یکشنبه هشتم مهر و در جریان هفتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت با موضوع بررسی نقش بانوان در دوران دفاع مقدس، تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر کتاب «فرنگیس» تقدیم راوی این کتاب ارزشمند شد. این مراسم مهمانان دیگری هم داشت که تا آن لحظه باورشان نمی‌شد که برای نخستین بار با رهبر معظم انقلاب اسلامی به صورت خصوصی دیدار خواهند کرد.

ندا ملکی، راحله امینیان، فضه‌سادات حسینی، مژده لواسانی و زهرا چخماقی، پنج تن از مجریان و گزارشگران تلویزیون در اوج غافلگیری به دیدار خصوصی با رهبر انقلاب رفتند و دقایقی را در فضایی صمیمانه با رهبر معظم انقلاب دیدار و گفتگو کردند.

مجریان و گزارشگران تلویزیون که هنوز باورشان نمی‌شود که به دیدار خصوصی با رهبر انقلاب نایل شده‌اند و مورد تشویق و تفقد ایشان قرار گرفتند، این دیدار کوتاه و صمیمی را چنین روایت می‌کنند:

ندا ملکی:حفظ حجاب و ایستادگی بر آرمان‌ها و گفتمان‌های انقلاب اسلامی

 

توصیه‌های رهبرمعظم انقلاب به مجریان زن تلویزیون/چخماقی :وظیفه‌ ما سنگین‌تر شد

این دیدار کاملاً غافلگیر کننده بود. بعد از ۱۷ سال سابقه کار در رسانه ملی که مستقیم هم زیر نظر رهبر معظم انقلاب فعالیت می‌کند، هیچوقت برایم پیش نیامده بود که بتوانم ایشان را اینقدر از نزدیک ببینم. پس از اقامه نماز ظهر و عصر یکی از عوامل دفتر دیدند که ما لابه‌لای جمعیت هستیم و مشتاقیم که حضرت آقا را از نزدیک ملاقات کنیم، گفت که به اتاقی برویم و آنجا منتظر باشیم و پس از لحظاتی آقا تشریف آوردند و خیلی ما را مورد تفقد قرار دادند.

نکته اول اینکه من در گفت‌وگویی که در بخش ریحانه و صفحه مربوط به زنان سایت KHAMENEI.IR منتشر شده است هم درباره این دیدار گفتم که حضرت آقا نسبت به اینکه زنان در اجتماع حضور داشته باشند، نگاه ویژه‌ای دارند، اما تأکیدشان بر این است که در کنار همه فعالیت‌های اجتماعی و حضور پررنگ در اجتماع، هویت زنانه‌شان حفظ شود. این را کمتر دیدم که از سوی مدعیان دفاع از حقوق زن دیده شود و این موضوع را اصلاً نشنیدم و هر کدام از آن‌ها از زاویه‌ای از بحث حقوق زنان دفاع می‌کنند، اما حضرت آقا معتقدند که زن، خودش را لابه‌لای همه نقش‌های متعددی که بر عهده دارد، فراموش نکند؛ یعنی این تعدد نقش‌ها و حضور فعال او در جامعه، خدای نکرده موجب فراموشی ماهیت زن بودن که در فطرت او نهاده شده است، نشود.

نکته دوم در مورد پوشش ما بود و ایشان پوشش چادر را تحسین کردند. نکته مهم اینکه حضرت آقا نگاهشان به چادر، نگاه هویتی است. من بار‌ها و بار‌ها دیدم که آقا تأکید می‌کنند که این پوشش مخصوص زنان ایرانی است و درست است که به حجاب به عنوان یک واجب شرعی و حق‌الله نگاه می‌کنند، اما نیم‌نگاه ظریفی هم نسبت به موضوع هویت ملی و بومی ما دارند. یعنی حجاب نه تنها پرچم حفظ حدود شرعی پوشش بانوان است بلکه در کنار آن حجاب پرچم هویت ملی زنان ایرانی هم هست؛ چون این نوع پوشش و چادر مخصوص زنان ایران اسلامی است و در هیچ کشور اسلامی هم این نوع از چادر به این شیوه دیده نمی‌شود و به این واسطه می‌خواهند فرهنگ و هویت ما که بخشی از حفظ‌کننده‌های زنان ایرانی هستند، حفظ شود.

