روسیا الیوم گزارش داد، مسعود بارزانی، رییس حزب دموکرات کردستان در پیامی خطاب به ساکنان اقلیم کردستان گفت: یک سال قبل در چنین روزی خیانت بزرگی علیه آرزوها و خواسته‌های مردمی مظلوم شد.

بارزانی همچنین گفت: کرکوک یک "شهر کردستانی" است و امکان چانه‌زنی بر سر تعلق کرکوک به اقلیم کردستان وجود ندارد.

در ۱۶ اکتبر ۲۰۱۷ پس از چندین ماه اصرار رهبران عراقی برای خروج نیروهای پیشمرگ از مناطقی که از گروه داعش بازپس گرفته بودند و امتناع پیشمرگ‌ها از خروج از این مناطق، ارتش عراق در عملیاتی نظامی توانست کردها را از این مناطق و شهرهای مهمی چون کرکوک خارج کند.

حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی، پیشمرگ‌های حزب اتحادیه میهنی کردستان را متهم کرد که در جریان عملیات ارتش عراق سلاح‌های خود را زمین گذاشته و از مواضع خود در مقابل نیروهای عراقی عقب‌نشینی کردند و همین امر موجب شده است ارتش عراق وارد کرکوک شده و آن را از پیشمرگ‌های کرد پس بگیرد.

رییس حزب دموکرات کردستان با تاکید بر اینکه هدف از اتفاقات روز شانزدهم اکتبر از بین بردن اقلیم کردستان و نابود کردن حقوق مردم کرد بود، گفت: ما هر احتمالی را پیش‌بینی می‌کردیم اما هرگز پیش‌بینی نمی‌کردیم که دستی از داخل ضربه‌ای را از پشت به مردم کردستان وارد کند.

این رهبر کرد در ادامه از همه گروه‌ها خواست به تاریخ و حقوق مردم اقلیم کردستان احترام گذاشته و کرکوک نمونه‌ای برای همزیستی باشد. همچنین او از مردم این اقلیم خواست با امید و اراده‌ای قوی به سوی آینده‌ خود حرکت کنند.

 

اقیلم کردستان عراق در ژوئن ۲۰۱۷ همه‌پرسی برای جدایی از دولت مرکزی بغداد برگزار کرد که در پی آن دولت مرکزی پروازهای خارجی به این اقلیم را ممنوع کرده و اقدامات نظامی گسترده‌ای را برای بازپس‌گیری کنترل مناطق کردنشین که پس از سال ۲۰۰۳ به کنترل کردها درآمده بود، آغاز کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.