ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند روز سه شنبه اعلام کرد: از چهار هزار و ۱۹۴ زندانی مهریه، استان فارس با ۵۱۴ زندانی بیشترین آمار محکومان مهریه را به خود اختصاص داده است.

این ستاد مردمی افزود: پس از استان فارس، استانهای تهران و اصفهان هر کدام با ۴۳۱ بدهکار، بیشترین آمار محکومان مهریه را به خود اختصاص داده و در مقابل خراسان‌ شمالی فقط ۲۷ مددجوی مهریه دارد.

مهریه‌های پرداخت نشدنی تا سال‌های قبل فقط یک معضل بزرگ بود اما هزینه‌های سنگین قضایی و پیگیری‌های انتظامی و البته رشد ۷۱ درصدی این بدهکاران این روزها موضوع مهریه را به یک بحران تبدیل کرده است.

با مقایسه تعداد زندانیان مهریه در پنج سال اخیر (به جز سال ۱۳۹۶ که تغییر چندانی در مورد آن ثبت نشده) شاهد رشد روز افزون این بدهکاران مالی هستیم؛ به نحوی که از تعداد دو هزار و ۱۴۸ زندانی در فروردین سال ۹۳ امروز در یک روند افزایشی بدهکاران مهریه رشدی دو برابری داشته‌اند.

حمایت از بدهکاران مهریه اگر چه به دلیل صحت کامل صحت اراده متعهدان آن در اولویت پرداخت‌های ستاد دیه نیستند اما به دلیل وضعیت خاص برخی پرونده‌ها در نیمه نخست امسال تعداد ۵۷ پرونده کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان، ۱۸۴ پرونده با بارمالی۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان، ۴۹ پرونده با بدهی ۵۰۰ تا یک میلیارد تومان و در نهایت ۲۰ پرونده مهریه بالاتر از یک میلیارد تومان در کمیته‌ ویژه مددجویان ستاد دیه مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

برخی استان‌های کشور اگ رچه زندانیان مالی و بدهکاران دیات کنترل شده‌ای دارند اما امروز طبق جدول آماری نزدیک به ۶۰ درصد زندانیان جرایم غیرعمد شهرهایی چون کرمان را بدهکاران مهریه تشکیل داده‌اند.

در شرایطی که به دلیل وضعیت غیرسابقه زندانیان مهریه پای نمایندگان مجلس هم به موضوع کاهش زندانیان مهریه باز شده امید است بخشنامه جدید رئیس قوه قضاییه برای کاهش حداکثری بدهکاران صداق همانند ابلاغ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی (مصوب سال ۱۳۹۴) ضمن پیشگیری از ورود به زندان، زمینه آزادی جمعیت بسیاری از بدهکاران غیربزهکار را فراهم کند.

روز گذشته آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه در قبال محکومان تأدیه مهریه بر اساس تعداد سکه طلا بخشنامه‌ای را صادر کردند طبق آن رؤسای کل دادگستری استان‌های کشور عهده‌دار شده‌اند تا محاکم خارج از نوبت و بدون تعیین وقت رسیدگی به درخواست تعدیل محکومان مهریه رسیدگی کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.