آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا اعلام کرد: در حالی دستیابی به قرارداد جدید تا سال ۲۰۲۱ غیر محتمل است که توافقنامه "استارت جدید" در آستانه انقضاء قرار دارد. در واقع بحران عمیق در روابط آمریکا و روسیه هرگونه دستیابی دو کشور به توافق جدید درباره تسلیحات استراتژیک را تا سال ۲۰۲۱ ضعیف کرده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پیشنهاد تمدید توافق استارت جدید را تا پنج سال دیگر اعلام کرد اما در مقابل آمریکایی‌ها سکوت کردند. ما امیدواریم که آمریکا پاسخ به این پیشنهاد را به تعویق نیندازد و نظر خود را درباره این توافق اعلام کند.

آنتونف در بخش دیگری از اظهاراتش اعلام کرد: آمریکا و روسیه باید کانال‌های ارتباطی دو جانبه درباره ثبات استراتژیک در جهان را احیا کنند. مسکو امیدوار است که آمریکا به زودی کانال‌های ارتباطی دو جانبه برای برقراری ثبات استراتژیک را از سر گیرند. در واقع احیای این کانال‌ها میان دو کشور برای برقراری ثبات استراتژیک در جهان و ایجاد شرایطی که باعث تقویت توافق عدم اشاعه WMD شود، لازم و ضروری است. ما نیاز به مکانیزم‌های کنترل تسلیحات داریم. ما امیدواریم که آمریکا جامعه بین‌المللی را ناامید نکند.

سفیر روسیه در آمریکا اضافه کرد: متاسفانه اقدامی عملی برای توافق‌های انجام شده در دیدار رهبران دو کشور صورت نمی‌گیرد. ما آماده مذاکرات سازنده هستیم. روسیه نیاز به یک مذاکرات مساوی بر اساس توجه به منافع هر دو طرف دارد.

آنتونف اضافه کرد: مسکو امیدوار است که دیدار پیش رو میان نیکلای پاتروشف رئیس دبیر شورای امنیت روسیه و جان بولتون مشاوران امنیت ملی آمریکا سازنده باشد. در شرایط کنونی ما می‌دانیم که آمریکا و روسیه تنها یک کانال ارتباطی در سطح پاتروشف و بولتون دارند. من امیدوارم که این دیدار میان دو طرف موفقیت‌آمیز باشد.

این درحالی است که یک منبع مطلع به خبرگزاری اسپوتنیک گفته که قرار نیست بولتون و پاتروشف در بیست و دوم و بیست و سوم اکتبر با یکدیگر دیدار کنند.

سفیر روسیه در آمریکا اعلام کرد، مقامات آمریکایی هر گونه اجازه برای ورود به کنسولگری روسیه در سانفرانسیسکو را رد کردند. حتی به وی اجازه ورود به ساختمان نمایندگی تجاری روسیه در واشنگتن نیز داده نشده است. او افزود: حتی برای من نیز اجازه ورود داده نمی‌شود.

سفیر روسیه در آمریکا اضافه کرد که او پیشنهاد تنظیم یک دیدار دو جانبه میان مایک پامپئو و سرگئی لاوروف وزرای خارجه آمریکا و روسیه را در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل داده بود اما این نشست نیز برگزار نشد. در واقع متاسفانه هیچ مکالمه‌ای میان وزرای دو کشور انجام نگرفت.

لاوروف در کنفرانس خبری در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد: روابط کنونی آمریکا و روسیه در بدترین حالت از زمان تاسیس روابط دیپلماتیک میان دو کشور قرار گرفته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.