هنگام تصادف اولین چیزی که ذهن راننده را درگیر می‌کند مسئله افت قیمت است. گاهی این مشکل بعد از تعمیر هم قابل رویت است و گاهی حتی به چشم نمی‌آید. ضربه خودرو به هر شکلی که باشد باید هنگام فروش خودرو تصادفی آن را با مشتری درمیان بگذارید.

هنگام قیمت‌گذاری باید حساب کنید که به خاطر مشکلات خودرو، روی دست مشتری هزینه تعمیر خواهید گذاشت. پس قاعدتا خودرو تصادفی خیلی ارزان‌تر از مدل تمیز مشابه آن است؛ اما این تفاوت قیمت را با تعمیرات جزئی می‌توانید جبران کنید. برای مثال با ترمیم و خش‌گیری سطوحی که روی آن خش افتاده مانع افت قیمت خواهید شد.

photo_2018-10-02_16-53-22

آسیب‌های بزرگ‌تری مثل سپر فرورفته یا موتور آسیب‌دیده هم هستند که مانع فروش خودرو تصادفی نمی‌شوند. مهم این است که خودرویی که قصد فروش آن را دارید ۹ مرحله معاینه فنی را طی کرده باشد. برای داشتن معاینه فنی باید چراغ‌ها، آینه و شیشه سالم داشته باشید. همچنین کمربند ایمنی و بوق خودرو نیز بررسی می‌شود. اگر در تصادف با روغن‌سوزی غیراستاندارد روبرو شدید باید قبل از معاینه فنی آن را تعمیر کنید.

ممکن است در تصادف سوخت بنزین خودرو با مشکلی روبرو شده باشد که منجر به خروج دود سیاه از اگزوز شود. این مشکل را با بررسی فیلتر هوا و لوله‌های ورود و خروج هوا می‌توان بررسی کرد. همچنین اگر انژکتور خراب شود و یا نشت داشته باشد می‌تواند منجر به اختلال سوخت خودرو شود. در معاینه فنی نیز میزان انتشار آلاینده‌های گازهای خروجی از اگزوز را بررسی می‌کنند. اگر خودرو در دور موتور آرام آلایندگی بیشتر از حد مجاز سازمان حفاظت محیط زیست تولید کتد تایید نمی‌شود.

چراغ‌ها اولین اجزای خودرو هستند که در تصادف آسیب می‌بینند. پس قبل از فروش خودروی تصادفی چراغ شکسته شده و ضربه‌دیده را عوض کنید.

فروش خودرو برای شما یک مسئولیت اخلاقی حفاظت از جان خریدار را به همراه دارد. پس حتما از سلامت ترمزها مطمئن شوید و قدرت ترمزگیری پدال و همچنین ترمز دستی را بسنجید. برای این کار دیسک‌های خودرو باید  صاف و صیقلی باشد. اگر شیار و یا سوراخی روی دیسک بود یعنی باید آن را عوض کنید تا از عملکرد ترمز مطمئن شوید. اگر هنگام ترمز کردن صدای سوت به گوش می‌رسد یعنی لنت‌ها نیاز به تعویض دارند. لنت آسیب‌دیده به دیسک ضربه می‌زند و هزینه بیشتری برایتان می‌تراشد.

اگر خودرو تصادفی را به اوراقچی‌ نمی‌فروشید پس باید به خریدار فرصت تست بدهید تا با خودرو دوری بزند. برای همین بهتر است برای جلب نظر او بازدیدی از کمک فنرها داشته باشید. یک پایتان را روی یک گوشه سپر قرار دهید  و با فشار همزمان دست و پا آن را به سمت پایین هل دهید. کمک‌فنر سالم در این هنگام وظیفه دارد که از نوسان خودرو به سمت بالا و پایین جلوگیری کند.  با همین روش همه چهار گوشه خودرو را امتحان و اگر شک کردید به تعمیرگاه مراجعه کنید. اگر کمک فنرها خراب بودند ممکن است منجر به آسیب دیدن لاستیک، فنرها، بلبرینگ‌ها، جعبه فرمان، دیفرانسیل و گیربکس هم شده باشند. پس بعد از تعمیر کمک فنر از تعمیرکار بخواهید این اجزا را هم بررسی کند. وقتی همه این فرایند را طی کردید می‌توانید از یک کارشناس خودرو گواهی سلامت خودرو بگیرید و به مشتری ارائه کنید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.