هیلی 46 ساله و هندی تبار که قبل از انتصاب به عنوان نماینده در سازمان ملل، فرماندار کارولاینای جنوبی و عضو مجلس نمایندگان این ایالت بود، سیاست های تند و ضد چندجانبه گرایی را در سازمان ملل در پیش گرفته بود. در دوره وی بیشترین هماهنگی و حمایت از اسرائیل در سازمان ملل صورت گرفت. هیلی حتی کشورهایی را که با انتقال سفارت آمریکا به قدس انتقاد کردند را تهدید کرد. وی همچنین کمک مالی آمریکا به برنامه امدارسانی آوارگان فلسطینی را قطع کرد.

آمریکا در دوره هیلی از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شد و برخلاف نظر هم پیمانان، توافق هسته ای با ایران را لغو کرد. هیلی علاوه بر ضدیت با شورای حقوق بشر سازمان ملل، منتقد نهادهای حقوق بشری همچون دیدبان حقوق بشر و سازمان عفو بین الملل هم بود. وی مخالف طرح اصلاح سازمان ملل بود.

سناریوهای استعفای هیلی 
چند سناریو را می توان برای چرایی استعفای هیلی ذکر کرد.

۱- اختلاف نظر با ترامپ و این که شایعه شده بود وی نویسنده مقاله انتقادی علیه ترامپ در روزنامه نیویورک تایمز بوده است. کاخ سفید احتمال داده بود نویسنده مقاله جنجالی عضوی از تیم امنیت ملی و یک زن باشد.

۲- مطرح شدن شکایتی علیه هیلی مبنی بر استفاده از هواپیماهای خصوصی به هزینه چند شرکت خصوصی در کارولاینای جنوبی. هیلی قبل از بالا گرفتن انتقادها و برای جلوگیری از این که به سرنوشت اسکات پروت، رئیس سابق آژانس حفاظت از محیط زیست و تام پرایس، وزیر سابق بهداشت دچار شود، استعفا داد.

۳- امکان استفاده از هیلی در پستی دیگر که به دلیل رابطه خوب مایک پامپیو، وزیر خارجه با ترامپ، تنها پستی که باقی می ماند، وزارت دفاع است. جیمز متیس با ترامپ دارای اختلاف است و سیاست های تند هیلی در سیاست خارجی با ترامپ تناسب دارد و این که هیلی می تواند به عنوان اولین زن وزیر دفاع آمریکا شود. ترامپ هم با اشاره به استعفای هیلی گفت امیدوارم شاهد حضور هیلی در پستی متفاوت در دولت باشیم.
آینده هیلی؛ نامزد ریاست جمهوری، معاون ترامپ یا ...

4- احتمال حضور هیلی در انتخابات ریاست جمهوری 2024 وجود دارد. احتمال برکناری جف سشنز، وزیر دادگستری از سوی ترامپ بعد از انتخابات کنگره وجود دارد. شایعاتی مبنی بر جایگزینی سناتور لیندسی گراهام (جمهوری خواه از کارولاینای جنوبی) به جای وی شنیده می شود. با خالی شدن کرسی گراهام هیلی می تواند جایگزین وی شود. و تا انتخابات 2024 با فاصله گرفتن از سیاست های ترامپ، به دنبال افزایش تجربه سیاسی خودش باشد.

5- اما مهمترین سناریو آینده سیاسی هیلی و جاه طلبی های وی انتخابات ریاست جمهوری آینده است. مهمترین دلیل مطرح شدن این سناریو زمان این استعفا است. اعلام شده که وی ژانویه از سمتش خواهد رفت. ژانویه 2019 آغاز فصل مبارزات انتخاباتی برای انتخابات ریاست جمهوری 2020 است.

این موضوع به ذهن خبرنگاران هم رسید تا جایی که از وی درباره نامزدی انتخابات 2020 پرسیده شد ولی وی گفت قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را ندارد و به نفع ترامپ مبارزه خواهد کرد. نکته دیگری که این سناریو را محتمل تر می کند این است که ترامپ اعلام کرده هیلی به استراحت نیاز دارد. پس پرونده سیاسی هیلی بسته نشده و به استراحت و آمادگی برای پست مهمتری نیاز دارد.

سناریوی خوش بینانه این است که هیلی به عنوان رقیب ترامپ وارد انتخابات مقدماتی خواهد شد. نظرسنجی جدیدی که در ایالت نیوهمشایر (دومین ایالت در فرآیند انتخابات مقدماتی) انجام شده نشان می دهد 47 درصد رای دهندگان موافق حضور نامزدی دیگر به جای ترامپ هستند. هیلی در صدر جانشیانان ترامپ قرار داد و 52 درصد رای دهندگان موافق حضور هیلی هستند.

سناریوی بدبینانه این است ترامپ به مایک پنس ( معاون رییس جمهور امریکا) بدبین است و معتقد است وی به دنبال متزلزل کردن جایگاهش است تا این که بتواند رئیس جمهور شود. در این سناریو، ترامپ هیلی را جایگزین پنس خواهد کرد. تا در صورتی که بحث استیضاح ترامپ جدی شود هیلی به جای پنس رئیس جمهور شود. همانند ریچارد نیکسون که در ابتدا اسپیرو آگنیو معاونش بود اما وی را عزل و جرالد فورد را انتخاب کرد. پس از استعفای نیکسون هم، فورد رئیس جمهور شد. در ماه های پیش روی خبرهای بیشتری از هیلی خواهیم شنید.

جانشین احتمالی هیلی

دینا پاول، مشاور سابق ترامپ و مدیر اجرایی کنونی بانک گلدمن ساکس مهمترین گزینه بود. اما پاول دیروز اعلام کرد که علاقه ای به پذیرفتن این پست ندارد. آن گونه که مشاوران کاخ سفید می گویند ترامپ به دنبال یک زن است که در زمینه سیاست خارجی تجربه داشته باشد.

آینده هیلی؛ نامزد ریاست جمهوری، معاون ترامپ یا ...

مهمترین گزینه در مقطع فعلی که ترامپ با وی صحبت هم کرده است، کلی کرفت، سفیر آمریکا در کانادا است. از دید ترامپ، کرفت عملکرد خوبی داشته و این را در توافق تجاری اخیر میان آمریکا، کانادا و مکزیک نشان داده است. کرفت 56 ساله از خانواده ای میلیاردر است که از حامیان مالی بزرگ حزب جمهوری خواه محسوب می شوند. شوهر وی جو کرفت، مالک سومین شرکت بزرگ تولید ذغال سنگ در شرق آمریکا است.

از دیگر گزینه های مطرح شده می توان به جیمی مک کورت، سفیر آمریکا در فرانسه، ریک گرنل، سفیر آمریکا در آلمان، سناتور سابق جو لیبرمن (مستقل از کنتیکت) سناتور سابق کی بیلی هاچینسون (جمهوری خواه از تگزاس) نماینده فعلی آمریکا در ناتو اشاره کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.