العهد گزارش داد، آمریکا، رژیم صهیونیستی و استرالیا با این اقدام مجمع عمومی سازمان ملل مخالفت کرده‌اند و در رای‌گیری که در این مجمع برگزار شد جزو ۲۶ رای منفی به این طرح بودند. ریاست فلسطین بر گروه کشورهای در حال توسعه با رای مثبت ۱۴۶ کشور به تصویب رسید.

 

جاناتان کوهن معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل در این خصوص اظهار داشت: ما نمی‌توانیم از تلاش‌های فلسطینی‌ها برای تقویت جایگاهشان بیرون از دایره مذاکرات مستقیم حمایت کنیم. آمریکا کشور فلسطین را به رسمیت نمی‌شناسد.

 

این در حالی است که مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت آرا به فلسطین به عنوان یک کشور اجازه داد اختیاراتی بیش از یک عضو ناظر داشته باشد و بتواند ریاست نشست ۲۰۱۹ مجموعه کشورهای در حال توسعه را برعهده بگیرد.

 

طبق پیش‌نویس قطعنامه‌ای که به تصویب رسید قرار شد اقداماتی در راستای مشارکت کشور فلسطین در نشست‌ها و کنفرانس‌های سالانه گروه کشورهای در حال توسعه در سال آتی میلادی انجام شود و فلسطین ریاست این نشست‌ها را برعهده بگیرد.

 

همچنین طبق این قطعنامه فلسطین حق اظهارنظر در این گروه و نیز مشارکت در ارائه پیشنهادات و اجرای برخی اصلاحات و نیز حق ارائه‌ طرح‌های اجرایی را دارد.

 

گروه کشورهای در حال توسعه در حال حاضر شامل ۱۳۴ کشور است. این گروه در نشستی که ۲۷ سپتامبر گذشته در حاشیه نشست‌های سالانه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد، فلسطین را به عنوان رییس دوره بعدی انتخاب کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.