نکته سوم اینکه با توجه به وضعیت نابسامانی که به لحاظ اقتصادی و معیشتی برای ما پیش آمده، حضرت آقا به خانم‌های مجری گفتند که حفظ ارزش‌ها و ایستادن بر روی آرمان‌ها و گفتمان‌های انقلاب اسلامی با توجه به مشکلات پیش آمده و مسائل فرهنگی‌که گریبان‌گیر کشور ما شده، بسیار سخت است. ایشان فرمودند که «ما ایستاده‌ایم و شما هم بایستید.» حضرت آقا بر این سه نکته تأکید داشتند و ما هم در پایان دیدار، به صورت تبرک از ایشان، انگشتر‌های عقیق هدیه گرفتیم.

اینکه از سوی شخص اول انقلاب و جهان اسلام، مورد تشویق و تفقد واقع شدیم، فکر کنم سال‌ها، ساعت‌ها و روزها، شیرینی این دیدار بر کام جان ما بماند بسیار غرور آمیز و خوشحال کننده بود.

من حضرت آقا را نماد صلابت و ایستادگی یافتم و پس از این، حضور من در رسانه ملی و در آن عرصه‌ای که دارم کار می‌کنم توأم با صلابت و امیدواری خواهد بود و اینکه کیفیت کارم را با تکیه بر دانش، معنویت و آگاهی بالا می‌برم و در کنار آن صلابت، امیدواری و ایستادگی را به مخاطبانم انتقال خواهم داد.

من پیام صلابت، ایستادگی و پایداری روی آرمان‌های انقلاب اسلامی را از رهبر انقلاب دریافت کردم و آن‌ها را در قالب اجرا‌هایی که در رسانه ملی خواهم داشت به فضل الهی به مخاطبان انتقال خواهم داد.

راحله امینیان :حضرت آقا فرمودند هر وقت شما‌ها را می‌بینم تحسین‌تان می‌کنم

 

توصیه‌های رهبرمعظم انقلاب به مجریان زن تلویزیون/چخماقی :وظیفه‌ ما سنگین‌تر شد

آن روز، اتفاقی خاص و استثنایی برای ما افتاد که هنوز هم باور و تصورش برایمان سخت است. من حضرت آقا را یکی دو بار در دیدار‌های عمومی که در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شده بود از دور دیده بودم و یکی از آرزو‌های قلبی‌ام این بود که ایشان را از نزدیک ببینم. شب قبل از دیدار خصوصی ما با رهبر معظم انقلاب، فیلمی از دیدار ورزشکاران با حضرت آقا از شبکه سه پخش می‌شد، با خودم گفتم که آیا روزی می‌رسد که ایشان را از نزدیک زیارت کنم. فردای آن روز ما به مراسم رونمایی از تقریظ رفتیم و آنجا گفتند که با حضرت آقا دیدار خواهیم داشت. نماز ظهر و عصر را به امامت حضرت آقا خواندیم و ایشان با نمازگزاران و حاضران، سلام و احوالپرسی مختصری کردند. به لطف یکی از کارکنان دفتر، این اجازه به ما داده شد که خصوصی‌تر به دیدار حضرت آقا برویم و ایشان ما را مورد تشویق و تفقد قرار دادند.

حضرت آقا به ما چند مجری‌ که حضور داشتیم گفتند که «من هر وقت شما‌ها را می‌بینم، تحسین‌تان می‌کنم.» بیانات حضرت آقا بسیار امیدبخش و دلگرم کننده بود و بدون تعارف و تملق، این جملات رهبری مایه افتخار ماست. ایشان مهر تاییدی بر عملکرد ما زدند و از آقا خواستیم در این شرایط که نسبت به گذشته سخت‌تر شده است برای ما دعا کنند. ایشان فرمودند: «پایداری و ایستادگی کنید همانطور که ۴۰ سال نظام جمهوری اسلامی در اثر همین پایداری و استقامت به اینجا رسیده است.»

