مقام های ارشد وزارت خزانه داری دولت آمریکا از جمله مقام هایی که امیدوار به حفظ توافق هسته ای هستند تلاش می کنند تا ایران به سیستم بانکی سوئیفت متصل بماند. 

سوئیفت یک سیستم پولی بین المللی است که تراکنش های مالی فرامرزی از طریق آن انجام می شود.



به گفته منابع آگاه، مقام های سوئیفت هفته گذشته در واشنگتن دیدارهایی با مقام های دولت آمریکا انجام دادند تا اطمینان حاصل کنند که ایران همچنان به سیستم بانکی بین المللی دسترسی خواهد داشت. 

درحالی که ترامپ و مقام های ارشد امنیت ملی در کاخ سفید مانند جان بولتون اعلام کرده اند که سوئیفت و اروپایی ها باید تعاملات بازرگانی خود را با ایران پایان دهند، گروهی از مقام های وزارت خزانه داری قاطعانه با این اقدام مخالفت هستند. این مساله در آستانه دور بعدی تحریم های آمریکا علیه ایران که چهارم نوامبر (13 آبان) اعمال می شود، به اختلافات شدید داخلی در دولت آمریکا دامن می زند.
یک مقام آمریکایی که در حوزه ایران فعالیت می کند، اظهار داشت: ترامپ از دولت خواسته تا همه تحریم های دوره ریاست جمهوری باراک اوباما و برخی تحریم های دیگر باز گردانده شود زیرا این اقدام به معنای فشار حداکثری است.


 وی که خواست نامش فاش نشود، افزود: در دوره اوباما، سوئیفت به دلیل تهدیدهای ناشی از تحریم ها دسترسی ایران را قطع کرده بود. افرادی در دولت هستند که فکر می کنند، می توانند رئیس جمهوری را متقاعد کنند تا در مقابسه با اوباما موضع ضعیف تری در برابر ایران اتخاذ کند. این یک راهبرد جسورانه است. باید دید که آیا تلاش آنها جواب می دهد.

برخی جزئیات این اختلاف های داخلی در دولت ترامپ توسط روزنامه واشنگتن پست افشا شده بود. این روزنامه از «استیو منوچین» وزیر خزانه داری به عنوان مقامی نام برد که پیشتاز تلاش ها برای حفظ دسترسی ایران به سیستم مالی بین المللی است.

گفته می شود که سران کنگره آمریکا از این تلاش ها مطلع بوده و با آن مخالف هستند.

سخنگویان «تد کروز» سناتور جمهوریخواه از تگزاس و «تام کاتن» سناتور جمهوریخواه ایالت آرکانزاس که هر دو مواضع ضدایرانی دارند، به واشنگتن فری بیکن گفتند که با وجود فشار برخی مقام های دولت ترامپ، کنگره با تلاش ها برای حفظ دسترسی مالی ایران همراه نخواهند شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.