اسحاق جهانگیری در جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) که عصر امروز (دوشنبه) برگزار شد، با اشاره به نوسانات نرخ ارز و مشکلات دانشگاه‌های کشور برای تامین بودجه مورد نیاز فرصت‌های مطالعاتی و کارهای تحقیقاتی و پژوهشی، گفت: دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور از نظر بودجه در تنگنا قرار گرفته‌اند که باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا این کمبودها جبران شود.

وی از دستگاه‌های اجرایی خواست از طرح‌های کلان ملی مطالعاتی حمایت کنند و برای تأمین بودجه مورد نیاز این طرح‌ها در حد امکان کمک‌های لازم را انجام دهند.

جهانگیری همچنین با اشاره به پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی عتف در خصوص ایجاد نظام هماهنگ برنامه‌ریزی و عملکرد پژوهش و فناوری کشور، تدوین یک برنامه پژوهشی بلندمدت برای کشور را مثبت و سازنده ارزیابی و تاکید کرد: تهیه برنامه پژوهشی بلندمدت برای کشور لازم است که باید دبیرخانه شورا ضمن هماهنگی‌های لازم با سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان متولی اصلی برنامه‌ریزی کشور، برنامه‌های مطالعاتی برای حل چالش‌های اصلی کشور را تدوین کنند.

در این جلسه که به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، نیرو، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ارتباطات و فناوری اطلاعات، رؤسای فرهنگستان‌های علوم، زبان و ادبیات فارسی و علوم پزشکی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز حضور داشتند، دبیر شورای عالی عتف پیشنهادات کمیسیون دائمی این شورا را در خصوص بازنگری ارکان اجرایی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری مطرح کرد که پس از بحث و تبادل نظر تصمیمات لازم اتخاذ شد.

برنامه ساماندهی طرح‌های کلان ملی پژوهش و فناوری از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و ضمن مرور اهم مصوبات شورا در خصوص طرح‌های کلان ملی، گزارشی از وضعیت کلی اعتبارات طرح‌های کلان فعال و اولویت‌بندی این طرح‌ها براساس میزان تأثیر بر تحقق شاخص‌های اقتصاد مقاومتی ارائه شد.

در ادامه این جلسه همچنین پیشنهاد ایجاد نظام هماهنگ برنامه ریزی و عملکرد پژوهش و فناوری کشور توسط دبیر شورا مطرح شد که پس از بحث و بررسی مقرر شد این موضوع با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه در قالب یک پیشنهاد جامع در جلسه آتی شورا مطرح شود

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.