در نهایت از ایشان خواستیم که برای عاقبت به خیری ما دعا کنند که فرمودند: «همواره و همیشه جمیع مردم را از دعای خیر فراموش نمی‌کنند.»

این دیدار باعث تجدید انرژی ما شد و تصمیم گرفتم که مصمم‌تر از گذشته، ایستادگی را در خودم تقویت کنم و با خود گفتم که در این مقطع زمانی و با توجه به نصیحت پدرانه حضرت آقا، دیگر خستگی، دلزدگی و دلخوری مفهومی ندارد.

همچنین حضرت آقا لطف کردند و به همه دوستان، انگشتری هدیه دادند و آن را جایی گذاشته‌ام که هر روز صبح، اولین نگاهم به این انگشتری بیفتد و آن عهد و پیمانی که در محضر آقا بستم، برایم یادآوری شود. امیدوارم به فضل الهی و دعای خیر رهبر معظم انقلاب، خدا هم به ما نظری کند.

مسیر، سخت و ناهموار است و ان‌شاءالله خداوند این ایستادگی که حضرت آقا به آن اشاره داشتند، نصیب ما کند.

چخماقی :وظیفه‌مان سنگین‌تر شد

توصیه‌های رهبرمعظم انقلاب به مجریان زن تلویزیون/چخماقی :وظیفه‌ ما سنگین‌تر شد

این دیدار یک اتفاق بی‌نظیر و فراموش نشدنی بود که خیلی هم غیرمنتظره رخ داد و هیچکدام از قبل جزئیات این دیدار را نمی‌دانستیم. من برای پوشش خبری رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «فرنگیس» به بیت رهبری رفته بودم تا گزارش این رویداد را به اخبار آن روز برسانم. کارم تمام شد و زمانی که می‌خواستم راهی سازمان بشوم، گفتند که شما بمانید و همراه چند مجری دیگر تلویزیون، قهرمان کتاب «فرنگیس» و نویسنده کتاب در دفتر ماندیم. بعد متوجه شدیم که شرایطی فراهم شده است تا ما بتوانیم خیلی کوتاه حضرت آقا را از نزدیک ببینیم و خیلی ناباورانه با ایشان مواجه شدیم. حال و هوای عجیب و غریب و هیجان توأم با آرامش بر این دیدار حاکم بود.

حضرت آقا ما را شناختند و گفتند که «من همیشه شما را که با حجاب در تلویزیون می‌بینم خوشحال می‌شوم. همین پوشش را حفظ کنید که بسیار مهم است.»

در آن لحظه‌ای که این جملات را می‌فرمودند، حس کردم که مسئولیت و کوله بارم سنگین‌تر و وظیفه‌ام مهم‌تر شده است و دیگر فقط نمی‌توانم به خودم فکر کنم.

به آقا گفتیم که با توجه به برخی مشکلات و هجمه‌ها، حفظ حجاب، کار راحتی نیست و ایشان گفتند که «استقامت مهم است و همین استقامت ارزشمند است. ایستادگی کنید و همانطور که ما استقامت می‌کنیم شما هم استقامت کنید. این چادر و حجاب و حضور شما با این پوشش در رسانه، هم الگو و هم خیلی مهم و ارزشمند است. آن را حفظ کنید.» طبیعتاً برای ما این توصیه‌ها بسیار ارزشمند بود و همه ما همانجا عهد کردیم که بهتر و بیش‌تر از قبل چه در زندگی‌مان و چه در رسانه‌ای که داریم کار می‌کنیم بر حفظ حجاب و استقامت در این مسیر توجه کنیم.

