» از دیگر توصیه های رهبر انقلاب به مسئولان بنیاد نخبگان بود.

ایشان همچنین استفاده از نخبگان در چیدمان مدیریتهای میانی کشور را مهم خواندند و افزودند: ممکن است جوانان نخبه تجربه سطوح اول مدیریتی را نداشته باشند اما سطح مدیریتهای میانی حتماً به جوانان نخبه نیاز دارد.

حضرت آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنانشان با رد تصوری که دانشگاهها را در خدمت مسائل کشور نمی داند، خاطرنشان کردند: در چهار دهه اخیر جوانان دانشگاهی در صنایع مهم کشور نقش اول داشته اند.

ایشان «هوا فضا»، «علوم زیستی»، «سدسازی»، «صنعت دفاعی»، «صنعت هسته ای در ابعاد گوناگون آن»، «سلولهای بنیادی»، «زیست فناوری» و «ساخت داروهای نو ترکیب» را از جمله عرصه ها و صنایعی برشمردند که دانشگاهها در شکل گیری و پیشرفت آنها نقش ارزنده ای داشته‌اند.

رهبر انقلاب اسلامی در عین حال افزودند: البته در کار دانشگاهها نقص های زیادی وجود دارد که باید رفع شود و نخبگان جوان نیز امروز برخی از آنها را بیان کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای دانشگاهها را به «اهتمام به پژوهش» در همه سطوح فراخواندند و افزودند: ارتباط متقابل و پر منفعت دانشگاه با صنعت جدی تر گرفته شود.

رهبر انقلاب در همین زمینه خاطرنشان کردند: با گسترش ارتباط با صنعت و شناسایی نیازها به‌گونه ای عمل کنید که همانند برخی از کشورها، هر پایان نامه دانشجویی یک حامی از بخش خصوصی یا دولتی داشته باشد.

«ضرورت به‌روزرسانی نقشه جامع علمی» پس از ۹ سال از تدوین آن و لحاظ کردن مسائل جدید در این نقشه، نکته دیگر ایشان خطاب به مسئولان بود.

حضرت آیت الله خامنه ای همچنین با تأکید بر «ضرورت ارتباط علمی با کشورهایی که در مسیر رشد جهشی قرار دارند»، افزودند: اینگونه کشورها عمدتاً در آسیا هستند، بنابراین باید نگاهمان به شرق باشد نه به غرب، ضمن اینکه نگاه به غرب و اروپا جز معطل ماندن، منت کشیدن و کوچک شدن فایده ای ندارد.

رهبر انقلاب با تأکید بر تعامل دانشگاهها با دولت برای شناخت نیازها و اولویتها، از اقدام گروههای مختلف اساتید دانشگاهی و صاحبنظران از جمله اساتید بسیجی در نوشتن نامه به مسئولان و ارائه راه حل مشکلات اقتصادی ابراز مسرت کردند و افزودند: نمی دانیم دولت چقدر به این راه حلها عمل می کند اما احساس مسئولیت اساتید و همچنین نخبگان جوان و خوشفکر در قبال مشکلات کشور بسیار خرسند کننده است.

حضرت آیت الله خامنه ای در پایان سخنانشان بار دیگر به تلاش پرحجم دشمن برای تصویرسازی منفی از اوضاع ایران اشاره کردند و افزودند: نوسانات ارزی و مشکلات معیشتی وجود دارد اما در مجموع تصویر واقعی کشور، به کوری چشم دشمنان، عکس تصویری است که بیگانگان سلطه طلب از ایران عزیز ترسیم می کنند.

 

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گزارش هایی از شرایط علمی کشور و نخبگان بیان کردند.

همچنین ۱۱ تن از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور به بیان دغدغه و دیدگاههای خود در مسائل مختلف علمی، پژوهشی، مدیریتی و فناوری پرداختند.

 

آقایان:

- مصطفی زمانیان، مؤسس شرکت دانش بنیان در زمینه تدوین سندهای راهبردی

- سید ابوالفضل میررضی، دارنده مدال نقره المپیاد ادبیات

- مصطفی اسماعیلی شایان، دانشجوی دکترای مهندسی انرژی های تجدید پذیر

- احمد آبنیکی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف

- امین جهان بخشی، دانشجوی پسادکترا و عضور بنیاد ملی نخبگان

- علی نظامی، دارنده مدال نقره المپیاد فیزیک کشوری

و خانم‌ها:

- الهام حیدری، برگزیده جایزه دکتر کاظمی آشتیانی

- سارا محمدی، نفر برتر مسابقات جهانی ریاضی و المپیاد زیست شناسی

- منصوره نادری پور، برنده جایزه بنیاد ملی نخبگان

- نکو پناهی، دارنده مدال طلایی المپیاد شیمی

و زینب اکبری، دانشجوی نمونه کشوری و دارنده مدال نقره المپیاد دانش آموزی

این نکات و محورها را مورد تأکید قرار دادند:

- لزوم حضور جوانان نخبه در عرصه تصمیم‌گیری و مدیریت کشور

- لزوم تدوین برنامه راهبردی و نظام‌نامه عالمانه در حوزه تربیت غیررسمی

- انتقاد از تحول صوری و برخورد دستوری با مقوله تحول در علوم انسانی

- اهمیت توجه مسئولان به نخبگان در آموزش و پرورش و هموار کردن مسیر فعالیت آنان

- پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌های دانشگاهی باید در خدمت نیازهای کشور و بهتر شدن زندگی مردم باشد

- توجه به این نکته که ایجاد درآمد ملی و اشتغال نیازمند رونق تولید و بهره‌وری است

- انتقاد از کمبود بودجه برای اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی

- لزوم توسعه امکانات مراکز درمانی در حاشیه شهرها

- انتقاد از استفاده نکردن از فناوری‌های مجازی برای حل مشکلات کشور

- لزوم مراقبت از زبان فارسی و پرهیز از کم توجهی رسانه‌ای در حوزه زبان فارسی.

در پایان این دیدار، نماز ظهر و عصر به امامت رهبر انقلاب اسلامی اقامه شد

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.