غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه عصر امروز در صد و سی‌ و دومین نشست خبری خود در خصوص مهریه و نامه آیت الله مکارم و پاسخ رییس قوه و بازهم نامه آیت الله مکارم گفت: داستان این قضیه بحث فنی دارد که اگر نگاه فنی به آن شود بسیار خوب است.

وی ادامه داد: ریاست قوه قضاییه به مطالب اول آیت الله مکارم شیرازی جواب فنی دادند، قول مشهور و غیرمشهور در برخی قضایا وجود دارد.

اژه‌ای گفت: قوه قضاییه از چند سال پیش به دنبال مسئله محکومان مالی بود، گاه منشا این محکومیت هم مهریه است.

وی افزود: قبلا اگر این فرد متمکن بود و طلب را نمی‌داد به درخواست طلبکار بازداشت می‌شد. ریاست قوه نسبت به این موضوع حرف داشتند و بخشنامه‌ای پیش از تغییر قانون صادر کردند که کسانی که تمکن مالی ندارند و مسبوق به تمکن مالی هم نیستند، نباید زندان بروند. الان هم افراد معسری که مسبوق به اعسار باشند هم زندان نمی‌روند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: با افزایش قیمت سکه، بازهم با روسای کل دادگستری صحبت شد و اخیرا بخشنامه‌ای صادر شد در مورد افرادی که تقسیط مهریه داشته‌اند که خارج از نوبت تعدیل شوند و این افراد زندان نروند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: در تعدیل هم به این توجه دارند که ماهی یک سکه را چهار ربع سکه نکنند چون قیمت متفاوت می‌شود. باید توانایی فرد را احراز کنند و به چند ماه یک سکه حکم بدهند. اگر واقعا احراز شد که فرد توانایی پرداخت را به هیچ وجه ندارد به زندان نمی‌رود.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا از شدت برخوردهای قوه قضاییه کاسته شده است گفت: شناسایی باندها و افراد سازمان‌دهی شده در داخل و خارج از کشور هنوز هم به شدت دنبال می‌شود. در تهران ۱۳ نفر در چند روز اخیر بازداشت شدند.

وی افزود: نباید توقع داشت که همه اعدام شوند زیرا باید افسادفی‌الارض درخصوص متهمان احراز شود.

معاون اول قوه قضاییه گفت: هم از نظر سرعت رسیدگی و هم از نظر احکامی که صادر شده نشان می‌دهد اقدام قوه قضاییه قاطعانه بوده است.

وی ادامه داد: از نهادهای اطلاعاتی خواسته‌ایم در شناسایی افراد و عناصر اصلی به ما کمک کنند، بدون کمک آنها دسترسی قوه قضاییه به این افراد ممکن نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.