به گزارش رویترز، صندوق بین‌المللی پول در دورنمای اقتصاد جهان در ماه اکتبر اعلام کرد انتظار می‌رود اقتصاد ایران ۱.۵ درصد در ۲۰۱۸ و ۳.۶ درصد در ۲۰۱۹ رشد منفی داشته باشد. چشم انداز رشد اقتصادی جمهوری اسلامی با بازگشت تحریم‌های آمریکا رو به کاهش است.

صندوق بین المللی پول در گزارش جدید خود پیش بینی رشد اقتصادی کل منطقه خاورمیانه ، آفریقای شمالی ، افغانستان و پاکستان را در مقایسه با گزارش ماه آوریل کاهش داد. صندوق بین‌المللی پول در چشم‌انداز ماه اکتبر اعلام کرد:« دورنمای رشد اقتصادی ایران پس از قطع دوباره تحریم های آمریکا تا حد زیادی کاهش می یابد».

پیش بینی می شود اقتصاد ایران امسال و مخصوصا در سال ۲۰۱۹ ، ۳.۶ درصد کوچک شود. طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول علت آن کاهش تولید نفت قبل از بازگشت به رشد مثبت متوسط در سال ۲۳-۲۰۲۰ است.

اقتصاد ایران در ۲۰۱۷، ۳.۷ درصد رشد داشت.

قیمت مصرف کننده در ایران که در ۲۰۱۷، ۹.۶ درصد افزایش یافت، امسال ۲۹.۶ درصد جهش داشته است و پیش بینی صندوق بین المللی پول برای سال آینده ۳۴.۱۶ درصد است.

صندوق بین المللی پول در گزارش ماه مارس خود درباره اقتصاد ایران که یک ماه و نیم قبل از اعلام وضع مجدد تحریم ها علیه ایران منتشر شد ، انتظار داشت که پس از معاهده اتمی ۲۰۱۶ رشد اقتصاد ایران به ۴.۳ درصد در سال مالی ۱۸-۲۰۱۷ برسد و رشد اقتصادی ۱۹-۲۰۱۸ متعادل پیش بینی شده بود. صندوق بین‌المللی پول انتظار داشت اقتصاد ایران ۴ درصد در ۱۹-۲۰۱۸ رشد کند البته با در نظر گرفتن تولید ثابت نفت توسط ایران.

هرچند بازگشت تحریم‌های آمریکا اکنون پیش بینی صندوق بین المللی پول را در مورد ایران به سرعت برگردانده و آن را به رکود سال آینده رسانده است.

صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود گفت:« گرچه ریسک ها تعدیل شده اند ولی هنوز در مورد قیمت نفت عدم اطمینان وجود دارد، چون تولید مازاد عربستان کاهش یافته و تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر تولید نفت آن در میان مدت و بر صادرات آن در کوتاه مدت تاثیر می گذارد و کشورهای دیگر باید با تولید اضافی دخالت کنند».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.