به گزارش السومریه نیوز، نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون عراق امروز (سه‌شنبه) با آندرو پیک، مسئول امور ایران و عراق در وزارت خارجه آمریکا دیدار و گفتگو کرد.

المالکی در این دیدار گفت: عراق به دنبال ایجاد بهترین روابط با کشورهای مختلف جهان است، مصلحت عراق در این است که به میدانی برای نزدیک کردن دیدگاه های کشورهای مختلف تبدیل شود.

رئیس ائتلاف دولت قانون عراق با بیان اینکه ثبات و امنیت منطقه جزئی از ثبات عراق است، افزود: ما بار دیگر تحریم های اقتصادی علیه ایران و یا هر کشور دیگری را محکوم می کنیم زیرا این تحریم ها در مرحله اول به ملت ها و اقشار مختلف آسیب می رساند.

به گزارش ایسنا، پیش از این نیز  در همان اوایل  وضع تحریم های آمریکا علیه ایران حزب الدعوه الاسلامیه عراق که ریاست آن را نوری المالکی بر عهده دارد در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حزب تحریم‌های ظالمانه‌ای که دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تحمیل کرد را محکوم می‌کند و از تمام حکومت‌های آزاد جهان بخصوص حکومت‌های اسلامی می‌خواهد که این تحریم‌های ظالمانه را که موجب محرومیت ملت‌ها می‌شود و با ساده‌ترین اصول حقوق بشری در تضاد است، محکوم کنند.

در این بیانیه آمده است که ملت عراق سختی و تلخی تحریم‌ها و حصار اقتصادی را چشیده‌اند و هزینه سنگینی پرداخت کردند و آمریکا در راس کشورهایی است که این تحریم‌ها را تحمیل کردند.

پیش از این کاخ سفید با انتشار تصویری از رییس‌جمهور آمریکا در حال امضای فرمان اجرایی بازگشت تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران، بیانیه‌ وی در این خصوص را نیز منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است که از سه‌شنبه (هفتم اوت) تحریم‌های صنعت خودرو، طلا و ریال علیه ایران اجرایی می‌شود. مابقی تحریم‌ها هم که نفت و بانک مرکزی ایران را هدف گرفته از روز پنجم نوامبر (۱۴ آبان) اجرایی خواهد شد.

ترامپ در ادامه بیانیه خود گفته که تراکنش‌های مالی دیگر کشورها با ایران را از نزدیک رصد می‌کند و افراد و یا نهادهایی که کار با ایران را کاهش ندهند خود را در معرض عواقب سنگینی قرار خواهند داد.

رییس‌جمهور آمریکا مشخصا به روند خروج شرکت‌های اروپایی از ایران اشاره کرده و گفته «خرسندم که بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی، قبل از این، از تصمیم خود برای ترک بازار ایران خبر داده‌اند و کشورهای متعددی هم گفته‌اند که واردات نفت خام ایران را کمتر یا قطع می‌کنند».

دونالد ترامپ در این بیانیه از کشورهای دیگر خواسته که با ادامه اینگونه اقدامات، ایران را در دو راهی انتخاب بین «تغییر رفتار تهدیدآمیز و ثبات‌زا و بازگشت به آغوش اقتصاد جهانی یا ادامه مسیر رو به پایین انزوای اقتصادی» قرار دهد.

ترامپ همچنین به امضای فرمان اجرایی بازگشت تحریم‌ها اشاره کرده و گفته این کار را در راستای تصمیم ۱۸ اردیبهشت خود که آمریکا از برجام خارج شده، انجام می‌دهد.

ترامپ در بخشی از این بیانیه مدعی شده که برجام توافقی وحشتناک و یکجانبه است که نتوانسته به هدف اولیه خود یعنی مسدود کردن همه مسیرهای ایران به سمت بمب اتم، دست یابد.

رییس‌جمهور آمریکا در ادامه ادعاهای بی‌اساس خود گفته که ایران امروز تهدیدی است برای آمریکا و متحدان ما. آنها نظام مالی بین‌المللی را تضعیف و از تروریست‌ها و شبه نظامیان در سراسر جهان، حمایت می‌کنند.

رییس‌جمهور آمریکا اعلام کرده دولت من تا امروز ۱۷ دور تحریم مرتبط با ایران اعمال کرده که ۱۴۵ شخص و شرکت را در بر می‌گیرد. از روز اعلام خروج آمریکا از برجام در مورخ ۸ می، دولت من ۳۸ هدف مرتبط با ایران را در شش گام مجزا تحریم کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.