"یان کلود یونکر"، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در مصاحبه ای با روزنامه اتریشی "استاندارد" بر لزوم مقابله با ملی گرایی و پوپولیسم راست افراطی در اروپا تاکید کرده و گفت: ما باید با انسان های مشکوک به یورو صحبت کنیم.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه به مناقشات بروکسل با ایتالیا تحت دولت جدید ائتلافی این کشور پرداخته و گفت: ایتالیا در شرایط دشواری قرار دارد.من ایتالیا را با یونان مقایسه نکرده ام. ما باید مشترکا با دیگران این بحران را حل کنیم.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به بدهی بالا و کسری بودجه بالا در ایتالیا گفت: ما باید اکنون با ایتالیایی ها در یک رقابت نجیبانه ایده ها وارد مذاکره شویم. این طور نیست که کمیسیون اروپایی اقداماتی را برای انحلال دولت فعلی ایتالیا انجام دهد.

"یونکر" در بخش دیگری از این مصاحبه به مسئله برگزیت پرداخته و اظهار داشت:  من بر این عقیده ام که ما باید از سناریوی برگزیت بدون توافق فاصله بگیریم. چنین سناریویی نه برای اروپا و نه برای انگلیس خوب نیست. من بر این عقیده ام که ما می توانیم به توافقی درباره شرایط برگزیت دست یابیم. ما باید همراه با این توافق خروج همچنین درباره یک بیانیه سیاسی به توافق دست یابیم. ما خیلی از این مرحله دور نیستیم. اما اراده ما برای دستیابی به توافقی در این باره با انگلیس تزلزل ناپذیر است. باید در خاطرات این طور جای گیرد که لنگلیس از اتحادیه اروپا خارج شد و نه اتحادیه اروپا از انگلیس.

وی در بخش دیگری از این گفتگو درباره عدم دخالت کمیسیون اروپایی در همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ ابراز تاسف کرده و گفت: حالا ما تقریبا به صورت روزانه مسائل جدیدی را در هر دو طرف کشف می کنیم.

یونکر تاکید کرد که توافق خروج و بیانیه درباره مناسبات آینده بین انگلیس و اتحادیه اروپا مسائلی هستند که ما نمی توانیم آن ها را از هم جدا کنیم. من دلایلی دارم که پتانسیل های نزدیکی بین طرفین در روزهای گذشته بیشتر شده است. اما نمی توان پیش بینی کرد که آیا ما در ماه اکتبر به توافق نهایی دست پیدا می کنیم.اگر نه ما آن را در ماه نوامبر انجام می دهیم.

وی درباره اینکه آیا خروج از یک برگزیت امکان پذیر است گفت: این مسئله ای مربوط به کمیسیون و اتحادیه اروپا نبوده  و در قدرت اختیارات پارلمان و دولت انگلیس است. من در بحث های داخلی کابینه انگلیس دخالت نمی کنم. آنجا به اندازه کافی سردرگمی حاکم است.

مذاکرات بین اتحادیه اروپا و لندن درباره برگزیت تحت فشار زمان قرار دارد، انگلیس می‌خواهد در ۲۹ ماه مارس سال ۲۰۱۹ اتحادیه اروپا را ترک کند. این خروج باید از طریق یک توافق بین لندن و بروکسل که تا ماه اکتبر منعقد می‌شود تنظیم شود تا پارلمان‌ها فرصت رأی‌گیری و ارزیابی این توافق را داشته باشند. اگر تا آن زمان هیچ توافقی شکل نگیرد انگلیس بدون توافق و به‌صورت نامنظم از این اتحادیه خارج می‌شود، چنین خروجی می‌تواند عواقب سخت و دشواری برای طرفین داشته باشد.

یونکر در بخش پایانی این مصاحبه به مناسبات اتحادیه اروپا با مسکو پرداخته و گفت: ما باید با وجود همه ناراحتی ها و عصبانیت های روزافزونی که از روسیه داریم ب دوباره در این باره توافق کنیم که از دلایل معماری امنیتی با روس ها درمذاکرات باقی بمانیم و در بخش هایی به صورت مشترک با هم کار کنیم.

وی همچنین خواستار در دستور کار قرار گرفتن حمایت بهتر از مرزهای خارجی اروپا برای مقابله با هجوم پناهندگان در دوران ریاست دوره  ای اتریش بر اتحادیه اروپا شد.

رئیس کمیسیون اروپا همچنین از تصمیمات خود برای کناره گیری از سمت ریاست کمیسیون اروپایی در پایان این دوره سخن گفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.