پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهور در ارتباط تلوزیونی زنده از نیویورک در مورد محورهای سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل گفت:  جهان و منطقه ما طی سال گذشته و اخیراً هم در کشور خودمان متأسفانه زخم‌های سنگینی را از تروریست دیده و موشکافی و دلیل این خشونت‌ها یکی از موضوعات سخنرانی رئیس جمهور خواهد بود. 

وی ادامه داد: دلیل اصلی مسائل تروریستی همین حاکمانی هستند که با رویکردهای ناسیونالیسم افراطی و یک‌جانبه‌گرایی در عرصه بین‌المللی و زیر پا گذاشتن معاهدات و قراردادهای بین‌المللی و ایجاد و توسعه سلاح هسته‌ای به منظور باج‌گیری سعی می‌کنند مناطق مختلف جهان را ناآرام کنند.

اسماعیلی در مورد دیدارهای مهم آتی حسن روحانی در نیویورک بیان داشت: تقریباً همه دیدارها مهم است اما با توجه به اینکه ۲ دیدار مربوط به کشورهای طرفین برجام است که شامل رئیس جمهور فرانسه و نخست‌وزیر انگلستان می‌شود می‌توانیم این دو دیدار را مهمترین دیدارهای عصر امروز (به وقت محلی) به حساب بیاوریم. 

وی در مورد محور دیدارها خاطرنشان کرد: طبیعتاً فکر می‌کنم برجام مهمترین موضوعی باشد که در این دو ملاقات مورد توجه قرار خواهد گرفت. دیشب به وقت تهران جلسه بسیار مهمی بین وزرای امور خارجه عضو برجام موسوم به ۱+۴ برگزار شد و خانم موگرینی هم به عنوان نماینده عالی اروپا در آن حضور داشت و در آنجا اعضا تأکید کردند که به تعهدات خود برمبنای برجام استوار هستند و سازوکار مالی را تمهید و اعلام کردند که  از صادرات و واردات و تعامل اقتصادی در حوزه‌های مختلف به ویژه نفت، میعانات گازی و پتروشیمی حمایت خواهند کرد و همچنین اعلام کردند که تعهدات اقتصادی دو و چندجانبه با جمهوری اسلامی ایران  را گسترش و از آن استقبال می‌کنند و به تمام تعهداتشان نسبت به برجام پایبند هستند. 

اسماعیلی با اعلام اهمیت جلسه دیشب وزیران خارجه کشورهای ۱+۴ تصریح کرد: این جلسه بعد از ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ که برجام تصویب شد و وزیر امور خارجه ایران و خانم موگرینی آن بیانیه را قرائت کردند دیشب اولین باری بود که مجدداً اعضای برجام بیانیه یکسانی را تصویب و ‌آقای ظریف و خانم موگرینی هم در جمع خبرنگاران حاضر و بیانیه را قرائت کردند که شامل محورهای مهمی بود.

معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهور تاکید کرد: طبیعتاً این سازوکارهای مالی و عملیاتی شدن این بیانیه مهم است که فکر می‌کنم محور اصلی گفت‌وگوهای آقای روحانی با نخست‌وزیر انگلیس و رئیس جمهور فرانسه بر سر همین موضوع خواهد بود که این بیانیه هر چه سریعتر باید حالت عملیاتی پیدا کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.