لواسانی:همیشه حجاب شما توأم با کارتان را تحسین می‌کنم

توصیه‌های رهبرمعظم انقلاب به مجریان زن تلویزیون/چخماقی :وظیفه‌ ما سنگین‌تر شد

در ابتدای این دیدار، مقام معظم رهبری، آقای سرهنگی، مدیر گروه ادبیات و دفاع مقدس انتشارات سوره مهر را صدا کردند و گفتند که «زنان در خاطره‌نگاری و توصیف دقیق از وقایع دفاع مقدس، دارند گوی سبقت را از مردان می‌ربایند و این خیلی خوب است و من از شما سپاسگزارم و تلاش کنید که این روند ادامه داشته باشد.»

این نقش و حضور زنان در عرصه ادبیات دفاع مقدس، در حقیقت ناشی از نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب به مقوله زنان است و اینکه در این فضا، خاطره‌نگاری و وقایع‌نگاری از وقایع دفاع مقدس توسط نویسندگان زن صورت می‌گیرد، خیلی برایم جالب بود.

تا به حال از نزدیک رهبر معظم انقلاب را ندیده بودم و به نظرم این دیدار خصوصی خیلی اتفاق زیبا و فرخنده‌ای بود. در این دیدار رهبر انقلاب ما چند مجری خانمی که حضور داشتیم را مورد تشویق قرار دادند و به ما فرمودند: «من همیشه حجاب توأم با کار شما را تحسین می‌کنم.» ایشان همچنین فرمودند که «ما ایستادگی می‌کنیم و شما هم ایستادگی کنید.» در پایان این دیدار، رهبر معظم انقلاب انگشتری متبرک  را هم به ما هدیه دادند.

در مجموع فضای خوب و دلگرم‌کننده‌ای برای مجریان زن تلویزیون، چندین نویسنده زن و اهالی فرهنگ که در این دیدار خصوصی حضور داشتند حاکم بود و این موضوع نشان می‌دهد که مقام معظم رهبری نگاه ویژه‌ای به مسائل و دغدغه زنان دارند.

اینکه حضرت آقا علیرغم مشغله‌های کاری، برنامه‌های ما را می‌بینند و ما را به اسم می‌شناسند برای ما بسیار دلگرم کننده بود و تاکید ویژه ایشان بر مقوله حفظ حجاب و ایستادگی در این راه، قطعاً مسئولیتی فراتر بر عهده ما قرار می‌دهد.

 

فضه‌سادات حسینی:این دیدار آرزوی همه ما بود

توصیه‌های رهبرمعظم انقلاب به مجریان زن تلویزیون/چخماقی :وظیفه‌ ما سنگین‌تر شد

من بار‌ها در دیدار‌های عمومی حضرت آقا شرکت کرده بودم؛ ولی دیدار خصوصی و چهره به چهره، همیشه برایم آرزو بود. این دیدار اگر چه خیلی کوتاه بود ولی سرانجام محقق شد.

این دیدار اینقدر غیرمترقبه و با حال و هوای خاصی برگزار شد که درخواست کردیم که اگر امکان دارد متن صحبت‌های آقا را به ما بدهند که هم برای خودمان داشته باشیم و هم اگر خواستیم، منتشر کنیم.

همه ما در ابتدا از ایشان خواستیم که برایمان دعا کنند چرا که حضور مستحکم در این عرصه، واقعاً بسیار سخت است و حضرت آقا آنقدر محکم، پدرانه و دلسوزانه به ما گفتند که دعایتان می‌کنم که به ما دلگرمی داد و قوت قلب بزرگی برایمان بود.

ما در این دیدار به ترتیب خودمان را معرفی کردیم و گفتیم که در چه برنامه‌هایی حضور داریم و هر کسی درخواستش را مطرح کرد و حضرت آقا با سعه‌صدر، حرف‌های ما را شنیدند و به ما توصیه و نصیحت کردند.

مطمئنم با دعای خیر ایشان آینده خیلی بهتری در کار ما رقم خواهد خورد و ان‌شاءالله در وجود ما اثرگذار باشد و بتوانیم برای کشور و جامعه‌مان کار کنیم و اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

واقعاً همه چیز این دیدار برای ما خاطره شد و یک روز عزیز و ماندگار در قلب و دل ما ثبت کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.