خروج العتیبی از استانبول ساعاتی بعد از اظهارات مولود چاووش ‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه مبنی بر بازجویی دادستانی ترکیه از هر فرد مظنون در کنسولگری عربستان سعودی در خصوص ناپدید شدن خاشقچی ، صورت گرفته است.

مولود چاووش ‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه امروز عصر همچنین اعلام کرد که احتمال بازجویی از کارکنان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول وجود دارد ولی آنها ممنوع الخروج نیستند و هر کدام از کارکنان کنسولگری اجازه خروج از ترکیه را دارند.

تیم تحقیقاتی مشترک ترکیه و عربستان سعودی در راستای تحقیق درباره سرنوشت خاشقچی دیشب به مدت ۹ ساعت به بازرسی از کنسولگری عربستان سعودی در استانبول پرداخت و امروز نیز ماموریت خود را ادامه می دهد.

همچنین امروز وبسایت خبر.۷ ترکیه نیز اعلام کرد که اقامتگاه محمد العتیبی که در نزدیکی (۳۰۰ متری) ساختمان کنسولگری قرار دارد، در ادامه تحقیقات در پرونده خاشقچی، مورد بازرسی قرار می گیرد.

خروج العتیبی که در زمان ناپیدید شدن خاشقچی سرکنسول ریاض در استانبول بوده موجب ایجاد شبهه در فرایند رسیدگی به این پرونده شده است.

اعلام تفتیش و بازرسی اقامتگاه سرکنسول عربستان در استانبول نشان می دهد که تیم تخصصی پلیس ترکیه که دیشب ساختمان کنسولگری این کشور را بازرسی کرد، از محل کنسولگری اسناد و مدارک متقنی دال بر مشخص شدن سرنوشت خاشقچی به دست نیاورده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، یک دادستان و وکیل از سوی دادستانی کل استانبول ماموریت یافته در راس تیم تحقیقاتی در فرایند تفتیش ساختمان کنسولگری و اقامتگاه سرکنسول نیز که قرار است امشب انجام شود، در محل حضور داشته باشد.

بنا به اعلام این رسانه، نماینده شعبه مبارزه با تروریسم اداره پلیس استانبول و چند کارشناس جرم شناس و صحنه حادثه نیز از اعضای این کارگروه تعیین شده اند.

امروز برخی رسانه ها به نقل از منابع غیر رسمی دادستانی گزارش دادند که سرنخ هایی در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول به دست آمده و سرنخ های به دست آمده در نتیجه تحقیقات فنی دیشب نشان می دهد که تلاش هایی برای از بین بردن آثار جرم صورت گرفته است.

هیچ یک از رسانه های ترکیه در خصوص نوع سرنخ ها و آثار و اسناد احتمالی قتل خاشقچی خبری منتشر نکرده اند.

هنوز هیچ مرجع رسمی در پلیس و دستگاه قضایی ترکیه نیز در خصوص کشف سرنخ و یا شواهد قتل وی در ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اظهار نظر نکرده اند و اطلاعات موجود به نقل از منابع غیر رسمی اعلام و منتشر شده است.

درباره نتیجه تحقیقات تیم مشترک تفحص و بررسی کارشناسی و فنی پلیس ترکیه و عربستان نیز گزارشی منتشر نشده است.

به گزارش ایرنا، تیم ۲۲ نفره تفحص و بررسی سرنوشت «جمال خاشقچی» روزنامه نگار ناپدید شده در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول در چارچوب کار گروه مشترک عربستان و ترکیه، دیشب وارد این ساختمان شد و ۹ ساعت به جستجو پرداخت.

در جریان این عملیات جستجو، ۹ دستگاه خودرو پلیس حامل تجهیزات تخصصی و فنی برای جستجوی دقیق محل وارد محوطه ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول شد و تیم پلیس مشترک ترکیه و عربستان فعالیت خود را تا ساعات پنج صبح امروز ادامه داد.

این تیم تحقیقاتی مشترک که تشکیل آن در گفت و گوی تلفنی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان نیز مورد تاکید قرار گرفت، پس از بررسی تخصصی موضوع، نتایج به دست آمده را به دولت متبوع خود اعلام و دو کشور به صورت مشترک نتیجه تحقیقات را منتشر خواهند کرد.

هنوز از سرنوشت دقیق خاشقچی که از روز دوم اکتبر(۱۰ مهرماه) به محل ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول مراجعه کرده و ناپدید شده، خبر دقیقی در دست نیست، ولی منابع غیررسمی پلیس به رسانه ها گفته اند که اسناد و شواهد نشان می دهد که او از ساختمان کنسولگری خارج نشده است.

رسانه های ترکیه، قتل در ساختمان کنسولگری، ربایش و قتل در محلی دیگر و نیز ربایش و زنده بودن خاشقچی را سه گزینه محتمل در مورد او اعلام می کنند.

چند روز پیش روزنامه صباح ترکیه اعلام کرد که اتاق هایی از اقامتگاه و ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به علت وجود آثار احتمالی قتل خاشقچی، رنگ آمیزی شده است.

خاشقچی ۵۹ ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و در روزهای اخیر قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود اوایل ماه جاری میلادی مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر خارج نشد.

دولت ترکیه که بررسی وضعیت او را در اولویت کاری قرار داده، نتیجه آخرین بررسی های خود را به شکل رسمی اعلام نکرده است و مقامات این کشور روش محتاطانه ای را در اظهار نظر در باره وضعیت خاشقچی در پیش گرفته اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.