«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرد تلاش‌ها برای ایجاد تفاهمات با طرف‌های مختلف مانند مصر، قطر و سازمان ملل ادامه دارد و ممکن است به (توافق) آتش‌بس با رژیم «اسرائیل» در مقابل رفع محاصره غزه شود.

بر اساس گزارش وبگاه «الرساله»، هنیه در سخنانی ضبط شده که در دهمین دوره کنفرانس «ائتلاف جهانی برای یاری قدس و فلسطین» در استامبول پایتخت ترکیه پخش شد، گفت: هیچ بهای سیاسی در پشت پرده (توافق) آتش‌بس نخواهد بود و این (توافق) علیه وحدت فلسطینی میان غزه و کرانه باختری نیست.

وی ادامه داد: راهبرد حماس بر پایه پروژه فراگیر مقاومت است و اسرائیل به هیچ وجه به رسمیت شناخته نخواهد شد.

اسماعیل هنیه افزود حماس طرح مشکوک «معامله قرن» را قبول نخواهد کرد و هر کسی این طرح را بپذیرد خارج از صف ملی و مسیر تاریخی امت فلسطین قرار دارد.

معامله قرن نام رسانه‌ای طرح صلحی است که آمریکا بر روی آن کار می‌کند و می‌خواهد در راستای منافع رژیم صهیونیستی، فلسطینی‌ها را به امتیازدهی‌های ظالمانه مانند قدس و حق بازگشت وادار کند.

هنیه ادامه داد مقاومت یک راهبرد برای مقابله با وضعیت فعلی و تغییر آن به نفع ملت فلسطین دارد و بر آن تأکید می‌کند. ملت فلسطین بر عهد خود برای حمایت از فلسطین پابرجاست و در راستای اعتراض به تصمیم آمریکا در شناسایی قدس به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی دهها شهید و زخمی داده است.

در تظاهرات ۱۴ می ۲۰۱۸ همزمان با انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس بیش از ۶۰ فلسطینی به شهادت رسیدند و تعداد مجروحان به بالای دو هزار نفر رسید.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد مسأله فلسطین و قدس در رأس اولویت‌های امت اسلامی قرار گیرد.

مذاکرات غیرمستقیم آتش‌بس میان حماس و رژیم صهیونیستی طی مردادماه امسال شدت گرفت اما با مخالفت‌های تشکیلات خودگردان متوقف شد.

بر اساس گزارش‌ها، محتوای توافق دارای سه بُعد است؛ اول: آتش‌بس نظامی متقابل به نحوی که گروه‌های فلسطینی از پرتاب موشک، ارسال بادبادک و بالن‌های آتش‌زا و نیز راهپیمایی‌های بازگشت در مرز نوار غزه دست بردارند و در مقابل، «اسرائیل» به جنایت‌های خود علیه فلسطینی‌ها پایان دهد. دوم: کم کردن واقعی از (شدت) محاصره اسرائیلی-مصری علیه نوار غزه به همراه اجرای طرح‌های توسعه. سوم: (آغاز) مذاکرات مربوط به آزادی اسرای اسرائیلی در دست حماس.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.