جی ای سی، شرکت خودروسازی چینی است که در ایران به نام جک شناخته می‌شود و کرمان موتور خودروهای سواری آن را عرضه می‌کند. از جمله این سواری‌ها می‌توان به  JAC  J۳صندوقدار و هاچ‌بک، JAC  J۵اتوماتیک و دستی، JAC S۵ اتوماتیک و دستی، JAC S۳ اتوماتیک و JAC  J۴اتوماتیک اشاره کرد. در این میان خرید و فروش JAC  J5 و هم‌چنین JAC S۵، بازار موفقی را در ایران تجربه کرده است.

photo_2018-10-02_16-52-30

می‌توان گفت JAC J5 جذاب‌ترین خودروی شرکت جک است و در میان رقبای هم‌رده خود در بازار هم زیباترین طراحی را دارد. آرایش شش‌ضلعی جلوپنجره وچراغ‌های پیچیده‌شده جلو از شاخص‌های ظاهری این خودرو است. هم‌چنین قاب کرومی اطراف چراغ‌های مه‌شکن جلو و طراحی دیفیوزرهای عقب، J5 را به سلیقه جوانان نزدیک کرده است. اما بر خلاف تصور عمومی، تنها ظاهر زیبا نیست که به خرید و فروش JAC J۵ رونق داده است. این خودرو به دو ایربگ راننده و سرنشین جلو، فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع، قفل ایمنی کودک، کمربند ایمنی با تنظیم ارتفاع، سیستم ضد سرقت، سیستم های ترمز جلو و عقب دیسکی ABS – EBD مجهز شده که ایمنی قابل قبولی را برای سرنشینان فراهم کرده است. به خاطر داشته باشید که موسسه C-CNAP، 5 ستاره ایمنی به JAC J5 اعطا کرده است. این خودرو در پیچ‌های تند به خوبی حفظ تعادل می‌کند. بعلاوه گزارش‌ها نشان می‌دهد در تصادف از جلو و طرفین‌، ضربه شدیدی به سرنشینان وارد نمی‌شود.

جک جی ۵ کابینی بزرگ و راحت دارد به طوری که افراد بلندقد به راحتی می‌توانند پشت فرمان این خودرو بنشینند. فضای کابین سرنشینان عقب هم به اندازه کافی جا برای لم دادن و استراحت کردن می‌دهد. اگرچه جنس داخل کابین خودرو چندان چشم‌گیر نیست و قدیمی و خارج از مد روز است، اما امکانات و تجهیزات رفاهی تعبیه شده در جی 5 موفق شده تا حدودی این ضعف را بپوشاند. ارتفاع کم خودرو هم در مسیرهای ناهموار بعضا مشکل‌زاست اما سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم صوتی تصویری و مالتی‌مدیا، سنسور دنده عقب و سیستم برقی شیشه‌ها و آینه‌ها به گفته کاربران، رانندگی با جی 5 در شهر و حتی در سفر را به تجربه‌ای آرام و بدون خستگی تبدیل کرده است. بر خلاف انتظار، خرید و فروش JAC J۵ اتومات که آپشن‌های بیشتری هم دارد نسبت به جی 5 دستی طرفداران کمتری دارد.

علاوه بر قیمت پایین‌تر، یکی از دلایل این مسئله می‌تواند مصرف سوخت بهینه‌تر جی 5 دنده دستی باشد که به حجم و تکنولوژی پیشرفته‌تر موتور آن برمی‌گردد. ورژن دنده دستی ج 5، دارای موتور 1.5 لیتری VVT با توان 141 اسب بخار و حدکثر سرعت 175 کیلومتر بر ساعت است که در سال 2011 در لیست 10 موتور برتر چینی قرار گرفت. نمونه اتومات اما موتور 1.8 لیتری میتسوبیشی با توان 108 اسب بخار دارد که سرعت برابر اما مصرفی بیشتر را برای خودرو رقم می‌زند. به گفته کاربران و کارشناسان، گیربگس جی 5 اتومات سر و صدا دارد و نرم نیست. در ضمن نسخه دارای دنده دستی، خودرو ارتفاع بیشتری از سطح زمین دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.